Volkswagen vordert traag met update

0

Volkswagen heeft in Duitsland tot nu toe amper 10 procent van de dieselauto’s met sjoemelsoftware aangepast. Dat blijkt uit een overheidsdocument. Volkswagen wilde aanvankelijk nog dit jaar alle betreffende auto’s herstellen, maar paste die planning al eerder aan naar het voorjaar van 2017.

De autofabrikant meldt in het document pas 240.000 stuks van de 2,5 miljoen Duitse diesels met drie en viercilinder liter motoren (1.2 TDI t/m 2.0 TDI) te hebben gerepareerd. Daarmee reageert het concern op een verzoek van de federale overheid, waar de duimschroeven aangedraaid waren door de Groenen. De politieke partij wilde weten hoelang de extra vervuilende auto’s nog rondrijden.

Volkswagen gaf in september vorig jaar toe software te hebben ingebouwd in dieselauto’s die ervoor zorgde dat de auto’s tijdens emissietesten schoner voor de dag kwamen. In werkelijkheid bleken de auto’s een stuk meer vervuilend.

In Nederland zijn de aanpassingen die Volkswagen wil doorvoeren al enige tijd beschikbaar, maar het is lastig om de klanten daarvoor naar de dealer te krijgen. Die stellen de update liever uit totdat de auto sowieso een onderhoudsbeurt moet krijgen. Hierdoor wordt er meer milieuschade aangericht dan strikt noodzakelijk is.

In de Verenigde Staten gaat het allemaal een stuk voorspoediger. Daar is de regeling voor eigenaren van een dieselmodel van de Volkswagen Groep (in Amerika dus ook Audi) zo goed als rond.

De districtsrechter Charles Breyer in San Francisco die belast is met het Volkswagen dossier heeft aangegeven “dat hij sterk geneigd is de voorgestelde regeling goed te keuren”. De rechter neemt nog een week om de bezwaren te bestuderen en te kijken of er wijzigingen nodig zijn. Op 25 oktober zal Breyer dan definitief zijn oordeel bekend maken. “Er is een zekere urgentie omdat er op dit moment auto’s op onze wegen rond rijden die niet aan de eisen voldoen”, zo laat hij weten.

Volkswagen en Audi eigenaren van een TDI model hebben in de Verenigde Staten de keus tussen het repareren van hun auto in combinatie met een vergoeding van ruim 5.000 dollar, of terugverkoop aan Volkswagen. Deze regeling gaat de Duitsers, andere afspraken met de Amerikaanse overheid meegerekend, Volkswagen zo’n 15,4 miljard dollar kosten.

Eerder keurde Breyer al de overeenkomst over schadevergoeding voor de Amerikaanse Volkswagen dealers goed. Die gaat de autofabrikant afgerond 1,2 miljard dollar kosten.

Comments are closed.