Volvo in feeststemming

0

Bij Volvo werd van de week de champagneflessen ontkurkt. Dat kwam niet alleen doordat de XC90 tijdens het Driving Business evenement tot Zakenauto van het Jaar 2017 werd uitgeroepen (foto), maar ook omdat de Zweden in de eerste 9 maanden van dit jaar bijna 10 procent meer auto’s hebben verkocht. In september kwam de afzettoename bij Volvo uit op 6 procent. Zowel in de Verenigde Staten als in China gaat het de Zweden dankzij de grote vraag naar de XC90 voor de wind.

Na 3 kwartalen staat de verkoopteller nu op 379.329 auto’s. Daarvan werden er 147.146 exemplaren in Europa verkocht, bijna 7 procent meer dan vorig jaar. Wij blijven daarmee de belangrijkste afzetmarkt voor Volvo. De sterkste groei werd echter gerealiseerd in de Verenigde Staten. Daar staat de teller na 9 maanden nu op 58.532 nieuwe auto’s, hetgeen een plus van ruim 26 procent betekent. In China kwam de afzetgroei in deze periode met 63.387 registraties uit op bijna 12 procent.

De XC90 is momenteel dus de gangmaker bij Volvo. Peter Mertens, de R&D directeur bij het Zweedse automerk, denkt dat het verkoopaandeel van SUV modellen in de toekomst verder zal toenemen. Dat komt omdat volgend jaar de XC60 zal worden vernieuwd (in 2015 mondiaal het belangrijkste model van Volvo) en omdat in 2018 het gamma zal worden uitgebreid met de XC40.

Van de 502.127 auto’s die Volvo vorig jaar wereldwijd verkocht, droegen er ruim 260.000 exemplaren het Cross Country of XC label in hun typeaanduiding. Het Cross Country gamma is overigens vorige maand uitgebreid met een terreinlook versie van de V90. Volvo meldt dat er voor deze ruige stationwagon ook in de Verenigde Staten veel belangstelling is.

Reageren is niet mogelijk.