De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland meldt dat de database van de RDW inmiddels 100.000 elektrische voertuigen telt. Tot deze categorie worden gerekend de typen Hybrid, Electric Vehicle (EV) en Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV). Daarmee is Nederland na Noorwegen het tweede Europese land dat deze belangrijke mijlpaal bereikt.
Voor BMW is deze mijlpaal extra bijzonder aangezien de 100.000ste geëlektrificeerde auto in Nederland een BMW i3 is. Toevallig kondigde het Duitse merk vorige week aan dat zij sinds 2013 wereldwijd 100.000 geëlektrificeerde auto’s heeft verkocht, waarvan 60.000 exemplaren van de i3 en 10.000 stuks van de i8. In Nederland is momenteel één op de vijf verkochte BMW’s een EV of PHEV.
“Het EV segment groeit al jaren gestaag en de verwachting is dat de verkoop volgend jaar met 25 procent groeit”, aldus Marc Bras, manager van de i3 en i7 bij BMW Nederland. De verkoop van elektrische auto’s lijkt momenteel af te nemen, maar dat komt omdat stekkerhybride modellen uit de gratie beginnen te raken. In 2017 zal als gevolg van de nieuwe belastingmaatregelen de afzet nog verder afnemen.
Dat de concurrentie toeneemt in het segment voor elektrische auto’s (zo start Opel volgend jaar met de verkoop van de Ampera-e die wel eens een ‘game changer’ zou kunnen zijn), ziet Bras niet als een bedreiging. Volgens de BMW manager kunnen andere modellen er voor zorgen dat er meer vraag ontstaat naar een goede infrastructuur, wat de uitrol ervan versnelt. “Des te sneller wordt de elektrische auto geaccepteerd. Iedereen mikt nu logischerwijs op meer range. Een grotere range vereist een grotere batterij, maar minstens zo belangrijk is de energieconsumptie. Gewicht speelt hierbij een grote rol: hoe lager, hoe beter. Heel veel lichter kon de i3 niet worden en mede daardoor haalt hij het maximale uit de beschikbare energie. De i3 is dan ook de meest efficiënte elektrische auto op de markt. Dit staat los van de ontwikkeling van de batterijtechnologie die natuurlijk ook bij BMW gewoon doorgaat”.
Een bewijs daarvan is volgens Bras de onlangs geïntroduceerde nieuwe 94 Ampère-uur batterij in de i3 die 300 kilometer volgens de NEDC cyclus haalt (in de praktijk ruim 200 kilometer). De afmetingen en het gewicht van de batterij zijn daarbij niet of nauwelijks toegenomen en de laadtijd is gelijk gebleven. “Na de aankondiging van de nieuwe batterij deze zomer hebben we al een kleine 300 orders kunnen noteren. Voor BMW erg mooie cijfers. Inmiddels rijden er sinds de introductie in 2013 zo’n 1.700 exemplaren van de i3 in Nederland rond”.
Van de 100.000 elektrische voertuigen die in Nederland op kenteken gezet zijn, is het merendeel personenauto. Het gaat op dit moment om 12.196 volledig elektrische personenauto’s en 86.162 zogeheten stekkerhybride exemplaren. De Mitsubishi Outlander PHEV is binnen dat subsegment nog altijd de meest gewilde stekkerhybride. De Tesla Model S is veruit de populairste volledig elektrische auto.
Momenteel zijn in ons land 25.405 openbare laadpunten operationeel. Daarmee behoort Nederland tot de mondiale top5. De uitbreiding van de laadinfrastructuur heeft een hoop werkgelegenheid opgeleverd. Het aantal arbeidsplaatsen in de sector nam met een kwart toe in 2014. Het aantal voltijdbanen steeg dat jaar tot 3.200. Desondanks is het ministerie van Economische Zaken nog steeds van mening dat uitbreiding van de huidige financiële ondersteuning aan consumenten niet efficiënt is, vanwege de hoge kosten en het naar verwachting beperkte effect op nieuwe kopers. Autointernationaal.nl is het daar mee eens, en BMW blijkbaar ook. De toekomstige groei in aantal elektrische auto’s kan prima door de fabrikanten gestuurd worden. Die zullen de komende jaren steeds meer volledig elektrische auto’s op de markt brengen. Een stimulans daarbij is dat particuliere kopers van een dergelijk model tot 2020 profiteren van vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Daarmee doet de overheid indirect toch een duit in het zakje om de verkoop van elektrische auto’s in Nederland te stimuleren.
Het aantal laadpalen is in Nederland sinds 2012 ruimschoots vervijfvoudigd van 3.674 stuks tot 21.482 anno november 2016. In relatie tot het huidige wagenpark van 100.000 stekkerauto’s komt dat neer op één laadpaal per 5 voertuigen. In 2014 telde Nederland nog ongeveer 12.000 laadpalen. Op dat moment reden er ongeveer 44.000 stekkerauto’s rond in Nederland. Toen ging het dus al om één laadpaal op de vier.
BMW doet in Nederland meer dan alleen auto’s aan de man brengen. De verkoop per land hangt namelijk sterk af van de aanwezige laadinfrastructuur. “Je hebt ook niets aan een benzineauto’s zonder tankstation. Dat besefte BMW al in een vroeg stadium en ook in Nederland zijn we daarom altijd veel verder gegaan dan puur de verkoop van de auto zélf”, legt Bras uit. “We werken constant aan diensten en producten om de elektrische rijders te ondersteunen. De infrastructuur is in de afgelopen jaren enorm verbeterd. BMW Nederland heeft daaraan bijgedragen door te investeren in snellaadstations en in publieke laadpunten in de Metropoolregio Amsterdam en Noord-brabant. Bovendien ontwikkelen we ultrakrachtige snel laadpalen van 350 kWh samen met Allego”.