BMW: verkoop elektrische modellen in stroomversnelling

0

Het waren er minder dan verwacht c.q. gehoopt, maar toch: BMW heeft in 3 jaar tijd 100.000 geëlektrificeerde modellen aan de man weten te brengen. De aftrap van het zogeheten i-label vond in november 2013 plaats.

De i3 neemt met ruim 60.000 verkochte exemplaren het leeuwendeel van de 100.000 orders voor (deels)elektrische modellen voor zijn rekening. Van de i8 zijn er inmiddels afgerond 10.000 stuks verkocht. Sinds een jaar levert BMW stekkerhybride uitvoeringen van de 3-serie, X5 en 7-serie; die tellen ook allemaal mee.

Het gamma aan i-label modellen wordt in 2018 uitgebreid met een i8 Roadster. In 2020 volgt een elektrische variant van de volgende generatie X3. De conventioneel aangedreven uitvoeringen van deze SUV komen volgend jaar al op de markt. Dan wordt de X3 ook direct leverbaar in stekkerhybride uitvoering.

bmwi8a

De stekkerhybride uitvoering van de nieuwe X3 deelt zijn aandrijflijn met de 330e. Dit betekent dat een 184 pk sterke 2,0 liter benzinekrachtbron als basisunit fungeert en dat een 88 pk sterke elektromotor voor assistentie zorgt. Het systeemvermogen bedraagt 252 pk en aan koppel is er maximaal 420 Nm beschikbaar. De stekkerhybride versie van de X3 kan 30 kilometer puur elektrisch rijden.

De volledig elektrische X3 gaat concurreren met soortgelijke SUV modellen van Audi en Mercedes. Het merk uit Ingolstadt heeft zijn model in 2018 verkoopklaar en in Stuttgart is men een jaar later zover. De volledig elektrische variant van de X3 krijgt een veel groter accupakket dan de i3. Dat betekent ook een grotere actieradius, namelijk circa 400 kilometer. Ter vergelijking: de onlangs verbeterde i3 (met het grotere accupakket van 33 kWh) komt volgens BMW op een acculading maximaal 200 kilometer ver.

BMW denkt met de verbeterde i3 komend jaar flink meer klanten te kunnen trekken. Er wordt uitgegaan van een afzetplus van 25 procent. In 2021 komt een nieuw ‘i’ model op de markt. BMW wacht met de marktintroductie omdat zij de auto vanaf dag één wil aanbieden met techniek om autonoom te kunnen rijden.

In Nederland zijn er tot nu toe 1.700 exemplaren van de i3 verkocht. Daar komen er dit jaar zeker nog 300 bij. Dat BMW volgend jaar stevig denkt te kunnen plussen, heeft niet alleen met het grotere accupakket te maken, maar ook omdat in 2017 in Nederland de fiscale voordelen voor stekkerhybride auto’s afgeschaft worden. De importeur vindt dat enerzijds jammer omdat zij momenteel aardig wat orders weet te noteren voor de 330e, de 740e en de X5 xDrive40e: momenteel heeft één op de vijf verkochte BMW’s een stekkeraansluiting.

De andere kant van de medaille is dat, door het gelijktrekken van de bijtelling voor niet-elektrische auto’s, vanaf volgend jaar emotie weer een rol gaat spelen bij de aanschaf van een nieuwe auto en dat de zakelijk rijder niet meer verblind zal zijn door de bijtelling. “Als emotie de keuze bepaalt, dan zitten we met onze merk in een gunstige uitgangspositie. Ook bij mensen en bedrijven die niet voor het voordeligste aanbod, maar juist voor duurzaamheid gaan”, aldus een woordvoerder van de importeur.

Autointernationaal.nl berichtte eerder deze week dat BMW gaat samenwerken met het Nederlandse bedrijf Allego voor de opzet van een netwerk van ultrasnelle laders van 350 kW. Daarmee kan in 20 minuten tijd een ‘stroomsaldo’ getankt worden dat goed is voor 300 kilometer rijden. De ultrasnelle laders gaat via het zogeheten Trans Europese Netwerk (TEN-T) Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk met elkaar verbinden. In de eerste fase krijgt ons land 5 exemplaren. Verder komen er 4 in België, 12 in Duitsland en 4 in Oostenrijk.

Het project vergt een investering van 13 miljoen euro. De Europese Unie neemt 6,5 miljoen euro voor zijn rekening in het kader van haar ‘Connecting Europe Facility’ programma. BMW is één van de merken die vanaf 2018 een generatie elektrische voertuigen op de markt wil hebben die geschikt zijn voor de ultrasnelle laders. De woordvoerder: “wij vinden dit een mooie ontwikkeling. Het opladen gaat dan straks 7 keer sneller dan met de huidige snelladers van 50 kW”.

Reageren is niet mogelijk.