Citroën C-Elysée opgefrist

0

De premiumbadge loze sedan is niet dood. Hij komt alleen niet meer in Nederland voor. Elders in Europa wordt er echter nog prima zaken mee gedaan. Onder andere door Citroën dat in zuidelijker gelegen landen de C-Elysée aanbiedt.

celyseefa2

De Citroën is nu een kleine 4 jaar in productie en dan is ook de budgetsedan toe aan een facelift. Het model wordt ook in Zuid-Amerika, Noord Afrika en Oost Europa aangeboden en weet zo een aardig aantal kopers bij te sprokkelen: inmiddels staat de teller op meer dan 400.000 exemplaren.

celyseefa3

De C-Elysée is het zustermodel van de Peugeot 301. Beide sedans worden in Spanje gebouwd. De facelift omvat een nieuwe grille, die voortaan doorloopt in de koplampen (met LED dagverlichting), en moderner ogende achterlichten. Er is een nieuw set 16-inch velgen, hertekende bumpers en 2 nieuwe carrosseriekleuren: Lazuli Blue en Aluminum Grey. Samen met wat extra chroom moet dat de Citroën een wat hoogwaardigere uitstraling geven.

Post-production : Astuce Productions

Dat de Citroën een budgetsedan is, zie je vooral aan het dashboard. Zelfs in China komen ze tegenwoordig met minder laagwaardige ontwerpen. De boordplank zou zó uit de jaren 90 kunnen komen, op het 7-inch scherm voor het infotainment systeem na dan. Dat is in staat om verbinding te maken met Android Auto en Apple CarPlay. De dashboardmaterialen mogen dan simpel zijn, maar volgens Citroën is het plastic wel makkelijk schoon te maken. Zo heb elk nadeel zijn voordeel.

celyseefa5
Onder de kap van de C-Elysée zit de atmosferische 1.2 PureTech 3 cilinder benzinemotor van 82 pk of een 1,6 liter 4 cilinder met 115 pk. Beiden doen het zonder turbo. De C-Elyséé 1.6 is er ook met een 6-traps automaat. Dieselen kan in 1,6 liter modellen. De gewone HDi is goed voor 92 pk en de BlueHDI variant biedt 100 pk. Platformtechnisch is het simpele maar ruime model nauw verwant aan de Citroën C3 en de Peugeot 208.

celyseefa6

Begin volgend jaar is de bijgepunte B segment sedan te vinden bij Citroën dealers elders in Europa, of in andere werelddelen waar de economie nog een inhaalslag moet maken. De C-Elysée concurreert aan de onderkant met de Dacia Logan en aan de bovenkant met de Fiat Tipo.

celyseefa7

Comments are closed.