Ferrari omarmt hybride techniek

0

Ferrari gaat zijn modellen de komende jaren deels elektrificeren. In 2019 zal elke sportwagen uit Modena een hybride aandrijflijn hebben.

Dat heeft topman Sergio Marchionne in een interview laten weten. De hybride elementen kan een slimme generator betreffen, maar ook volwaardige elektromotoren zoals bij de 963 pk sterke LaFerrari en de open versie daarvan, de Aperta (zie foto). Elektrische assistentie voor een benzinemotor zorgt niet alleen voor een lagere CO2-uitstoot, maar ook voor (nog) betere prestaties. Om de hybride techniek te implementeren, zal Ferrari “fundamentele wijzigingen” doorvoeren in de manier waarop de auto’s worden geproduceerd, zo laat Marchionne weten.

De overstap naar hybride aandrijflijnen heeft te maken met de gepland groei van het merk (zie ook laatste alinea). Strikte regelgeving rondom CO2-uitstoot zorgt ervoor dat Ferrari op dit moment niet meer dan 9.000 auto’s mag produceren. Nu is dat voor 2016 nog geen probleem, aangezien het merk dit jaar  zo’n 8.000 auto’s verwacht te gaan verkopen, maar voor 2019 ligt de verkoopdoelstelling bij meer dan 9.000 exemplaren en dan is het opeens wel belangrijk om de uitstoot te drukken.

De opvolger van de F12, die in prototypevorm in Italië al rond rijdt, zal het waarschijnlijk nog zonder elektrische assistentie moeten doen. Dat model zal komend voorjaar al worden voorgesteld (op de autosalon van Genève), terwijl wij de hybride modellen dus pas vanaf 2019 kunnen verwachten. Voor de opvolger van de F12 heeft Ferrari weer een atmosferische V12 in petto. Alleen de V8 modellen zullen worden voorzien van turbokracht.

De hybride modellen zullen circa 50 kilometer op louter elektriciteit kunnen rijden. Ferrari wil ook zijn portfolio uitbreiden, bijvoorbeeld het modellen waarbij het accent meer op luxe à la de GTC4Lusso ligt dan op sportiviteit. Marchionne bezweert dat het merk niet aan exclusiviteit zal inboeten, en dat Ferrari zeker geen SUV zal lanceren.

Inclusief de 1 à 2 nieuwe c.q. extra modellen die in de komende 5 jaar gelanceerd zullen worden, zal de productie van Ferrari in 2025 kunnen groeien naar meer dan 10.000 auto’s per jaar, oftewel zo’n vijfde meer dan nu het geval is. Volgens Marchionne is dat geen harde doelstelling, maar hij zal het afzetaantal ook niet uit de weg gaan.

Reageren is niet mogelijk.