Luisterrijker kon Ford het verjaardagsfeestje van de Fiesta niet kleuren: na exact 40 jaar is de 8ste generatie helemaal klaar. De verwachtingen zijn hooggespannen, want de Fiesta is al jaren de succesvolste modelreeks van Ford.
Ford heeft zijn gloednieuwe Fiesta in viervoud onthuld. Europa’s bestverkochte B segment auto wordt leverbaar in de smaken ruig (Active), sportief (ST-Line), betaalbare luxe (Titanium) en ultrachic (Vignale).
Achter die 4 uitrustingslijnen schuilt een evolutie zoals we die al een tijdje zien bij modellen uit het B segment: technologie van grotere auto’s komt ook beschikbaar voor de compacte familieleden. Zo kan de nieuwe Fiesta worden besteld met een parkeerassistent, een noodremhulp die voetgangers herkend en laat het duurste/grootste display zich ook via handgebaren bedienen. Ford is wel lekker eigenwijs als het gaat om de carrosserievarianten: in tegenstelling tot concurrenten als de nieuwe Kia Rio en Renault Clio kan de Fiesta ook weer als steeds zeldzamer wordende 3-deurs worden besteld. Overigens komt de levering pas in de zomer op gang. Dat geldt ook voor de 5-deurs versie.
Qua design is de nieuwe Fiesta een evolutie van zijn voorganger, waarbij de Ford een wat zachter lijnenspel heeft gekregen. Dankzij een ruim 7 centimeter langere carrosserie oogt hij meer volwassen. Ook de horizontaal geplaatste achterlichten, die de Fiesta optisch breder doen lijken, dragen daar aan bij. Veel ruimtewinst levert die dikke 7 centimeter overigens niet op. Volgens Ford is er voor de achterpassagiers ietsje meer beenruimte, maar het model blijft nog steeds krap achterin. Helemaal als er een panoramadak wordt mee besteld. En concurrenten als de Hyundai i20 en Opel Corsa zijn beslist ruimer.
Maar of die rivalen net zo’n feest zijn om mee te rijden, is twijfelachtig. De Fiesta heeft wat dit betreft een reputatie hoog te houden. Aan het eind van zijn carrière had het nu afzwaaiende model misschien niet de in alle opzichten beste onderstelafstelling, maar met een stijvere stabilisatorstang en een geoptimaliseerde besturing (minder wrijving) denkt Ford weer de meeste Freude am Fahren te bieden in het B segment. Tegen meerprijs is zelfs elektronische Torque Vectoring leverbaar. Daarmee kan het vermogen worden verdeeld over de voorwielen, waardoor volgens Ford 10 procent hogere bochtsnelheden mogelijk zijn.
Ford had voor wat betreft het interieur een inhaalslag te maken en lijkt zijn huiswerk goed gedaan te hebben. Voor de duurste modellen is er een 8,0 inch groot centraal geplaatst aanraakscherm (4,2-inch ins standaard) dat geïnspireerd is op een tablet uiteraard. De tellerpartij wordt op een TFT paneel geprojecteerd. Aan heel wat ditjes en datje merk je dat de ontwerpers van de Fiesta veel inspiratie opgedaan hebben bij hoger gepositioneerde auto’. Zo is er stuurverwarming, een tophifi van Bang&Olufsen, stembediening en desnoods lederen bekleding voor de stoelen met hoogwaardig stikselwerk (Vignale).
Nieuw in het motorengamma is een tot 1,1 liter vergrootte atmosferische 3-pitter. Deze zogeheten Ti VCT unit is goed voor 70 of 85 pk. De 1.0 EcoBoost keert terug in de vermogenvarianten 100, 125 en 140 pk. Het dieselsegment wordt bediend met de 1.5 TDCi. Die stoot in 85 pk configuratie slechts 82 gram CO2/km uit. De 120 pk variant is ook leverbaar als ST-Line, voor diegenen die op vernuft willen combineren met sportiviteit. Op de Ecoboost versies en de sterkste diesel is een gloednieuwe handgeschakelde 6-bak standaard. De 100 pk benzineversie is er ook met 6-traps automaat.
Naast schakelassistentie biedt de compacte Ford ook hulp voor op hellingen, bij het parkeren (naast de eerder genoemde assistent tevens sensoren), verkeersbordenherkenning, Cross Traffic Alert, dode hoek waarschuwing, een vermoeidheidssensor en rijbaan assistentie. Al met al onderscheidt de nieuwe Fiesta zich daarmee fors van de amper kleinere Ka+.
Zoals gezegd heeft de nieuwe Fiesta 4 gezichten; elke versie heeft zijn eigen neuspartij omdat mistlampen, grille en bumper steeds verschillen. De avonturier wordt bediend met de iets (2 centimeter) hoger op zijn poten staande Active uitvoering. Die moet met zijn dakrails en plastic beschermmateriaal rond de wielkasten de illusie geven een alternatief te zijn voor de Captur c.s. De ST Line is met zijn sportievere grille, idem zijschorten en speciale velgen al een smaakmaker voor wat de heetste Fiesta moet worden. Voor wie de Titanium uitvoering niet luxueus genoeg is, heeft Ford de Vignale versie in de aanbieding die zowel van binnen als van buiten uitpakt met exclusievere materialen.
De vorige generatie Fiesta was een wereldauto, maar of de nieuwe editie dat ook zal zijn is nog maar de vraag. Ford heeft namelijk nog niet besloten of het model in de Verenigde Staten op de markt zal verschijnen. Reden is dat de aloude bedrijfseconomische wet aldaar nog steeds opgeld doet: kleine auto’s betekenen slechts kleine winsten. En met de lage marges kunnen de kosten om de Fiesta te laten voldoen aan de Amerikaanse veiligheidseisen eigenlijk niet worden terugverdiend. Bij de EcoSport, die vanaf eind 2017 in de Verenigde Staten verkocht gaat worden, liggen de kaarten anders omdat die in een lage lonenland (India, Brazilië) gebouwd wordt. Bovendien wordt een SUV door Amerikanen minder met ‘discount’ geassocieerd dan een hatchback.