Jaguar XKSS herleeft

0

De Jaguar XKSS werd door velen gezien als een supersportwagen. In 1955, 1956 en 1957 won Jaguar de 24-uur van Le Mans met de D type. Om deze tijden te doen herleven, gaat het Britse merk 9 nieuwe exemplaren maken. Het prototype wordt deze week door het ingenieursteam van Jaguar Classic gepresenteerd in het Peterson Museum in Los Angeles.

Om de nieuwe exemplaren, die in 2017 klaar moeten zijn, extra stijlvol te maken, worden ze gespoten in de klassieke kleur Sherwood Green. Voor de rest behoudt hij zijn originele specificaties, met uitzondering van enkele kleine concessies in het belang van de veiligheid voor de inzittenden. Daarom is de benzinetank gemaakt van sterke, moderne materialen die bestand zijn tegen de ingrediënten van moderne brandstof.

xkssreplicaa2

De XKSS beschikt over Dunlop schijfremmen en banden, een Plessey rempomp en een 262 pk sterke 3,4 liter zescilinder lijnmotor van de Jaguar D type. De motor is samengesteld op basis van een nieuw gietijzeren blok met nieuwe cilinderkoppen en 3 Weber DC03 carburateurs. De nieuwe body is vervaardigd van een magnesiumlegering, net als die van 1957. Omdat de originele mal niet meer bestaat, heeft Jaguar Classic ook die opnieuw gemaakt.

Achter het aantal van 9 auto’s zit een verhaal: In de jaren vijftig werden er 25 exemplaren van de XKSS geproduceerd, maar bij een brand in de Jaguar fabriek gingen 9 exemplaren, die bedield waren voor export naar de Verenigde Staten, verloren. Dit gat in de collectie wordt 60 jaar na dato dus alsnog aangevuld. De 9 ‘nieuwe’ versies zijn allemaal al verkocht. Voor ieder exemplaar werd meer dan 1,2 miljoen euro betaald.

xkssreplicaa3

De XKSS die Jaguar in Los Angeles presenteert, is het resultaat van 18 maanden onderzoek. Het is het prototype voor de nog te produceren ‘new original’ exemplaren. Die krijgen straks de chassisnummers van de auto’s die in 1957 zijn verbrand. In 2014 bouwde Jaguar al 6 ‘new original’ exemplaren van E type. Met dat project deden de ingenieurs waardevolle kennis en ervaring op in het ontwikkelen van een auto die volledig voldoet aan de specificaties van destijds. De ingenieurs van Jaguar Classic hebben meerdere exemplaren van de originele Jaguar XKSS uit 1957 gescand om een compleet digitaal beeld te krijgen, van de carrosserie tot en met het buizenchassis en alle benodigde onderdelen.

De ‘new original’ XKSS heeft verder perfect gereproduceerde Smiths klokken in het dashboard. Alles, van het houten stuurwiel, de structuur van het leder op de stoelen tot de koperen knoppen op het dashboard, is precies zoals het was in de XKSS van 1957. De productie van de auto’s voor klanten start aan het begin van het jaar 2017. De productie van de nieuwe XKSS vergt naar schatting 10.000 manuren werk per auto.

xkssreplicaa4

Jaguar Land Rover Classic is onderdeel van Special Operations en richt zich op het leveren van auto’s, diensten, onderdelen en evenementen aan eigenaars, liefhebbers van klassieke Jaguars en Land Rovers wereldwijd.

Reageren is niet mogelijk.