Nieuwstelex

0

+++ In BELGIE zijn in oktober 41.969 nieuwe personenwagens op kenteken gezet; een stijging van 6,3 procent ten opzichte van het resultaat vorig jaar. Het jaarsaldo (januari t/m oktober) staat nu op 466.351 nieuwe auto’s en dat is een groei van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Volkswagen wist afgelopen maand het meeste auto’s op kenteken te zetten bij onze zuiderburen, namelijk 3.987 exemplaren. Net daaronder eindigde Renault met 3.855 eenheden. BMW bemachtigde de derde podiumplaats met 3.455 stuks en een ander premiummerk, Mercedes, was met 3.026 exemplaren goed voor de vierde plaats. De Belgische top5 wordt gecomplementeerd door Peugeot met 2.726 stuks. Opel heeft een beetje terrein verloren in oktober maar over heel het jaar gemeten blijft het vierde. Citroën heeft het moeilijk in België en staat nu 11,3 procent onder het niveau van vorig jaar op de achtste plaats. +++

+++ Voor het achtste jaar op rij zijn in Europa de DEALERNETWERKEN in omvang gekrompen. Dat meldt het internationale onderzoeksbureau ICDP in zijn meeste recente marktanalyse, waarover Aftersales Magazine bericht. Blijkens het rapport European Car Distribution Handbook 2016 speelt de branche onvoldoende in op veranderingen op het speelveld. Hoewel de (op Europees niveau) aantrekkende nieuw verkopen anders doet vermoeden, staat de rendabiliteit van autobedrijven onverminderd onder druk. Want het gedrag van de klant verandert, nieuwe concurrenten van buiten dienen zich aan en technische innovaties knagen aan het bestaande businessmodel. Verder blijkt het voor dealers volgens ICDP moeilijk om te blijven voldoen aan de investeringseisen van de fabrikant. Ook groeit de concurrentie van het vrije kanaal. Binnen die algemene tendens zijn er overigens wel verschillen per merk. Waar gevestigde partijen als Volkswagen en Toyota een netwerkkrimp van 5 tot 10 procent moeten incasseren, zijn Kia (30 procent) en Dacia (19 procent) juist onstuimig aan het groeien. De afname van het aantal vestigingen en de Europa breed aantrekkende nieuw verkopen resulteren in een gemiddelde van 300 auto’s per merkdealer per jaar. Dat zijn er 45 meer dan in crisisjaar 2009, maar het zijn vooral de premiummerken die groeien: 13 procent. De afzet van de Aziatische volumemerken dikt juist in, met zo’n 2 procent per jaar. Volgens de onderzoekers moet de dealersector inspelen op 3 ontwikkelingen: 1) Het afnemende fysieke bezoek aan autobedrijven (en de dalende noodzaak om op A locaties te zitten); 2) De behoefte bij klanten aan andere distributiemodellen (internet, outlet, winkelcentrum) en meer beleving, als gevolg van de digitalisering ; 3) De wens om voor onderhoud minder tijd/kilometers te hoeven uittrekken. Mobiele servicediensten en snelservice bieden hier mogelijkheden. ICDP stelt dat er her en der wel degelijk initiatieven om te vernieuwen plaatsvinden. Niettemin heeft nog geen enkele autofabrikant een samenhangend en eenduidig nieuw concept ontwikkeld voor zijn dealernetwerk. +++

+++ Tot en met 31 december krijgt iedere koper van een SEAT Mii of Leon een Travelcard tankpas met een tegoed van respectievelijk 650 euro of 700 euro cadeau. De eerste pitstops zijn daarmee voor rekening van het Spaanse automerk, en dat rijdt volgens de importeur wel zo lekker. Seat zegt interessante mogelijkheden te bieden om dat voordeel verder te laten oplopen. Zo is de Mii er ook in Connect uitvoering met standaard mistlampen, airconditioning en het You&Mii Music+ geluidsinstallatie. De Connect meerprijs bedraagt slechts 200 euro (normaal 1.100 euro). De Mii Sport Connect biedt bovendien parkeersensoren achter, cruise controle, LED dagverlichting en smartphone integratie. In plaats van de normale prijs van ruim 1.500 euro bedraagt de meerprijs nu slechts 700 euro. Van de Leon levert Seat momenteel de extra riant uitgeruste Connected versie. Die beschikt voor een meerprijs van slechts 200 euro bijvoorbeeld over het Navi mediasysteem met touch screen, bluetooth, USB & AUX aansluitingen, een geluidsinstallatie met 8 speakers, parkeersensoren achter, Full Link connectiviteit en de ‘Mijn Seat’ app. +++

+++ Een autorijder die achter het stuur zijn mail checkt of een appje leest, kan als hij een ongeval veroorzaakt zelf voor de kosten opdraaien. Net zoals rijden onder invloed van drank of drugs, kan het gebruik van een SMARTPHONE in het verkeer als roekeloos gedrag worden gezien en volgt uitsluiting voor de verzekering. Afgelopen maandag werd al alarm geslagen omdat het smartphone gebruik waarschijnlijk de grootste oorzaak is van de stijging van het aantal aanrijdingen. In 2015 namen die met 6,5 procent toe ten opzichte van 2014 tot 841.000. “De smartphone is een vloek in het verkeer. Hoe groot de schade door de mobiel exact is, weten we niet, maar we zijn er zeker van dat het aanzienlijk is. Het gebruik kan nu dus ook grote financiële gevolgen hebben”, aldus een vertegenwoordiger van de verzekeringsbranche. +++

+++ SUBARU gaat in de toekomst meer aandacht krijgen van moederbedrijf Fuji Heavy Industries. Het Japanse industriële conglomeraat gaat zich namelijk meer op auto’s richten. Subaru was tot op heden altijd slechts één van de vele bedrijfsonderdeel van Fuji Heavy Industries, maar er gaan nu diverse divisies afgestoten worden. Zo zal het conglomeraat stoppen met het ontwikkelen en produceren van industriële motoren. Fuji Heavy Industries moet zijn kaarten herschudden omdat de yen ten opzichte van de dollar fors duurder is geworden. Dat tast de winstgevendheid aan. In het Prominence 2020 plan schrijft Fuji Heavy Industries echter dat zij wil blijven investeren in haar autotak Subaru. +++

+++ TOYOTA kan de stekkerhybride uitvoering van de nieuwe Prius pas in het eerste kwartaal van volgend jaar leveren. Afgelopen zomer werd deze oplaadbare uitvoering al onthuld. Toen werd verteld dat Nederland een marktintroductie in november kon verwachten. Dat feest wordt nu uitgesteld omdat de fabriek in Japan minder exemplaren van de Prius Plug-in Hybrid kan bouwen dan gepland. Toyota zegt extra controles te willen uitvoeren om de gewenste bouwkwaliteit te kunnen garanderen. Voor Nederland betekent dit dat de stekkerhybride uitvoering pas in het eerste kwartaal van 2017 in de showrooms arriveert. +++

+++ De verkoop van TWEEDEHANDS auto’s in Nederland vertoonde vorige maand een dip. In oktober verwisselden ruim 150.000 personenwagens van eigenaar. Dat is 0,8 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie. De occasionverkopen liepen in de voorgaande maanden nog voorspoedig. Tot en met september werden bijna 1,5 miljoen tweedehandsjes verkocht, oftewel ruim 5 procent meer dan vorig jaar in die tijd. Dat het dit jaar over de gehele linie goed gaat met de verkoop van gebruikte auto’s komt onder meer door de veranderde bijtellingregels. Eind vorig jaar hebben handelaren massaal nieuwe diesels en stekkerauto’s op kenteken laten zetten. Ze hebben die wagens toen opgespaard om ze pas dit jaar, als gebruikte auto, aan de man te brengen. De kopers van deze tweedehands bolides met bouwjaar 2015 kunnen nog profiteren van de oude belastingtarieven. De vraag naar nieuwe exemplaren is daarentegen flink ingezakt. De verkopen van nieuwe personenwagens lopen al maanden achter ten opzichte van een jaar geleden. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft afgelopen maand opnieuw harde verkoopklappen gehad, zowel op de thuismarkt als in de Verenigde Staten. Dit betekent dat de broekriem aangehaald moet worden. De Raad van Toezicht van Volkswagen zal aanstaande vrijdag bijeenkomen om de hervormingopties te bespreken. Grote beslissingen zullen dan niet genomen worden omdat de ondernemingsraad een stevige vinger in de pap heeft in Wolfsburg en eerst geconsulteerd dient te worden. Later deze maand, namelijk op 18 november, zal de Raad van Toezicht van Volkswagen zich buigen over het wel of niet goedkeuren van forse bezuinigingen die voor de komende jaren gepland staan. Met name Volkswagen merkchef Herbert Diess is hier voorstander van, maar hij moet wel het personeel mee krijgen. De topman heeft al eerder gewaarschuwd dat die besparingen “pijn gaan doen”, maar aangezien Volkswagen als merk momenteel amper winstgevend is, is er eigenlijk geen alternatief. +++

Reageren is niet mogelijk.