Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO arriveert laat op het SUV feestje, maar na de enthousiast ontvangen Giulia wordt er reikhalzend uitgekeken naar de aanstaande Stelvio. De officiële onthulling vindt later deze maand plaats op de LA Auto Show. De Alfa Romeo Stelvio kan met een beetje goede wil gezien worden als een betaalbaar alternatief voor de Maserati Levante. Als de SUV net zo goed ‘klopt’ als de Giulia, dan heeft Alfa Romeo de opgaande lijn na jaren van misère definitief weer te pakken. +++

+++ De nieuwe BMW X3, waarvan prototypeversies momenteel druk worden getest, wordt voor het eerst ook leverbaar in een Motorsport (M) uitvoering. Daarmee zal de concurrentiestrijd worden aangegaan met de Mercedes-AMG GLC 63. De X3 M krijgt echter geen V8 motor, maar wel de krachtbron van de M3/M4. Dit betekent 431 pk. Verder krijgt de X3 M het differentieel met vector koppelverdeling van de X6. Voor de lancering moeten we evenwel nog driekwart jaar geduld hebben, tot de IAA van Frankfurt in september. +++

+++ FORD introduceert enkele nieuwe rij hulpsystemen, waaronder een systeem dat waarschuwt wanneer je in de verkeerde richting een weg oprijdt (Wrong Way Alert) en een assistent voor uitwijkmanoeuvres (Evasive Steering Assist). Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn de eerste landen waar de Wrong Way Alert beschikbaar wordt. Dit waarschuwt de bestuurder wanneer hij een weg inrijdt in de verkeerde richting (aangegeven door 2 verkeersborden, de signalisatie die doorgaans gebruikt wordt voor op/afritten van snelwegen). Een geluidsalarm en visuele waarschuwing wijst op het gevaar van spookrijden. Een ander systeem dat Ford aan het ontwikkelen is, heet Evasive Steering Assist. Dit helpt de bestuurder om een uitwijkmanoeuvre uit te voeren. Is het niet mogelijk om op tijd te remmen, dan grijpt de auto zelf het stuur om de bestuurder te helpen uitwijken. Het systeem komt in actie na een botswaarschuwing, wanneer de bestuurder al begint uit te wijken en wanneer een veilige ‘vluchtweg’ is gedetecteerd. De remmen werken op volle kracht om de impact te beperken mocht het toch tot een botsing komen. +++

+++ GENERAL MOTORS ontslaat begin volgend jaar 2.000 werknemers in haar fabrieken in Ohio en Michigan. General Motors kampt met dalende verkoopcijfers voor Amerikaanse begrippen relatief kleine modellen als de Chevrolet Cruze. Het lijkt een teken dat de automarkt in de Verenigde Staten aan het afkoelen is. +++

+++ Autoverhuurder HERTZ , met merken als Dollar en Thrifty, is bijna 50 procent minder waard geworden op Wall Street. Beleggers verkochten het aandeel vanwege zwakke resultaten en nadat het bedrijf voor het hele jaar zijn verwachtingen had verlaagd. Analisten hadden veel meer verwacht dan de 2,54 miljard dollar omzet over het derde kwartaal. Vooral de afwaardering van de waarde van de voorraadwagens pakte negatief uit. Het vorige management was ‘vergeten’ de Amerikaanse vloot te vernieuwen. De nieuwe directie heeft dit jaar 400.000 auto’s vervangen en nog eens 40.000 exemplaren aan het wagenpark toegevoegd. Bij de auto’s die vervangen zijn, waren de inruilopbrengsten lager dan verwacht. Het bedrijf zegt nu vooruit te willen kijken. Alle aandacht gaat nu naar verdere digitalisering van Hertz. In de Verenigde Staten investeert het bedrijf nu 278 miljoen dollar in een nieuw automatiseringssysteem. In Europa speelden bovengenoemde problemen niet, maar had de autoverhuurder wel last van de terroristische aanslagen in Frankrijk en België. Daardoor waren er minder toeristen en zakelijke reizigers in die landen. Vooral Frankrijk is een belangrijke markt voor Hertz en daar liep het toerisme met ruim 8 procent terug. +++

+++ JAGUAR test momenteel een prototype van de vernieuwde F-Type met dieselmotor. Onder de kap ligt niet de 3.0D V6 unit maar een 2,0 liter. De omarming van een dieselmotor zal zeker ophef veroorzaken, want een groot deel van de charme van de F-Type Coupé en Convertible is te danken aan het motorgeluid. Jaguar zal de vernieuwde editie ook gaan leveren met een viercilinder turbobenzinemotor. Die krijgt 300 pk. Op 18 november weten we meer, want dan opent de autotentoonstelling van Los Angeles haar deuren waar Jaguar de gelifte F-Type voorstelt. Het Britse merk heeft in oktober overigens bijna 2 keer zo veel auto’s weten te verkopen dan in dezelfde maand van 2015. In totaal werden er wereldwijd 14.402 Jaguars op kenteken gezet. Met name de F-Pace en de nieuwe XF leverden een belangrijke bijdrage aan de groei. Op jaarbasis (januari t/m oktober) staat Jaguar nu op een afzetplus van 74 procent. +++

+++ Met Jaguar gaat het dus goed, maar zustermerk LAND ROVER zit een beetje in de lappenmand. In oktober daalde de afzet namelijk met 6 procent naar 31.923 auto’s. Volgens de Britten komt dat door het stoppen van de productie van zowel de Defender als de Discovery. Aan de andere kant doet de Discovery Sport het minder goed dan gehoopt. Op concernniveau (Jaguar Land Rover; JLR) werden er wereldwijd in oktober 46.325 auto’s verkocht, oftewel 11 procent meer dan in dezelfde maand van 2015. Op jaarbasis staat JLR met ruim 480.000 auto’s nu op een plus van 23 procent. In China steeg de afzet met 39 procent en in Europa met 25 procent. In de Verenigde Staten konden ook meer auto’s worden verkocht. +++

+++ De verhoging van de maximumsnelheid op autowegen dit jaar heeft maar beperkte gevolgen voor de LUCHTKWALITEIT. Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) , schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma aan de Tweede Kamer. Volgens Dijksma is dat onder meer het gevolg van het feit dat de auto’s minder vervuilend worden. Uit het onderzoek van de RIVM komt naar voren dat op 84 procent van de 71.000 gemeten punten langs wegen waar de snelheid is verhoogd, de concentraties stikstofdioxide lager uitpakken dan in 2015. Op 5,5 procent van de onderzochte locaties is de vervuiling erger geworden na de snelheidsverhoging. In alle gevallen overschrijden de concentraties echter niet de wettelijke norm. Dijksma ziet dan ook geen aanleiding om de maximumsnelheden aan te passen. Het afgelopen jaar is de luchtkwaliteit in ons land verder verbeterd, aldus de bewindsvrouw. Uit onderzoek blijkt dat langs een aantal drukke binnenstedelijke wegen nog teveel stikstofdioxide in de lucht komt. Het gaat in totaal om 9,9 kilometer aan wegen. Met een aantal gemeenten worden maatregelen bekeken om dit terug te dringen, bijvoorbeeld door de inzet van elektrische bussen en een schonere bevoorrading van de winkels. In 2015 is ook het aantal overschrijdingen met fijn stof gedaald. In 10 gemeenten werd de norm overschreden (in 2014 waren dat er nog 19). De overschrijdingen worden veroorzaakt door intensieve veehouderijen en industrie. +++

+++ RENAULT wordt in eigen land aangeklaagd voor het manipuleren van de uitstoot van dieselauto’s. Net als bij Volkswagen zou het gaan om sjoemelsoftware die ervoor zorgde dat de uitstoot van bepaalde stoffen, zoals stikstof, lager was tijdens testomstandigheden dan in een normale situatie. Renault claimt dat het met de software geen wet heeft overtreden. +++

+++ Bezitters van een elektrisch aangedreven auto of een STEKKERHYBRIDE model rijden gemiddeld meer dan mensen met een benzineauto. Maar dieselwagens spannen nog steeds de kroon. Een volledig elektrisch aangedreven auto kreeg er vorig jaar gemiddeld 16.300 km bij op de teller. Stekkerhybride modellen reden nog iets meer: 17.400 km. De gemiddelde benzineauto blijft daarbij ver achter, met 10.700 afgelegde kilometers. Dieselauto’s zitten er juist weer ver boven, met gemiddeld 23.000 kilometer in 2015. 65 procent van alle kilometers werd met een benzineauto gereden. 31 procent van de kilometers kwam voor rekening van dieselauto’s. 1,4 procent van de afgelegde kilometers werd door een stekkerhybride of volledig elektrisch aangedreven auto gereden. Het aantal auto’s met een stekker is volgens het CBS in een jaar tijd bijna verdubbeld, van 44.200 begin 2015 tot 86.200 begin dit jaar. De meest verkochte volledig elektrisch aangedreven auto is de Tesla Model S. De populairste stekkerhybride is de Mitsubishi Outlander PHEV. +++

+++ TESLA denkt graag groot. Daarom heeft topman Elon Musk niet alleen Grohmann Engineering in Duitsland overgenomen (het bedrijf zal worden omgedoopt tot Tesla Advanced Automation Germany), maar hij wil ook een tweede gigafactory openen … op Europese bodem. Het Duitse Grohmann Engineering is gespecialiseerd in de automatisering van processen. Of meer concreet: het bedrijf is in staat om productielijnen te bouwen voor Tesla. Dat is nodig, want Tesla wil in 2018 op jaarbasis 500.000 auto’s produceren. Dat het menens is, blijkt uit het feit dat Tesla zo’n 1.000 ingenieurs en technici zal aantrekken om het herdoopte Tesla Grohmann Automation daarvoor goed op de rails te zetten. Zij moeten allemaal de meest geavanceerde autofabriek ooit gaan bouwen. Daarnaast zijn er dus plannen voor een tweede gigafactory. +++

+++ TOYOTA begint deze week met de bouw van de opvallend vormgegeven C-HR. De Japanse cross-over voor het C segment zal in Turkije het levenslicht zien. Daar rolden reeds de Corolla en de Verso van de band. Met de C-HR in het productiepallet wil Toyota de jaaroutput van de fabriek opvoeren van 150.000 auto’s tot 280.000 exemplaren. Daarvoor zal er in 3 ploegendiensten gewerkt gaan worden. Voor Toyota is de C-HR de derde in Europa gebouwde auto die leverbaar wordt met een hybride aandrijflijn. De Yaris Hybrid ziet in Frankrijk het levenslicht en de Auris in Groot-Brittannië. In dit laatste land wordt overigens ook de hybride aandrijflijn voor de C-HR gebouwd. De transmissie van de 1,2 liter turbobenzine motor wordt in Polen geproduceerd, terwijl het ontwerp van de auto uit Franse koker komt. De assen van de hybride uitvoering komen uit Japan. De C-HR zelf zal wereldwijd verkocht gaan worden. Met de cross-over richt Toyota zich op autoconsumenten die zich vooral laten leiden door het design. Vandaar het opvallende ontwerp van de C-HR, door voor de Japanse autoproducent beslist als ‘revolutionair’ kan worden bestempeld. Inmiddels heeft de consument al enigszins kunnen wennen aan de cross-over omdat het al weer 2 jaar geleden is dat de conceptversie werd voorgesteld. De 4,36 meter lange C-HR gaat in Nederland met benzinemotor 25.250 euro kosten en als hybride 30.260 euro. +++

Comments are closed.