+++ De ALFA ROMEO Giulia heeft de Gouden Stuurwiel prijs in de wacht gesleept. Lezers van de Duitse bladen Auto Bild en Bild am Sonntag plus een jury van 29 experts vonden dit de meest indrukwekkende nieuwe auto in zijn klasse. Onder de juryleden bevonden zich prominenten als DTM kampioen Mattias Ekström, rallykampioen Walter Röhrl en Sébastien Ogier. Maar ook niemand minder dan Andrea Zagato, erfgenaam en eigenaar van de gelijknamige carrosseriebouwer uit Milaan. Alfa Romeo heeft de Gouden Stuur prijs al diverse keren gewonnen: in 1995 voor de GTV, in 2000 voor de 147 en in 2011 voor de Giulietta. +++
+++ ASTON MARTIN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de emissieloze variant van de Rapide in zwaar weer is beland. LeEco, de Chinese ontwikkelingspartner, heeft namelijk financiële problemen. Het is nu onzeker of Aston Martin en LeEco hun project kunnen voorzetten. De elektrische versie, RapidE genaamd, had in 2019 klaar moeten zijn en is bedoeld als Brits antwoord op de Tesla Model S. De RapidE heeft een vermogen van 1.000 pk en een actieradius van meer dan 300 km. +++
+++ De AUDI modellen Q2 en A5 Coupé hebben allebei de Gouden Stuurwiel prijs in hun categorie gewonnen. Net als bij de eerder genoemde Alfa Romeo is dit te danken aan lezers van de Duitse bladen Auto Bild en Bild am Sonntag, plus een internationale jury van redacteuren, coureurs, designers, beroemdheden en autoliefhebbers. De Gouden Stuurwiel verkiezing wordt al sinds 1976 georganiseerd. Dit jaar werden 36 auto’s beoordeeld in 6 categorieën. +++
+++ In het hogere SUV segment wordt de BMW X5 momenteel compleet afgedroogd door de Audi Q7. Dat is opvallend, want de 5-serie weet bijvoorbeeld zijn hele verkoopcarrière lang prima partij te bieden aan de A6 en de X5 is nu nog maar 3 jaar oud. In München denkt men niet dat een facelift voldoende zal zijn om de X5 weer competitief te maken. Daarom gaat men nu, na eerst uitgehuild te hebben, opnieuw beginnen. Begin 2018 moet de vierde generatie X5 klaar zijn. Qua design hoeven we geen revolutie te verwachten, maar het nieuwe CLAR platform van BMW moet de SUV een stuk lichter (en stijver) maken. +++
+++ FERRARI komt volgend jaar met een ingrijpende facelift voor de F12 Berlinetta. Aanvankelijk werd gedacht dat de Italianen in 2017 een compleet nieuw model zouden presenteren, maar daarvoor moeten we 2 jaar langer geduld hebben. De update vindt op dezelfde manier plaats als bij de GTC4Lusso (voorheen FF) en de 488 GTB (was de 458). De vernieuwde F12 Berlinetta (die dus, als Ferrari consequent is, een andere naam gaat krijgen), zal wederom worden aangedreven voor een atmosferische 6,3 liter V12 motor. Een hybride aandrijflijn komt pas in 2019. +++
+++ FORD gaat de EcoSport ook op de thuismarkt verkopen. De Amerikaanse editie beleeft volgende week op de autoshow in Los Angeles zijn debuut. De Ecosport ondergaat dan gelijk een facelift, waarbij met name het front zal worden aangepakt om zo de familiegelijkenis met de Kuga en Edge te vergroten. Amerikaanse marktintroductie van de compacte SUV is niet zonder risico omdat het model niet in de Europese smaak viel. Maar Ford ziet Jeep op de thuismarkt uitstekend zaken doen met de Renegade. Hetzelfde geldt voor General Motors met de Buick Encore en Chevrolet Traxx (onze Opel Mokka). Voor de Europese markt komt de vernieuwde Ecosport pas eind 2017 beschikbaar, wanneer de productie verplaatst wordt naar de door onderbezetting geplaagde fabriek te Roemenië. De huidige editie van de compacte SUV komt uit India. +++
+++ GENERAL MOTORS schrapt 2.000 banen bij 2 fabrieken in de Verenigde Staten. Dat is volgens de autoproducent nodig om de voorraad onverkochte exemplaren van de Chevrolet Cruze, Chevrolet Camaro, Cadillac ATS en Cadillac CTS niet te veel te laten oplopen. Tegelijk laat General Motors weten 900 miljoen dollar te zullen investeren in 3 andere Amerikaanse fabrieken om “aan de vraag naar toekomstige modellen te kunnen voldoen”. De collega’s GM hebben ook last van de veranderde koopvoorkeuren van de autoconsument. Zo heeft Fiat Chrysler Automobiles de volgende generatie grote achterwiel aangedreven modellen uitgesteld en besloot Ford om de productielijn van de Focus en C-Max een tijdje stil te zetten. +++
+++ MERCEDES zal in september op de IAA van Frankfurt de ingrijpend vernieuwde G klasse presenteren. Optisch lijkt die van een afstandje sterk op het huidige model, maar de carrosserie wordt een stuk breder. De G klasse is inmiddels 38 jaar en dat betekent dat er drastische ingrepen nodig zijn om de terreinwagen bij de tijd te houden. Dat gebeurt niet in de laatste plaats door de G klasse flink te laten afslanken. Naast een nieuw platform krijgt de terreinwagen ook efficiëntere aandrijflijnen.
+++ OPEL zal dit jaar meer dan 1 miljoen nieuwe auto’s in Europa verkopen. Na 10 maanden staat de teller al op 977.000 exemplaren, dus het bereiken van de mijlpaal kan het Duitse merk niet meer ontgaan. Opel zal tussen 2016 en 2020 in totaal 29 nieuwe modellen op de markt brengen. In 2019 komt er een SUV op basis van de volgende generatie Insignia. +++
+++ PORSCHE zal in januari op de autoshow van Detroit een vernieuwde editie van de 911 GTS voorstellen. Die krijgt een extra krachtige variant van de 3,0 liter 6 cilinder turboboxermotor. Het model is bedoeld om het gat te dichten tussen de Carrera versies en de Turbo uitvoering.
+++ NOORWEGEN blijft de verkoop van elektrische auto’s tot zeker 2020 subsidiëren. Het land heeft nu reeds verreweg het grootste aandeel (bijna 20 procent) emissieloze personenwagens ter wereld, maar de drang naar vergroening gaat onverminderd door. Noren kunnen daarom blijven profiteren van BTW vrijstelling (25 procent) bij de aankoop van een (deels)elektrische auto. Momenteel ligt het verkoopaandeel van emissieloze modellen op ruim 30 procent. Doelstelling is om de orderstroom voor auto’s met verbrandingsmotor vóór 2025 helemaal te laten opdrogen. Noorwegen kan relatief makkelijk inzetten op vergroening van haar wagenpark omdat het land over veel waterkrachtcentrales beschikt. Daarnaast verdienen de Noren veel weg met de verkoop van olie aan … landen waar het verkoopaandeel van elektrische auto’s veel lager is. +++
+++ TESLA heeft interesse om ook in het Verenigd Koninkrijk een fabriek te openen. Eerder deze week werd Grohmann in Duitsland ingelijfd, en nu heeft topman Elon Musk zijn blik gericht op het Verenigd Koninkrijk. Hij zegt erg onder de indruk te zijn van het technische talent in dit land. Een datum waarop de Britse Tesla fabriek open moet gaan, noemt hij evenwel nog niet. Musk wil op diverse locaties, binnen en buiten Europa, zogeheten ‘Gigafactories’ openen. De eerste is inmiddels operationeel en bevindt zich in de Amerikaanse staat Nevada. +++
+++ TOYOTA wist samen met leasemaatschappij Justlease in 5 dagen tijd 1.600 klanten te bewegen om een leasecontract voor een Aygo, Yaris of Auris te tekenen. Voor de actie, die eind oktober afliep, werd ook de Mediamarkt ingeschakeld. Justlease had eerder een soortgelijke private lease aanbieding met Fiat, maar die was minder succesvol. Volgens Toyota zijn de eerste auto’s inmiddels afgeleverd. +++
+++ De verkiezing van Donald TRUMP tot president van de Verenigde Staten heeft de beurskoers van Tesla en General Motors doen dalen. Beide autofabrikanten hebben grote ambities voor duurzame, CO2-vrije elektrische auto’s, maar Trump heeft in zijn verkiezingscampagne belooft het Parijse milieuakkoord niet te zullen ondertekenen (de opwarming van de aarde is in zijn ogen namelijk een uitvinding van de Chinezen om de Amerikaanse economie te schaden). Voegt hij de daad bij het woord, dan komt dat de vraag naar emissieloze/arme modellen niet ten goede, zo denken beleggers. Een andere donkere Trump wolk boven de auto-industrie is Mexico, waar men in 2020 gezamenlijk 5 miljoen auto’s wil bouwen. Een groot deel daarvan is bestemd voor verkoop in de Verenigde Staten. Met name Ford kan het in dit opzicht lastig krijgen met Trump, want die wil het bestaande Nafta handelsakkoord opzeggen en weer importtarieven gaan invoeren voor auto’s uit Mexico. Ford is van plan om in dit land de nieuwe Focus te bouwen; een model waarvan de winstmarge te klein is om een dergelijke belasting op te kunnen vangen. Ook Fiat Chrysler en General Motors zullen door een dergelijk beleid flink geraakt worden omdat zij enkele grote toeleveranciers in Mexico hebben, plus diverse fabrieken. Dit jaar komt de totale Mexicaanse autoproductie voor het eerst boven de 3 miljoen auto’s uit. In 2018 zal naar verwachting de grens van 4 miljoen eenheden gepasseerd worden en voor 2020 staan dus zelfs 5 miljoen auto’s op de agenda. Volkswagen heeft, buiten Duitsland, in Mexico één van zijn grootste fabrieken op het westelijk halfrond. Ook diverse Japanse merken (Honda, Mazda, Nissan en Toyota) hebben er productiefaciliteiten. Mercedes-Benz zal er binnenkort auto’s gaan produceren via een samenwerkingsverband met Nissan en diens dochter Infiniti. Verder heeft BMW het licht op groen gezet voor een Mexicaanse fabriek. De productiefaciliteit van Audi aldaar is inmiddels operationeel. De auto-industrie hoopte dat het Ttip handelsakkoord er voor zou zorgen dat zij kosten zouden kunnen gaan besparen dankzij harmonisatie van veiligheid & milieuvoorschriften, maar dat traject is uiterst onzeker geworden. Voor slapeloze nachten zorgt ook de Chinese overheid, die gestaag probeert de dominantie van Westerse fabrikanten op haar automarkt te verminderen. En dan zijn er natuurlijk nog de onzekere gevolgen van een in gang te zetten Brexit. +++
+++ VOLKSWAGEN zal volgend jaar 10 nieuwe of gelifte modellen introduceren. Zo zullen in 2017 de Sharan en de Golf Sportsvan een facelift ondergaan. Verder komt er een compleet nieuwe Polo, en SUV varianten van zowel dit model als de Golf. De Tiguan wordt leverbaar in 7-persoons XL uitvoering, de derde generatie Touareg wordt geïntroduceerd en daarnaast kunnen wij een opvolger van de CC verwachten. Dit laatste model wordt net als de nieuwe Opel Insignia Grand Sport een liftback. +++