Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO onthult op 16 november zijn langverwachte SUV. De naam Stelvio zingt al een tijdje rond en is nu min of meer door het Italiaanse merk bevestigd. De onthulling zal plaatsvinden op de autoshow van Los Angeles. De Stelvio is technisch gestoeld op de Giulia en wordt qua lengte vergelijkbaar met deze sedan (circa 4,65 meter). Het motorenprogramma omvat de 180 en 210 pk sterke 2,2 liter vier cilinder dieselversies en de 2.0 turbobenzinemotor met 200 of 280 pk. Er gaan ook geruchten over de komst van de Stelvio Quadrifoglio met 2,9 V6 turbomotor. Het vermogen valt ten gunste van een betere koppelkarakteristiek vermoedelijk lager uit dan bij de Giulia, die in topuitvoering goed is voor 510 pk. Volgens de Italianen is de Stelvio een nieuwe mijlpaal in de 106-jarige historie van het merk dat naar eigen zeggen het credo ‘La Meccanica delle Emozioni’ najaagt. +++

+++ AUDI is in de Verenigde Staten voor de rechter gedaagd vanwege gesjoemel met benzinemotoren. De fabrikant wordt door milieuclub Carb ervan beschuldigd dat het honderdduizenden auto’s heeft uitgerust met software die in de testmodus een lager verbruik realiseert. De fabrikant zou daar tot dit jaar mee zijn doorgegaan, dus nadat de sjoemeldiesel affaire bij moederbedrijf Volkswagen aan het licht kwam. Advocatenkantoor Hagens Berman is namens meer dan 100.000 Amerikaanse Audi bezitters een zogeheten ‘class action’ gestart. Het kantoor voerde eerder al zaken tegen onder meer Hyundai en Kia. +++

+++ De Tweede Kamer heeft een motie van ChristenUnie en GroenLinks aangenomen waarin een verbod op BENZINE scooters en -brommers wordt aangekondigd. Als reden geven de partijen dat benzinescooters sterker vervuilend zijn dan auto’s en dat met name fietsers en voetgangers dagelijks met de schadelijke uitstoot worden geconfronteerd. In de motie wordt gesproken over een verbod op alle benzinebrommers, waar ook de benzinescooters onder vallen. In een eerste reactie spreekt Milieudefensie van een “historische motie”. “Voor het eerst staat zwart op wit dat benzinescooters verboden gaan worden. Dat is goed nieuws voor de luchtkwaliteit en dus voor onze gezondheid”, aldus Anne Knol, campagneleider Mobiliteit van Milieudefensie. De organisatie strijdt al jaren voor een verbod op de scooter. Knol: “De scooter is een grote bron van ergernis voor veel medeweggebruikers en de stoffen die uit de uitlaat komen zijn zeer ongezond”. Uit een onderzoek van vorig jaar door I&O Research in opdracht van Milieudefensie bleek al dat 70 procent van de stadsbewoners een verbod wil op de meest vervuilende scooters. Eerder dit jaar werd een motie aangenomen waarin werd geregeld dat vanaf 2025 alleen nog uitstootvrije auto’s verkocht mogen worden. Wanneer de benzinescooters verboden worden is nog niet bekend. +++

+++ BMW heeft afgelopen maand wereldwijd 196.002 voertuigen afgeleverd. Dat is een stijging van 2,3 procent. Het jaarsaldo (januari t/m oktober) stijgt met 5,8 procent tot 1.942.642 voertuigen. Bij het merk BMW bedraagt de toename op jaarbasis 5,5 procent, waardoor de teller nu op 1.646.743 exemplaren stijgt. Bij Mini steeg de verkoop in de eerste 10 maanden met 7,3 procent tot 292.823 auto’s. De positieve cijfers zullen evenwel niet kunnen voorkomen dat BMW in het premiumsegment dit jaar onttroond wordt door rivaal Mercedes. Pas in 2018 kunnen de kansen keren, als de nieuwe 3-serie klaar is. De middenklasser krijgt een (nog) lagere voor & achterzijde. Net als zijn grotere broers 5- en 7-serie zal de nieuwe 3-serie gebaseerd worden op BMW’s modulaire CLAR platform, met een duidelijke gewichtsreductie tot gevolg zal hebben. Er komt sowieso weer een stekkerhybride uitvoering, maar een volledig elektrische variant staat pas komend decennium op de agenda. +++

+++ De ‘vaste’ FLITSPALEN zijn een melkkoe voor de schatkist. In de eerste 8 maanden van dit jaar zijn er al ruim 2,8 miljoen automobilisten door op de bon geslingerd, wat de overheid minimaal 150 miljoen euro oplevert. Het aantal flitspalen is in de afgelopen jaren meer dan gehalveerd van 1.400 stuks naar 612 nu, maar een woordvoerder van de Dienst Verwerking Openbaar Ministerie waarschuwt dat die het allemaal doen. Opvallend is het grote verschil in aantallen palen per provincie. Zo is Zuid-Holland met 199 palen de absolute koploper, terwijl Friezen vrijwel zorgeloos kunnen rondscheuren dankzij slechts 3 snelheidsmasten. +++

+++ Toyota gaat haar GAZOO racedivisie omvormen tot alternatief voor de M afdeling van BMW en het AMG label van Mercedes. Op deze manier willen de Japanners in het kader van ‘win on Sunday, sell on Monday’ geld gaan verdienen aan haar sport en rally activiteiten. Volgend jaar zal vermoedelijk al een conceptversie van een Gazoo topuitvoering van de nieuwe Yaris worden voorgesteld. Die krijgt een 1,5 liter turbomotor van circa 220 pk. Later volgt een soortgelijke versie van de C-HR met 2,0 liter krachtbron en zo’n 300 pk. Daar heeft de Nissan Juke Nismo RS (218 pk) dus niet van terug. +++

+++ Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) gaat zich hard maken om de, sinds jaar en dag geldende onbelaste KILOMETERVERGOEDING van 0,19 euro per kilometer, omhoog te krijgen. Alle fracties van politieke partijen hebben hierover van VZR een ‘position paper’ gekregen, zo bericht Automobiel Management. Maar werkgevers moeten niet op de politiek wachten. De onbelaste kilometervergoeding is de maatstaf voor de vergoeding die een werknemer krijgt als deze zijn privé auto zakelijk gebruikt. Maar deze 19 cent staat in geen verhouding tot de daadwerkelijke autokosten, meldde onlangs ANWB en het NIBUD nog. De werkelijke kosten voor een middenklasser zouden 49 cent per kilometer zijn. Maar in de 49 cent zitten ook de vaste kosten van autobezit terwijl de vergoeding alleen is bedoeld om de variabele kosten te dekken. Maar ook die laatste worden hier niet mee gedekt, zegt VZR-voorzitter Jan van Delft. “Omgerekend met de consumentenprijzenindex van het CBS zou per eind 2015 de onbelaste kilometervergoeding minstens 22 cent moeten zijn”. Naar die 22 cent zou die onbelaste vergoeding dan ook zo snel mogelijk moeten gaan. Maar werkgevers moeten niet op de politiek wachten. Van Delft: “Wij zien het als onterecht en oneerlijk dat werkgevers de onbelaste kilometervergoeding als norm hanteren. Hier moeten de daadwerkelijke kosten van de auto gedeclareerd kunnen worden op basis van de normen van het NIBUD. Door het verhogen van de onbelaste en belaste kilometervergoeding die de werkgever verstrekt, ontstaat er ruimte in veel mobiliteitsdiscussies”.

+++ MERCEDES heeft de ontwikkeling van de opvolger van de SLC op last van de boekhoudafdeling stopgezet. De sportwagen zou zijn aluminium onderstel gaan delen met de volgende generatie SL en AMG GT, maar de kosten daarvan kunnen met een model als de SLC niet terugverdiend worden. Dat leidde tot een veto. De SL mag wel door naar de volgende ronde. Voor deze sportwagen zal worden vastgehouden aan het metalen klapdak. Daar zijn weliswaar nadelen aan verbonden, maar volgens Mercedes waardeert de cliëntèle de combinatie van ‘coupé en cabriolet in één’ zeer. Om verkoopkannibalisatie met de AMG GT te voorkomen, zal de laatste nadrukkelijk sportiever worden. Bij de SL komt het accent op cruisecomfort te liggen. Zelfs een kleine achterbank is denkbaar. Daarmee wil Mercedes klanten opvangen die na het saneren van de 2-deurs versies van de S klasse (ja, ook deze worden geschrapt) gedesoriënteerd zijn. En die SLC rijders dan? Die krijgen van Mercedes een extra sportieve variant van de C klasse Cabriolet voorgeschoteld. +++

+++ De instelling van een MILIEUZONE om vervuilende auto’s uit het centrum van Rotterdam te weren heeft merkbaar resultaat. Het verkeer stoot nu al 20 procent minder roet uit. Dat blijkt uit een vrijdag bekendgemaakte, tussentijdse evaluatie van de gemeente in samenwerking met onderzoeksinstituut TNO en de milieudienst DCMR. “De milieuzone doet wat wij ervan verwacht hadden”, zegt D66-wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid en mobiliteit). Die zone werd per 1 mei ingesteld en heeft al snel tot een schonere lucht in de stad geleid. Volgens Langenberg zijn de resultaten zodanig, dat de Maasstad op koers ligt om een reductie van 40 procent over 2 jaar te halen. +++

+++ 17-jarigen kunnen voortaan een RIJBEWIJS halen. Het was een experiment dat in 2011 van start ging en dat nu wettelijk wordt vastgelegd. Het experiment 2toDrive blijkt een groot succes. Steeds meer jongeren van 17 jaar hebben een autorijbewijs. Inmiddels zijn ruim 170.000 van hen geslaagd voor hun rijbewijs. Jongeren kunnen beginnen met autorijles wanneer ze 16,5 jaar oud zijn. Na het behalen van het rijbewijs moeten de jongeren nog tot hun 18e jaar onder begeleiding rijden. Minister Melanie Schultz (Verkeer): “Jonge en beginnende bestuurders zijn door minder rijervaring vaker betrokken bij ongelukken. Met de regeling voor begeleid rijden is het rijbewijs halen niet de eindstreep, maar juist het begin van een leertraject. Door een jaar lang onder begeleiding te rijden, zitten jongeren op hun achttiende met meer ervaring achter het stuur”. +++

+++ STEKKERHYBRIDE auto’s worden in 85 procent van de gevallen bedrijfsmatig gereden. Auto’s die eigendom zijn van een (lease)bedrijf leggen gemiddeld meer kilometers af dan auto’s in particulier bezit. De Tesla Model S is in ons land de populairste volledig elektrische auto. Op 1 januari 2016 waren er 4.400 exemplaren op kenteken gezet. Van de 5 populairste (deels)elektrische auto’s legt deze Tesla gemiddeld de meeste kilometers per dag af: 94. Bij de stekkerhybride modellen gaat de bokaal voor het hoogste dagkilometrage naar de Volvo V60 Twin Engine (80). De populairste stekkerhybride auto van Nederland is de Mitsubishi Outlander PHEV. Daarmee wordt gemiddeld 70 kilometer per dag gereden. +++

+++ Na 14 jaar op sabbatical te zijn geweest, keert in 2018 de TOYOTA Supra terug in de showroom. De beroemde sportwagen maakt zijn rentree in benzine en hybride vorm. De aluminium coupécarrosserie (met derde deur) komt uit de koker van Toyota zelf, maar het onderstel is door BMW ontwikkeld. Die gaat het platform gebruiken voor de nieuwe Z5. Toyota zorgt voor eigen motoren: naast de 2,0 liter turbobenzinemotor van de Lexus IS/NX 200t (238 of 300 pk) zal de Supra besteld kunnen worden met een dubbel geblazen 3,5 liter V6. Die krachtbron is goed voor meer dan 400 pk en stelt de Toyota in staat om in minder dan 4 seconden naar 100 km/u te sprinten. De hybride versie krijgt een aangepaste versie van de aandrijflijn van de GS 450h met minimaal 345 pk. De CVT zal worden ingeruild voor een 8-traps automaat. +++

Reageren is niet mogelijk.