Nieuwstelex

0

+++ Over enkele weken onthult ALPINE eindelijk officieel zijn sportwagen waarmee een hommage gebracht wordt aan de iconische A110. De ‘berlinette’ voor de 21ste eeuw zal begin 2017 worden gepresenteerd tijdens een evenement dat helemaal aan hem is gewijd. De sportwagen wordt het eerste model van een lange reeks. De 2-zitscoupé weegt niet meer dan 1.000 kilo en zijn midscheeps achter geplaatste 1,8 liter motor is goed voor ongeveer 300 pk. De krachtbron is gekoppeld aan een gerobotiseerde 6 versnellingsbak met dubbele koppeling. De Alpine (met als werktitel ‘A120’) kan daarmee in 4,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Later volgt een hardcore uitvoering met een nóg lager gewicht en een open variant. De A120 gaat in Nederland minstens 50.000 euro kosten. +++

+++ Dealers van AUDI in China dreigen met een verkoopstaking en willen zelfs naar de rechter stappen als het Duitse hoofdkantoor het plan doorzet om auto’s buiten het reguliere afzetkanaal aan de man te brengen. De dealers vrezen dat het plan hun toch al flinterdunne marges verder zal uithollen. Ze dreigen dan ook met een schadeclaim van vele honderden miljoenen euro’s als Audi niet op z’n schreden terugkeert. Audi kondigde de plannen vorige week aan in het kader van een nieuwe samenwerking met SAIC Motor. Momenteel heeft het merk een joint venture met FAW, maar het merk met de 4 ringen streeft naar een extra ijzer in het vuur. Het nieuws over de samenwerking met SAIC Motor leidde onmiddellijk tot woedende reacties van de dealers. Audi is momenteel vertegenwoordigd via 460 showrooms waarvan één op de drie pas de laatste 3 jaar is geopend. De bestaande dealers zijn bang dat een nieuw verkoopnetwerk hun toch al kwakkelende afzet verder zal verzwakken. +++

+++ De samenwerking tussen CAR2GO en de gemeente Amsterdam heeft in de afgelopen 5 jaar van het bestaan de autodeel dienst meer dan 13 miljoen elektrische kilometers en 1.274 ton CO2-besparing opgeleverd. Na de start in november 2011 viert Car2go dit jaar samen met meer dan 40.000 gebruikers het vijfjarig jubileum. De 340 exemplaren van de Smart Fortwo Electric Drive zorgen naar eigen zeggen niet alleen voor een betere luchtkwaliteit in de Nederlandse hoofdstad, ze bieden mensen ook de kans elektrische mobiliteit te ervaren. Amsterdam wil tegen 2025 immers emissievrij zijn. “Het pad naar een emissievrij Amsterdam is ambitieus, maar het is het juiste pad voor de toekomst. Car2go levert met zijn lokaal emissievrije aanbod een wezenlijke bijdrage aan het bereiken van deze doelstelling”, aldus Thomas Beermann, de Europese CEO van de autodeel dienst. “Amsterdam is voor ons een belangrijke locatie en in samenwerking met de stad willen we elektrische mobiliteit nog meer promoten. In de afgelopen 5 jaar leverde Amsterdam alleen al ons 280.000 elektrisch aangedreven ritten op”. Gemiddeld legt elke gebruiker 7 kilometer af die 29 minuten duurt. De beste klant van Car2go is een mevrouw of meneer die al 4.042 huursessies heeft gemaakt. Amsterdam is naast Stuttgart en Madrid één van de drie locaties waar Car2go een 100 procent elektrische vloot aanbiedt. Elke auto van de dienst vervangt tot 11 privé exemplaren en vermindert niet alleen het aantal voertuigen, maar ook het fileprobleem in steden, zo blijkt uit onderzoek. Als meerdere mensen een auto delen, daalt ook de parkeerduur van die auto’s. +++

+++ Momenteel liggen de kosten voor een ELEKTRISCHE auto nog enkele duizenden euro’s boven dan die van een exemplaar met dieselmotor. Maar volgend decennium hoeft dat niet meer zo te zijn volgens een rapport van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Voorwaarde is evenwel dat de overheden hun wetgeving aanpassen. Het rapport (dat rekening hield met de aankoopprijs, de inruilwaarde en de kosten voor brandstof, onderhoud, verzekering plus belastingen) toont aan dat het mogelijk is dat in 2024 de gemiddelde kosten van een elektrische auto in de eerste 4 jaar vergelijkbaar zijn met die van een benzinemodel. En dus zullen de subsidies van de overheid op lange termijn niet meer nodig zijn: fiscale voordelen als stimulans volstaan. Ook benzine en dieselmodellen kunnen dankzij energiebesparende technologieën trouwens goedkoper worden (4.400 à 9.400 euro tijdens de levensduur van de auto). De BEUC stelt echter dat de autobouwers de hiervoor benodigde techniek alleen zullen implementeren als zij via wetgeving daartoe verplicht worden. De consumentenorganisatie adviseert met het oog hierop om de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer op gammaniveau in 2025 te limiteren op maximaal 70 gram, en in 2030 op zelfs 45 gram. Op dit moment is er alleen wetgeving die verplicht dat auto’s op merkniveau in 2021 niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. +++

+++ Sinds zijn lancering is de FERRARI GTC4 Lusso T een groot commercieel succes. Consequentie is wel dat de wachttijd tussen bestelling en levering tot meer dan 1 jaar is opgelopen. De GTC4 Lusso T is de eerste 4-zits Ferrari met een geblazen V8 in zijn neus en dat is blijkbaar een succesformule. Volgens de fabrikant trekt de ‘instapversie’ een nieuw soort klanten aan. Zij zijn jonger (30-35 jaar) en willen hun auto dagelijks kunnen gebruiken; ook om naar het werk te gaan of om de kinderen naar school te brengen. De GTC4 Lusso is daarmee een alternatief voor de Bentley Continental GT V8, de Porsche Panamera of de Range Rover. De V12 uitvoering van de GTC4 Lusso richt zich op een iets ouder publiek dat niet dagelijks met zijn bolide rijdt. +++

+++ FORD komt met een serie nieuwe, sportieve uitvoeringen van bestaande modellen. Zo wordt de Transit Custom ook leverbaar in Sport uitvoering met onder de kap een 170 pk EcoBlue dieselmotor. Hij zal verder voorzien zijn van de sportstrepen zoals die ook op de oudere Transit Sport te zien waren. Tevens in de pijplijn zit een ST-Line uitvoering van de Edge. Die zal prijstechnisch onder de Sport uitvoering worden gepositioneerd. Ford maakt daarnaast bekend dat zij een volgende stap gaat zetten qua ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Vanaf begin volgend jaar zal het merk namelijk de hiervoor benodigde techniek gaan testen op de Europese wegen, als aanvulling op de tests in de VS. Het testwagenpark zal worden verdrievoudigd, waarmee Ford de grootste vloot van alle merken krijgt. +++

+++ Zowel Frankrijk en Zuid-Korea overwegen een VERBOD op de verkoop van specifieke modellen van Renault, Volkswagen, Porsche, BMW en Nissan. Beide landen zijn hiervoor niet samen om tafel gaan zitten; het is een kwestie van toeval. In Frankrijk is het de minister van milieu, Segolène Royal, die overweegt om de stoute jongens voor wat betreft overschrijding van emissiewaarden even op de blaren te laten zitten. Daarbij heeft zij specifiek dieselmodellen van Volkswagen en Renault in het vizier. De vraag is natuurlijk of Frankrijk het lef heeft om een merk van eigen bodem op het strafbankje te laten plaatsnemen. In Zuid-Korea wil men modellen van Volkswagen, Audi en Bentley verbieden, evenals mogelijk de BMW X5 M, de Porsche Macan S, de Nissan Qashqai en de Infiniti Q50. Die auto’s zouden namelijk straatlegaal zijn gemaakt door gesjoemel met documenten. +++

Reageren is niet mogelijk.