Opel Crossland X vervangt Meriva

0

Opel gaat de volgend jaar te introduceren opvolger van de Meriva omdopen tot Crossland X. Dit plan is onderdeel van een forse modellenoffensief van het merk. Opel topman Karl-Thomas Neumann heeft de naamswijziging bevestigd.

Eerder meldde Autointernationaal.nl al dat de opvolger van de huidige Meriva meer cross-over wordt, en minder MPV. Daar past blijkbaar dus ook een nieuwe naam bij. Waarbij de letter ‘X’ voor een stoer, sportief én sexy accent moet zorgen.

Dat Opel kiest voor een cross-overachtige opvolger voor de Meriva is begrijpelijk omdat dergelijke auto’s populairder zijn dan ooit te voren. De Crossland X zal niet wezenlijk minder ruim zijn dan de Meriva, maar de seniorenuitstraling moet tot de verleden tijd gaan behoren.

De Crossland X deelt zijn technische basis met de volgende generatie Citroën C3 Picasso. Dit betekent dat er geen gebruik gemaakt kan/mag worden van het nieuwe platform dat het Franse PSA concern momenteel voor haar B segment modellen aan het ontwikkelen is. De primeur gaat daarvoor naar de nieuwe 208, die in 2018 op de markt verschijnt. Kort daarna volgt de tweede generatie 2008 op basis van hetzelfde platform.

Opel zal de Crossland X in haar Spaanse Zaragoza fabriek gaan bouwen. Daar zal ook de genoemde nieuwe Citroën C3 Picasso van de band rollen. Overigens is het niet ondenkbaar dat de Fransen dit model in het kader van de cross-over mode zullen omdopen tot C3 Aircross.

De Crossland X is niet de enige nieuwe Opel die in de pijplijn zit. Zo zal ook de Zafira (eveneens een MPV) worden vervangen door een cross-over. Die krijgt de Peugeot 3008 als basis en zal, als Opel consequent is, tevens een nieuwe naam krijgen. Iets met de letter ‘X’ op het eind dus. Dit model zal boven de Mokka X worden gepositioneerd en de Crossland X daar onder.

Volgens Neumann blijft de Zafira gewoon in productie. Dat kan omdat zijn opvolger (de cross-over met de ‘X naam’ dus) bij PSA in Frankrijk van de band zal rollen. De Zafira, die eerder dit jaar nog een facelift heeft ondergaan, bouwt Opel in eigen beheer. Net zolang als er vraag naar is.

Met de nieuwe Insignia hebben we al min of meer kennis kunnen maken. De tweede generatie verschijnt als liftback (Grand Sport) en als stationwagon (Sports Tourer) op de markt. De tweede carrosserietype aanduiding kenden we al. ‘Grand Sport’ is een combinatie van ‘Gran Turismo’ van BMW en ‘Sportback’ van Audi. Opel denkt dat wij daardoor de nieuwe Insignia makkelijker al een premiumproduct zullen gaan beschouwen. Neumann doet er dan wel verstandig aan om niet al te veel dashboardcomponenten van de Astra te gebruiken; iets wat bij het prototype wél het geval was.

De tweede generatie Insignia Sports Tourer komt ook in terreinlook variant op de markt. Die gaat wederom Country Tourer heten. Dit keer wordt vierwielaandrijving standaard. Als motorisering is onder andere de sterk verbeterde 2,0 liter turbobenzinemotor beschikbaar. Die is standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. De asfaltversies van de nieuwe Insignia zullen in maart op de autosalon van Genève aan het publiek worden voorgesteld. Het debuut van de Country Tourer uitvoering vindt in september op de IAA van Frankfurt plaats. Opel gaat de nieuwe Insignia niet meer als sedan aanbieden. Deze carrosserievariant heeft momenteel slechts een verkoopaandeel van 10 procent en dat is te weinig om door te mogen naar de volgende ronde.

Andere plannen van Opel zijn de elektrische Ampera-e (arriveert in mei of juni bij de dealers en heeft een theoretische actieradius van meer dan 500 kilometer) en een nieuwe modelvariant van de Vivaro. In totaal zullen er door de Duitse General Motors dochter in 2017 liefst 7 nieuwe modellen worden geïntroduceerd. Niet eerder in de geschiedenis van Opel was de introductieagenda zo vol.

Reageren is niet mogelijk.