Opel Onstar slaat aan

0

Een jaar na de introductie in Europa breidt Opel OnStar uit naar 18 nieuwe markten. De persoonlijke connectiviteit & service assistent van het Duitse automerk is nu ook beschikbaar in Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Estland, Finland, Gibraltar, Griekenland, Hongarije, IJsland, Letland, Litouwen, Malta, Noorwegen, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië en Zweden.

opelonstara2

Opel biedt de dienst aan (de beschikbaarheid van individuele functies is afhankelijk van het model en de uitvoering) in 19 talen. De beschikbaarheid van de wifi hotspot functie met 2G, 3G of 4G-datanetwerk is uitgebreid naar Frankrijk, Ierland, Oostenrijk, Portugal, Roemenië en Tsjechië. Opel OnStar is al langere tijd beschikbaar in Duitsland, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

opelonstara3

Sinds augustus 2015 heeft Opel OnStar al meer dan 5,5 miljoen contacten met klanten geregistreerd; via de telefoon, de smartphone app, de OnStar website en de blauwe OnStar serviceknop. Afgelopen maand ontving de dienst 880.000 oproepen van klanten en verzond het ongeveer 830.000 mails met de maandelijkse voertuigdiagnose. Op internet logden meer dan 1 miljoen mensen in op de OnStar webportal. De app werd 3,1 miljoen keer gebruikt. De helft van de nieuwe Opels in Europa wordt afgeleverd met OnStar; in Nederland is dat maar liefst 70 procent.

opelonstara4

Met Opel OnStar komen klanten in contact met een échte, deskundige adviseur en géén machine. De connectiviteit & service assistent helpt ook wanneer de auto gestolen is. Deze zogeheten ‘Stolen Vehicle Assistance’ laat Opel OnStar nauw met de politie samenwerken om de auto snel terug te vinden. De assistent stuurt een signaal naar de auto dat er voor zorgt dat de auto niet meer start zodra die als gestolen is opgegeven.

opelonstara5

Opel OnStar reageert niet alleen op noodgevallen, maar ver/ontgrendelt desgewenst ook de portieren op afstand, downloadt routes direct naar het door de fabriek geïnstalleerde satelliet navigatiesysteem en verzendt mailberichten over de staat van de techniek van de auto. De populairste dienst, ongeveer 3,1 miljoen keer gebruikt, is de myOpel smartphone app, die klanten kunnen downloaden via de Google Play Store en de Apple App Store.

opelonstara6

De meest gebruikte functies van de app zijn tot nu toe het op afstand ver/ontgrendelen van de portieren, via internet de plaats van de auto lokaliseren en op afstand claxonneren en met de lichten knipperen. Klanten kunnen ook belangrijke informatie oproepen, zoals de toestand van de motorolie en de bandenspanning, bestemmingen verzenden naar het navigatiesysteem in de auto en het beheren van de optionele wifi hotspot, waarop tot 7 apparaten met de auto verbonden kunnen worden.

opelonstara7

Met OnStar en de myOpel app kunnen bestuurders het navigatiesysteem in de auto programmeren met hun smartphone. Ze hoeven slechts de bestemming in de smartphone in te voeren of te selecteren in hun telefoonboek en die met een druk op een knop naar de auto te sturen. Verder kunnen bestuurders nu opmerkingen toevoegen aan de ‘Vehicle Location’ functie (en zelfs een foto) om het terugvinden van de auto makkelijker te maken. En om parkeerboetes te voorkomen, kunnen myOpel gebruikers een waarschuwing instellen voor de tijd waarop hun parkeertijd verloopt.

opelonstara8

Opel OnStar is óf een optie óf maakt deel uit van de standaarduitrusting van bepaalde uitvoeringen van alle modellen van het automerk. Het gebruik van de diensten is het eerste jaar gratis. Na een jaar worden abonnementskosten in rekening gebracht (99,50 euro). Afhankelijk van beschikbaarheid kan de wifi hotspot functie gedurende 3 maanden of 3 GB datavolume op proef worden gebruikt. Consumenten kunnen na hun proefperiode een OnStar abonnement of wifi abonnement afsluiten voor 125 euro en krijgen dan 50 GB datavolume.

Reageren is niet mogelijk.