Prijsvergelijking Audi Q5

0

De prijzen van de nieuwe Audi Q5 zijn bekend. Er kan worden ingestapt voor 60.860 euro. Voor dit bedrag levert Audi de naamloze basisversie met 163 pk/400 Nm sterke 2.0 TDI dieselmotor. De Design en Sport versies kosten beiden 62.710 euro (oftewel tegen een meerprijs van 1.850 euro).

Een 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling is altijd standaard, evenals Quattro vierwielaandrijving. Met de basis 2.0 TDI motor kan de Q5 in 8,9 tellen naar 100 km/u springen. De topsnelheid bedraagt 211 km/u. Audi geeft een gemiddeld verbruik van 4,9 liter/100 km op.

Een vermogentrede hoger staat de 190 pk versie van de 2.0 TDI. Die levert tevens meer koppel: 400 Nm leverbaar. Voor de naamloze versie vraagt Audi 62.660 euro en voor de andere uitvoeringen (Design en Sport) 64.510. Met de krachtigere dieselmotor sprint de Q5 in 7,9 seconden naar 100 km/u en is hij maximaal 218 km/u snel. Het verbruik is identiek aan dat van de 163 pk versie van de 2.0 TDI: gemiddeld 4,9 liter/100 km.

Voor benzinerijders biedt Audi de nieuwe Q5 aan met de 252 pk/370 Nm sterke 2.0 TFSI motor. Hiervan bedragen de tarieven 64.570 euro (naamloze basisuitvoering) en 66.420 euro (Design en Sport). Accelereren naar 100 km/u doet de Q5 2.0 TFSI in 6,3 seconden en zijn topsnelheid bedraagt 237 km/u. Volgens Audi bedraagt het gemiddelde verbruik 6,8 liter/100 km.

Audi Ford Mercedes
Q5 Edge GLC
2.0 TDI 163 2.0 TDCi Sport 250dA 4Matic
60.860 euro 61.215 euro 59.995 euro
Audi Jaguar Volvo
Q5 Sport F-Pace XC60 Polestar
2.0 TDI 190 20d AWD R-Sport D5A Polar+ AWD
64.510 euro 64.730 euro 64.070 euro
Audi BMW Porsche
Q5 Design X3 Macan
2.0 TFSI 252 xDrive28iA
66.420 euro 66.200 euro 69.400 euro

Op termijn verwacht Autointernationaal.nl ook een goedkopere, 190 pk sterke 2.0 TFSI en een uitvoering met 3.0 TDI zescilinder dieselmotor en 286 pk. Verder is bekend dat Audi werkt aan een extra sportieve variant.

In het voorjaar van 2017 verschijnt de nieuwe Q5 bij de dealers. Volgens Audi is hij ruimer, moderner, stiller, sneller, zuiniger en slimmer dan het uitgaande model. Dankzij de verbeterde stroomlijn (Cw-waarde 0,30) is er volgens Audi minder windgeruis. De Quattro vierwielaandrijving kan bij de 2,0 liter versies de achteras loskoppelen van de aandrijflijn om brandstof te besparen. Het tot 90 kilogram lagere gewicht, ten opzichte van de vorige generatie Q5, draagt ook bij aan een lager verbruik.

Afhankelijk van de gekozen aankleding zijn de beschermingsranden ‘kaal’ of in carrosseriekleur mee gespoten. Optioneel is een 12,3-inch digitaal instrumentarium, dat in plaats van de klassieke tellers komt. Een 8,3-inch beeldscherm in het midden van het dashboard is altijd standaard. Dit centrale display is te bedienen met een draaiknop en een touch pad, waarop je ook letters kunt ‘schrijven’ met je vinger. Android Auto, Apple Carplay en een Bang & Olufsen geluidsinstallatie zijn beschikbaar als optie.

De standaarduitrusting van de nieuwe Q5 omvat verder onder andere aluminium dakrails, Audi Connect, Audi Drive Select, Pre Sense City, Quattro Ultra-technologie, 17-inch lichtmetalen velgen, Xenon koplampen en automatisch dimmende binnenspiegel. Voor 3.400 euro extra heb je het Pro Line pakket. Daarmee heb je onder andere MMI navigatie, comfortairco, meer Audi Connect diensten, alarm, cruise controle en parkeersensoren achter. Voor 6.900 euro extra kun je je Q5 uitrusten met het Pro Line Plus of Pro Line S pakket.

Uiteraard is de nieuwe Q5 voorzien van vele rij hulpsystemen, die door Audi in 3 pakketten zijn gebundeld: Tour, City en Parking. De Q5 kan niet semi-autonoom rijden, maar met de adaptieve cruise controle en actieve rijbaanassistent heeft hij wel moderne techniek aan boord. Luchtvering staat op de optielijst en kan in het terrein handig zijn, door de mogelijkheid om de bodemspeling te vergroten. Dit kan met de rij stand schakelaar, bij Audi bekend onder de noemer Audi Drive Select. Die knop heeft tot 7 settings, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

De Q5 is 4,66 meter lang en volgens Audi “alle belangrijke onderdelen” ruimer dan zijn concurrenten. De achterbank is verschuifbaar en de leuning kantelbaar, waardoor de bagageruimte varieert van 550 tot 610 liter. Gooi je de hele bank plat, dan ontstaat er 1.550 liter laadruimte.

Reageren is niet mogelijk.