Schade door files groeit

0

De schade voor de Nederlandse economie door de vele files groeit explosief. In 2015 steeg de financiële schade met 30 procent tot 1,1 miljard euro, zo blijkt uit berekeningen van TNO.

Ondernemersverenigingen EVO, Transport en Logistiek Nederland en de Fenedex noemen de cijfers alarmerend, en vragen het kabinet om meer te investeren in asfalt. “Files zorgen niet alleen voor ergernis, maar ook voor onbetrouwbaarheid in de planning van bedrijven”, zegt Raymond Mens van de EVO. “Vrachtauto’s zijn langer onderweg omdat ze stilstaan of om moeten rijden, en indirect zorgen vertragingen voor lege schappen of in het ergste geval, het stilleggen van productielijnen”. De bedrijven willen dat het kabinet de grootste knelpunten direct aanpakt, zoals de knooppunten Ridderkerk-Gorinchem (A15) en Ypenburg-Kleinpolderplein (A13).

Marc Houweling van het gelijknamige transportbedrijf in Bleiswijk maakt een sommetje: “Het kost heel veel geld. Een vrachtauto kost per uur 46 euro. Als je die per dag 2 uur langer kwijt bent door de files, we hebben een wagenpark van 30 auto’s, kost ons dat dus elke dag een kleine 3.000 euro. En het wordt alleen maar erger”. Als het aan hem ligt, haalt het kabinet reeds geplande investeringen naar voren. De Tweede Kamer debatteert hier later deze maand over.

nederlandfilesa

Verkeerseconoom en hoogleraar Erik Verhoef denkt niet dat meer asfalt de oplossing is. “Nieuwe wegen lopen na een tijdje altijd weer vol. Door de crisis die in 2008 inzette, heeft dat nu alleen wat langer geduurd. Maar nu gaat het weer hard en maken we een inhaalslag”. Al wijst Verhoef extra wegen ook niet helemaal af. “Nieuwe wegen zijn prima als je daarnaast ook zorgt voor een prijsbeleid. Maak rijden in de file duurder en rijden in daluren goedkoper. We weten uit voorbeelden in het buitenland dat de drukte dan zo’n 20 tot 30 procent kan afnemen in de spits”.

De RAI vereniging liet onlangs weten dat rekeningrijden waarschijnlijk de enige optie is om de files echt te bestrijden; een omslag bij de branchevereniging. “Ik denk dat ze langzaam tot het inzicht komen dat alleen maar meer asfalt echt geen oplossing is”, zegt Verhoef. “Meer en meer lijkt het gevoel dat het eerlijker is als degene die de weg het meest gebruikt ook het meest betaalt. Dat is een economische wet die we voor allerlei andere zaken heel normaal vinden. Waarom niet voor het weggebruik?”.

Comments are closed.