Sneu voor Seat: de Spaanse dochter van Volkswagen mag haar nieuwe grote SUV niet zelf gaan bouwen. De productieorder voor het nog naamloze model gaat naar het Duitse Wolfsburg. De reden: Volkswagen vindt daar behoud van werkgelegenheid belangrijker dan in Spanje.
Voor Seat is het inmiddels het vijfde model dat buiten Spanje zal worden gebouwd. Uit het huidige modellengamma zien de Alhambra, de Mii, de Toledo en de Ateca al het levenslicht buiten het thuisland. Portugal, Slowakije en Tsjechië zijn daar ongetwijfeld blij mee, maar voor Seat zijn de druiven zuur: zij mag alleen de Ibiza en Leon zelf bouwen. Seat bouwt voor zustermerk Audi weliswaar de Q3 (in de toekomst maakt dat model op de lopende band plaats voor de A1), maar dat is toch niet helemaal hetzelfde.
De nieuwe grote SUV werd vorig jaar al door Seat als conceptstudie 20v20 gepresenteerd (zie fotoserie). De productieversie volgt in 2018. Het betreft een met 5 tot 7 zitplaatsen dat zal gaan concurreren met de Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail en de Skoda Kodiaq. De SUV krijgt hetzelfde MQB platform als de Ateca, maar een langere en hogere carrosserie.
Volkswagen komt in Europa zelf ook met een 7-persoons SUV. Dat wordt een XL uitvoering van de Tiguan. Die wordt iets kleiner dan de Skoda Kodiaq. De verwachting is dat de SUV van Seat als sportiefste model van dit trio zal worden gepositioneerd. Zoals u op de foto’s kunt zien, hebben de Spanjaarden een dynamische design in petto.
Toch zal Seat de SUV trein productietechnisch niet helemaal missen. Het merk mag zelf wel de Arona gaan bouwen, een kleine SUV op basis van de volgende generatie Ibiza. Het model neemt op de Spaanse productielijn de plaats in van diens carrosserievarianten SC en ST. Daarvan lopen in januari de laatste exemplaren van de band.
Het besluit om de grote SUV van Seat in Wolfsburg te gaan bouwen, kwam onder meer tot stand om de klap op te vangen die de fabriek daar oploopt door Volkswagens hervormingsplannen. Het Duitse moederbedrijf maakte eind vorige week bekend dat er 30.000 banen verdwijnen, waarvan 23.000 in Duitsland. Het betreft vooral arbeidsplaatsen in productiefaciliteiten. Over wat de consequenties voor Seat zijn van de accentverschuiving richting elektrische auto’s (de belangrijkste reden voor de werkgelegenheidskrimp) doet Volkswagen evenwel geen mededelingen.