De Belgische importeur van SsangYong gaat beginnen met de SsangYong Rallycross Cup. Met dit merkenkampioenschap wil het bedrijf rallycross toegankelijker maken. SsangYong gebruikt daarvoor een pick-up, de Actyon Sports, én je moet met een copiloot racen.
De importeur kwam op het rallycross idee om zijn Koreaanse merk meer bekendheid te geven. Net als in de politiek lukt dat het beste op een extreme manier. “Belangrijk voor ons zijn de fun factor en de laagdrempeligheid”, aldus Herman Claes, de directeur bij SsangYong. “Voor de praktische uitwerking doen we een beroep op Zelos, dat veel ervaring heeft met het organiseren van sportevenementen”.
Claes vervolgt: “Binnen de SsangYong Rallycross Cup willen we ook ‘subcups’ creëren. Zo denken we aan een cup voor SsangYong dealers, een cup voor pers en media, en een cup voor jongeren. Die laatste kan een ‘discocup’ zijn, waarbij discotheken iemand afvaardigen en hun bezoekers tegelijk de boodschap meegeven dat je racen alleen op het circuit doet, en niet op straat”.
Deelnemen aan de SsangYong Rallycross Cup kost 37.500 euro per seizoen, exclusief BTW en de verplichte dag of jaarlicentie bij de RACB. “Maar in die prijs is alles voor 8 wedstrijden inbegrepen”, zegt promotor Jerome Fontaine. “Het prepareren van de auto, het onderhoud, het transport van en naar het circuit, een box op het circuit, catering, benzine, kleding, verzekering, enzovoort”. Fun Cup rijders weten meteen dat dit het koopje van de eeuw is. Want daar gaan budgetten gemakkelijk over de 100.000 euro.
De SsangYong Rallycross Cup is een officiële competitie en verloopt volledig volgens de Belgische regels van het rallycross kampioenschap, verzekert Freddy Tacheny, de oprichter van Zelos. “Onderscheidend is wel dat je verplicht een copiloot moet hebben. Zo vergroten we de betrokkenheid van de deelnemers. Bij elke wedstrijd kan er bovendien van piloot gewisseld worden, en dat tot 3 keer per raceweekend. En je kan 7 keer van copiloot wisselen. In het klassement staan dan ook de auto’s centraal, niet de piloten”, aldus Tacheny.
De eerste race in de SsangYong Rallycross Cup gaat van start op 5 maart 2017 op het RX circuit van Duivelsberg in Maasmechelen. Er staan ook races gepland op het circuit Jules Tacheny in Mettet en op de Estering in het Duitse Buxtehude. In totaal worden er 8 races gereden.
Er zal gereden worden met 12 omgebouwde exemplaren van de Actyon Sports. In het hoge noorden wordt al jaren met dit model op verschillende circuits. De Belgische importeur van SsangYong vindt het promotiewiel dus niet compleet opnieuw uit. Dat er volop wordt ingezet op rallycross vindt men beter bij het karakter van de pick-up passen. Zijn 2,2 liter dieselmotor is opgevoerd tot 225 pk. Dit vermogen gaat allemaal naar de achterwielen. Verder is de SsangYong voorzien van een race-uitlaat en een hydraulische handrem voor driftplezier. Met 1.600 kilo weegt de cupwagen trouwens 250 kilogram minder dan de straatversie.
De importeur gaat er prat op dat de Actyon Sports zich speels gedraagt, maar grote schuivers makkelijk opvangt. Dat heeft trouwens wel wat: 12 pick-ups die schuivend door de eerste bocht van een manche gaan…