Waarom wel: een 5-deurs Opel Adam

0

Nee, dit is niet de Opel Adam die u hier ziet. Zelfs niet in gephotoshopte 5-deurs vorm. U kijkt naar de EV10 van het Chinese automerk DearCC. Dit elektrische vehikel zal later deze maand op de Guangzhou Auto Show aan het publiek worden voorgesteld. Dat Chinezen graag andermans werk kopiëren, mag geen nieuws meer heten, noch de specificaties van de DearCC EV10: een elektromotor van 57 pk en een actieradius van zo’n 150 kilometer. Daar kan je tegenwoordig niet meer mee thuiskomen.

Maar je zou kunnen zeggen dat DearCC de Adam niet alleen gekopieerd heeft, maar ook verbeterd heeft door het model een set achterportieren te geven. Op de Chinese markt is dat sowieso bittere noodzaak (anders is een auto onverkoopbaar), maar ook in Europa kan een dergelijke ingreep erg afzet verruimend werken. Niet voor niets concentreren steeds meer automerken zich in het A/B segment op een 5-deurs hatchback en laten zij de achterportierloze variant voor wat die is.

dearccev10a2

De Chinezen waren ook eerder met een 5-deurs Mini. Althans, een hatchback die optisch sterk leek op ‘onze’ Mini (de onderhuidse techniek was daarentegen vermoedelijk allesbehalve premium), maar dan opgerekt en voorzien van achterportieren. Inmiddels is ook het origineel in 5-deurs vorm verkrijgbaar, in combinatie met een verlengde wielbasis om die achterportieren niet symbolisch te laten zijn.

De Adam is in vergelijkingstests al menig keer vergeleken met de 3-deurs Mini. Beide retro look modellen hebben naast een hoge aaibaarheid ook hetzelfde probleem: voor volwassenen onvoldoende ruimte achterin. Mini heeft dit euvel ‘opgelost’ door al haar overige modellen groter te laten zijn dan de 3-deurs hatchback. En Opel zou eigenlijk óók met een grotere Adam moeten komen. Dat kan door de hatchback op te rekken en hem te voorzien van een set achterportieren. Het model wordt er misschien iets minder kek van, maar veel praktischer. Dat zal de verkopen geen kwaad doen. En van Mini weten we dat een dergelijke ingreep niet meer dan 995 euro hoeft te kosten, hetgeen betekent dat de ‘Adam voor het hele gezin’ in 1.0 Turbo Unlimited tenue dan een prijskaartje van 17.390 euro krijgt. Dat is een schappelijk bedrag voor een compacte, stijlvolle en best praktische hatchback.

dearccev10a3

Maar zal die Adam 5-deurs dan niet voor interne concurrentie met de Corsa zorgen? Ja, altijd een beetje. Maar ik denk dat Opel er per saldo klanten mee kan winnen. En tegenwoordig zijn er meer merken die in hetzelfde segment actief zijn met meerdere modellen. Zoals Land Rover met de Discovery Sport én de Range Rover Evoque. Of Suzuki met de S-Cross én de Vitara. Smaken verschillen, dus waarom zou je dan als autofabrikant niet verschillende modellen aanbieden?

De huidige Adam (geboortedatum: herfst 2012) is waarschijnlijk te oud om nog succesvol opgerekt te worden. Bovendien is het relatief zware onderstel niet echt okselfris meer. Maakt niet uit. Als Opel in 2019 de tweede generatie introduceert (met een evolutionair design dat alles dat Audi gewend is om de presenteren in één klap tot ‘radicaal’ zal bestempelen), kan zij direct een 5-deurs versie aan het gamma toevoegen. Gebaseerd op de nieuwe Corsa en ‘dus’ misschien wel 100 kilo lichter. Dan is Adam voor veel meer vrouwen aantrekkelijk.

Reageren is niet mogelijk.