De voorpremière van de nieuwe Alpine begint wel erg langdradig te worden. Er wordt al jaren gerept over een comeback van het Franse sportwagentje, maar tot nu toe hebben we daar alleen nog maar een conceptversie van gezien.
Renault, de eigenaar van het Alpine label, belooft weliswaar dat de productieversie voor 80 à 95 procent gelijk zal zijn aan dat showexemplaar, maar daar heeft de doelgroep niks aan: die wil de definitieve versie in levende lijve zien, voelen, ruiken en beproeven. Zij zullen zoals het er naar uit ziet nóg een jaar geduld moeten hebben.
Desondanks opent Renault nu al de orderboeken. De voortijdige verkoopstart is niet uniek: zeker sinds Tesla afgerond 400.000 bestellingen heeft weten te noteren voor de Model 3, zien zijn collega fabrikanten van mening dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met het verwelkomen van nieuwe klanten.
Om begeerte op te wekken, kondigt Alpine nu al aan dat er eind 2017 gestart gaat worden met een gelimiteerde versie. Het betreft de speciale Première Edition die in een oplage van 1.955 stuks gebouwd zal gaan worden; een verwijzing naar het jaartal waarin Jean Rédelé Alpine oprichtte. De nieuweling is in 3 kleuren te bestellen: Bleu Alpine (helder blauw), Blanc Solare (wit) en Noir Profond (zwart). Bij ons gaat de Fransman circa 63.000 euro kosten. Bestellen kan, het is immers 2016, middels een speciale Apple of Android applicatie. Daarna moet er 2.000 euro voorschot overgemaakt worden naar de rekening van Alpine en kan er een voorkeur v.w.b. het serienummer ingediend worden.
Maar hoe begerenswaardig is de nieuwe Alpine eigenlijk? Niemand die het weet. Renault verwacht dus dat er minimaal 1.955 Europeanen op het vaste land zullen zijn (het primaire marktgebied; het Verenigde Koninkrijk en Japan krijgen hem pas in 2018) die bereid zijn om zonder eerst zelf achter het stuur te kunnen kruipen dik 60 mille te betalen. De oplage is bovendien vergelijkbaar met de geschatte kwartaaloutput van Alpine. Oftewel: de Première Edition is net zo speciaal als wanneer Toyota een gelimiteerde editie van de Corolla aankondigt met … een oplage van 250.000 stuks.
Van de Alpine zijn er tot nu toe alleen een serie foto’s van de conceptversie. Renault belooft dat de productie-uitvoering daar voor slechts “5 tot 20 procent” van zal afwijken, maar dat getal zal de kritische autoconsument ook achterdochtig maken: waar zit het verschil hem dan in? Kwaliteit zit hem in de details. Gecamoufleerd maakte de jongste 5-serie van BMW weinig indruk, maar in vol ornaat blijkt het een prachtbak te zijn. Waarom denkt Renault te kunnen negeren dat het oog ook wat wil?
In de wandelgangen valt te vernemen dat hij A120 gaat heten en in 4,5 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Voor de rest is het gissen: hoe groot wordt de motorinhoud? Er wordt gesproken over een 1.8 TCe unit van 250 à 300 pk, maar Renault weigert het ondanks het openen van de orderboeken te bevestigen. Krijgt de koper van de Alpine een handbak of een automaat met dubbele koppeling? De Fransen gaan het niet vertellen. Niet alleen in de wandelgangen, maar overal in de wereld is de klant koning. Behalve bij Renault.