Eindejaar sprint op leasemarkt blijft uit

0

In november is de verkoop van het aantal leasewagens met 35,8 procent gedaald tot 11.671 exemplaren. Vorig jaar was de zakelijke markt in dezelfde maand nog goed voor 18.167 registraties.

Na 11 maanden staat de leaseteller nu op 100.189 auto’s. Ter vergelijking: in dezelfde periode van 2015 gingen er 127.044 exemplaren over de toonbank, hetgeen een daling van 21,1 procent betekent. Sinds juli zijn de leaseregistraties in een vrije val beland. Een grote verrassing is dat niet omdat de verkopen in de tweede helft van 2015 door deskundigen als “geforceerd” worden bestempeld. Aan de horizon doemden namelijk veel minder gunstige bijtellingregels op die op 1 januari 2016 van kracht werden en die zakelijk rijders wilden ontwijken.

Het tempo waarin de markt in november achteruit ging, was echter veel hoger. In het derde kwartaal was de verkoopdaling op de zakelijke markt vergeleken met dezelfde periode van 2015 ‘slechts’ 22 procent. In oktober liep de terugval op tot ruim 32 procent, maar in november werd daar nog een schepje bovenop gedaan.

Autointernationaal.nl verwacht niet dat het tij in december gekeerd gaat worden. Weliswaar valt op de valreep een opleving in het aantal registraties van stekkerhybride modellen niet uit te sluiten, maar de omvang daarvan zal niet in de buurt komen van het extreem hoge volume van eind 2015.

Wat de eindcijfers voor dit jaar ook ongunstig beïnvloedt, is dat veel relatief onzuinige auto’s (die bij registratie dit jaar voor 25 procent bijtelling in aanmerking komen) in 2017 in de algemene 22 procent categorie vallen. Dat leidt er toe dat de registratie wordt opgeschoven naar 2017. De bijtelling voor volledig elektrische modellen (en waterstofauto’s) blijft ongewijzigd 4 procent dus dat is geen stimulans om dit jaar nog snel een dergelijke auto op kenteken te zetten.

Opel doet het dit jaar opvallend goed op de zakelijke markt. Het Duitse merk weet in 2016 haar verkopen aan leasebedrijven verdubbelen. Marktleider Volkswagen verliest duidelijk terrein, maar heeft desalniettemin nog altijd 16,2 procent van het zakelijke segment in handen en staat met 3 modellen in de top10. De derde podiumplaats op de leasemarkt is voor Renault.

De Opel Karl was afgelopen maand met 580 zakelijke registraties het populairste model in het leasesegment. Daarna volgen de Opel Astra Sports Tourer (513), de Volkswagen Polo (408), de Skoda Octavia Combi (405), de Volkswagen Up (367), de Volkswagen Passat Variant (366), de Renault Mégane Estate (334), de BMW 3-serie (223), de Peugeot 108 (219) en de Renault Clio Estate (217).

Zakelijk rijders kunnen in 2017 dus niet meer profiteren van een tot 15 (of 21) procent verlaagde bijtelling. Maar die wetenschap zal dit jaar zoals gezegd niet meer leiden tot een run op de showrooms. De mensen die zo’n auto wilden, hebben dat vaak al lang gedaan, of besluiten om langer door te rijden met hun huidige voertuig indien daarvoor het oudere tarief van 7 of 14 procent bijtelling geldt. Een bijkomende factor is dat de keuze in de 15 procent categorie relatief beperkt is.

Voor leasebedrijven is 2016 evenwel geen verloren jaar. Zij hebben de terugval in zakelijke registraties kunnen compenseren door een sterk gestegen belangstelling voor private lease. Toch wordt door de branche halsreikend uitgekeken naar 2017, als de markt niet meer verstoord wordt door (opdoemende) wijzigingen in de bijtellingregels maar enkel de temperatuur van de economie bepalend wordt. Dat ondernemers positief zijn gestemd en de werkgelegenheid toeneemt toe, is ook gunstig voor de vraag naar leasewagens.

Reageren is niet mogelijk.