Nieuwstelex

0

+++ Na een periode getalmd te hebben, heeft BMW nu besloten om haar gamma aan (deels)elektrische modellen fors uit te breiden. Doelstelling is om in 2025 afgerond 20 procent van de verkopen te genereren met elektrische auto’s en stekkerhybride modellen. Komend jaar wordt de BMW 530e leverbaar en komt er ook een oplaadbare Mini Countryman. In 2018 zullen de orderboeken voor de i8 Roadster open gaan. Dit laatste model heeft natuurlijk geen groot verkoopeffect, maar de eerder genoemde stekkerhybride modellen wel. Mede dankzij die versies verwacht BMW dit jaar afgerond 100.000 (deels)elektrische auto’s te verkopen. De afzet in het betreffende segment zal in 2019 in een stroom versnelling belanden. Dan arriveert de volledig elektrische Mini in de showrooms, gevolgd door een soortgelijke uitvoering van de BMW X3. Het ‘i’ gamma zal in 2021 worden uitgebreid met een derde model. Die heeft als werktitel ‘iNext’ en zal in staat zijn om volledig autonoom te rijden. Anders dan de i3 (en de i8) wordt het een volwaardige gezinswagen met 5 zitplaatsen. Voor de iNext ontwikkelt BMW een nieuwe bodemarchitectuur waarin ook een conventionele aandrijflijn geplaatst kan worden. Daarmee kunnen de ontwikkelingskosten over meerdere modellijnen worden gespreid en het maakt BMW minder afhankelijk van de vraag naar elektrische auto’s. Net als zijn concurrenten Daimler en Volkswagen wil de fabrikant uit München marktleider op het gebied van elektrificatie worden. Een model met brandstofcel komt pas na 2025 op de markt. Die krijgt een actieradius van circa 700 km en is bedoeld als antwoord op een soortgelijke uitvoering van de volgende generatie Lexus LS. +++

+++ In CHINA gaan dure auto’s 10 procent hoger belasten. De maatregel is onderdeel van het beleid van partijvoorzitter Xi Jinping om een rem te zetten op decadent consumentisme, wat in het grote Aziatische land al snel geassocieerd wordt met corruptie. Wie een wagen van omgerekend 177.000 euro (de ondergrens voor de belasting) kan betalen, ligt misschien niet wakker van een 10 procent hogere prijs, maar de maatregel is wel een signaal naar de gewone man in China, die nog steeds géén auto kan kopen: Xi heeft hart voor het volk. Het land kampt met een extreem grote inkomensongelijkheid. Via het uitroeien van corruptie probeert men daar nu iets aan te doen. Het gevolg is dat Chinese partijleden zich niet meer in de buurt van superluxueuze auto’s durven te vertonen. +++

+++ CITROEN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij in 2018 haar gamma zal uitbreiden met een échte SUV. Het gaat daarbij om een productieversie van de vorig jaar getoonde conceptstudie Aircross. De SUV zal in Frankrijk gebouwd gaan worden en krijgt in het gamma een plaats boven de C4 Cactus. Net zoals bij dit model (en de nieuwe C3) belooft merkchef Linda Jackson een opvallend en onderscheidend design. Concreet betekent dit dat de SUV standaard zogeheten Airbump stootkussens op de flanken krijgt om de carrosserie te beschermen. De productieversie van de Aircross zal niet de populaire C4 (Grand) Picasso gaan vervangen omdat het aantal zitplaatsen beperkt blijft tot 5. +++

+++ FIAT CHRYSLER heeft bekendgemaakt dat de financiering van de Europese Unie voor de ontwikkeling van nieuwe aandrijftechnologie is goedgekeurd. Het gaat om een lening van 250 miljoen euro van de Europese Centrale Bank. De zak met geld zal gebruikt worden voor hybride techniek. Fiat kan die momenteel nog niet bieden. Dat de Europese Unie hier geld voor over heeft, komt omdat men denkt dat op die manier de economie in Italië gestimuleerd kan worden. +++

+++ Tot 2030 is er zeker 8 miljard euro te weinig voor bouw en onderhoud van rijkswegen en spoorlijnen. Dat blijkt uit een rapport van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Het tekort komt doordat het Rijk de afgelopen jaren door de crisis heeft moeten bezuinigen op de budgetten. Afgelopen herfst zijn er diverse FILE records gebroken. Zo steeg vorige maand de filezwaarte met 5 procent. Met name tijdens de avondspits was het druk. Op 1 november stond er maar liefst 928 kilometer file in Nederland. Volgens het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) is dat nog maar het begin. Doordat de economie blijft groeien, neemt de druk op wegen en spoorlijnen verder toe. De groei van de verkeersintensiteit is bovendien veel groter dan planbureaus hadden voorzien. De weguitbreidingen waaraan nu wordt gewerkt, zullen pas over 4 jaar extra capaciteit opleveren. Daardoor zullen de files de komende jaren flink toenemen, met veel economische schade als gevolg. Voor de aanpak van de grootste knelpunten op de snelwegen is 3 miljard extra nodig. De grootste problemen doen zich momenteel voor op de A4 (Amsterdam-Den Haag) tussen Hoogmade en Leidschendam. In beide richtingen stond men daar zowel ’s ochtends als ’s avonds het langste stil. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER (JLR) kan 10.000 nieuwe banen scheppen door elektrische auto’s te gaan bouwen in Britse fabrieken. Voorwaarde is wel dat de regering dan honderden miljoenen in de infrastructuur pompt, inclusief meer capaciteit om elektriciteit op te wekken. JLR moet ook kunnen beschikken over voldoende grond terwijl ‘de wettelijke omgeving’ ook de juiste voorwaarden moet scheppen, stelde CEO Ralf Speth op een seminar over de toekomst voor de auto-industrie in de Midlands, de streek rond Birmingham. “Groot-Brittannië wil graag leider worden op het gebied van elektrisch rijden maar stuit daarbij wel op sterke concurrentie van andere landen. Ook Duitsland streeft naar een toppositie. We zijn in de race, we kunnen winnen of we kunnen verliezen”, zo laat hij in een vraaggesprek met Automobiel Management weten. Jaguar Land Rover speelt met haar suggesties in op vorige week door Londen aangekondigde plannen om miljarden te investeren in de infrastructuur om een economische neergang door Brexit tegen te gaan. Ook de ontwikkeling van elektrische auto’s en alles wat daarom heen speelt staat hoog op de agenda van de Britse regering. “We zitten hierbij echt op één lijn met Jaguar Land Rover”, zegt minister voor business Greg Clark dan ook. Overigens laat Jaguar de kort geleden aangekondigde elektrische I-Pace voorlopig in Oostenrijk bouwen door Magna. +++

+++ MASERATI zag afgelopen maand de verkoop in eigen land meer dan verdubbelen ten opzichte van november 2015. Wereldwijd denkt de autobouwer dit jaar op een recordafzet van 40.000 voertuigen uit te komen. Voor 2017 rekent Maserati op 75.000 verkopen. Dan moet de levering van de Levante, de eerste SUV van het merk, goed op gang komen. Naast Maserati deed ook zustermerk Alfa Romeo het vorige maand goed in eigen land: er konden 35,7 procent meer orders worden genoteerd. Hoofdmerk Fiat deed het iets slechter dan het marktgemiddelde maar wist desondanks 7,8 procent te plussen. Op modelniveau voert de Panda de statistieken aan. De andere podiumplaatsen zijn voor de Lancia Ypsilon en de Fiat 500. De Tipo is opgeklommen naar de vierde plek terwijl de 500X de top5 compleet maakt. Jeep wist afgelopen maand in Italië 27,5 procent meer auto’s te verkopen, waarvan de Renegade afgerond 90 procent voor zijn rekening nam. Dit model bezette in november de 9e plek in de Italiaanse verkoopstatistieken. +++

+++ MCLAREN gaat haar garantietermijn uitbreiden tot 12 jaar. Deze (optionele) waarborg is beschikbaar op de modellen van de Sports Series (de 540 en 570 modellen) en de Super Series (de 12C, 650 en 675 modellen) die minder dan 160.000 kilometer hebben gereden; nieuw en tweedehands. McLaren heeft na iets meer dan 7 jaar tijd 3.000 auto’s op de weg gebracht. De uitgebreidere garantie (van 7 jaar tot maximaal 12 jaar) geldt alleen als het onderhoud bij de merkdealers heeft plaatsgevonden. Ook moet men minimaal 90 dagen eigenaar zijn geweest van de auto. Occasions dienen voorzien te zijn van het keurmerk ‘McLaren Qualified’ (daarvoor komen alleen jonge modellen in aanmerking die minder dan 100.000 km op de teller hebben). McLaren biedt voor bovengenoemde Extended Warranty periode bovendien pechhulp aan. De prijs van de extra garantie is nog niet bekend, maar de Britten laten alvast wel weten dat de accu, de banden, de onderhoudsbeurten, schade als gevolg van het gebruiken van een slechte brandstof en fouten na een interventie of een tussenkomst buiten het officiële dealernetwerk voor eigen rekening blijven. Volgens McLaren bestaat bij veel klanten de behoefte om lang met de auto te doen. Verlenging van de garantieperiode is nu pas actueel geworden omdat het merk nog maar relatief kort op de markt actief is (de 650S voorganger MP4-12C verscheen in 2009). +++

+++ TOYOTA werkt aan motoren en versnellingsbakken die beter aangepast zijn aan haar TNGA (Toyota New Global Architecture) platform. Dat moet voor veel prettiger rijdende auto’s zorgen. Naast levenslustigere benzinemotoren en sneller reagerende automatische transmissies kunnen we rekenen op krachtigere hybride alternatieve oplossingen. Volgend jaar kunnen we de eerste nieuwe motor van Toyota verwachten. Het gaat daarbij om een direct ingespoten 2,5 liter. Die wordt niet alleen een stuk krachtiger dan wij tot nu toe gewend zijn van het Japanse merk (+ 10 procent), maar gemiddeld ook 20 procent zuiniger en 15 procent schoner. Toyota werkt voor haar toekomstige modellen ook aan een lager zwaartepunt krijgen, wat meer stuurplezier moet opleveren. De CT 200h van dochter Lexus zal vervangen gaan worden door een cross-over met in lengterichting geplaatste aandrijflijn. +++

+++ Het Deense Openbaar Ministerie komt in actie tegen taxidienst UBER. Volgens het OM helpt Uber zijn chauffeurs de wet te overtreden. De aanklacht werd ingediend tegen het Nederlandse Uber BV, de maker van de taxi-app. Vorige maand oordeelde een Deense rechtbank dat een chauffeur van Uber de wetgeving voor passagiersvervoer heeft overtreden omdat hij geen vergunning had om als taxibestuurder te werken en zijn voertuig niet was geregistreerd als taxi. De man kreeg een boete van 6.000 kroon (ruim 800 euro). Er is nog geen datum bepaald voor een rechtszaak. Inmiddels is Uber al in verschillende Europese landen en steden verboden. Ook Nederland staat in dat rijtje. +++

+++ De VOLKSWAGEN Groep heeft een nieuw bedrijf opgericht waar alle mobiliteitsdiensten worden ondergebracht. Onder de naam Moia wil de autofabrikant auto’s koppelen aan diverse mobiliteitsvormen, als deelauto’s, taxi-apps en carpooling. Moia is wordt als stand-alone merk in de markt gezet en het hoofdkantoor wordt gevestigd in Berlijn. Er wordt afgetrapt met een team van ongeveer 50 medewerkers in Duitsland. Dit aantal zal volgens Ole Harms, die is aangesteld als CEO van Moia, komend jaar snel groeien. De deelauto diensten zullen worden aangeboden via de reeds bestaande applicatie Gett, een concurrent van Uber. In Nederland heeft Volkswagen importeur Pon al een uitgebreid deelauto programma, namelijk Greenwheels. Dat bedrijf komt in de toekomst waarschijnlijk onder Moia vlag te vallen. +++

Reageren is niet mogelijk.