Nieuwstelex

0

+++ Veilig Verkeer Nederland constateert een forse terugloop van het aantal ALCOHOL CONTROLES in het verkeer. Landelijke politiecijfers zijn niet openbaar, maar het aantal controles waar vrijwilligers van VVN zich bij konden aansluiten is het afgelopen jaar sterk afgenomen, zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland. Na 15 jaar is het succes van de BOB campagne nog altijd niet uitgewerkt, erkent Stomphorst. Het aantal automobilisten dat bij controle te veel gedronken had halveerde sinds 2001, toen de campagne begon. Toch lijkt dat niet alléén te danken aan het gedrag van de automobilisten. “Het aantal controles stond in 2015 op 200 en dit jaar op 23; we zien minder aandacht om dat uit te voeren, dus daar is iets aan de hand”. Zo merkt Stomphorst dat de interesse “wat terugloopt”. “Juist als je zo’n mooie campagne hebt en je kunt hem mooi combineren met handhaving, dan gaat het om het positief belonen van mensen die het hartstikke goed doen, en dat zijn gelukkig de meeste”. Over een plan van verkeersminister Schultz om appen op de fiets te gaan verbieden zegt Stomphorst dat het goed is om er iets aan te doen. Maar dat ook hier geldt dat een wet niets waard is als er niet gehandhaafd wordt. +++

+++ Stoplichten die op rood staan (of meer nog: net voor je neus op rood springen) zijn niet ergerlijk voor automobilisten, ook het milieu is er niet blij mee. Immers, het hindert de doorstroom en verhoogt daardoor zowel het brandstofverbruik als de uitstoot. AUDI heeft daar een oplossing voor bedacht: in de Verenigde Staten checken de sinds juni geproduceerde A4 en Q7 met Audi Connect systeem wanneer de verkeerslichten op rood of groen staan. De fabrikant noemt deze nieuwe functie ‘Time-to-Green’. Zij gebruikt hiervoor gegevens van lokale verkeerscentra, die hun verkeerslichtinformatie naar Audi partner Traffic Technology Services (TTS) verzenden. Dit bedrijf stuurt de data via een snelle internetverbinding vervolgens naar de boordcomputer van de A4 en Q7. Bestuurders kunnen op hun Virtual Cockpit (het digitale dashboard van Audi) of op het head-up display zien of het volgende stoplicht op groen staat als ze daar aankomen. Wanneer het nog rood is, telt het systeem af tot groen. De primeur voor de Audi modellen met ‘Time-to-Green’ functie is voor Las Vegas. Later zal het systeem ook in andere Amerikaanse steden gebruikt kunnen worden, en beschikbaar komen voor alle overige modellen van het merk. Audi zou de technologie dolgraag ook in Europa aanbieden, maar wij hebben hier geen uniforme datastandaard voor digitaal infrastructuurmanagement. Wie heeft er nog steeds bezwaar tegen globalisering? +++

+++ Afgelopen november werden in BELGIE 39.645 nieuwe voertuigen ingeschreven, dat is 9 procent meer dan in 2015. De markt passeert daarmee de grens van 500.000 bestellingen, want sinds januari zijn er bij onze zuiderburen nu 505.996 nieuwe registraties. Volkswagen gaat aan kop in de Belgische verkooptop5, gevolgd door Renault, BMW, Opel en Peugeot. +++

+++ FIAT CHRYSLER komt naar verwachting begin volgend jaar met een volledig elektrisch aangedreven model op de proppen. Daarmee gaat het Italiaans/Amerikaanse autoconcern alsnog overstag, nadat topman Sergio Marchionne lange tijd oordeelde dat emissieloze modellen niet winstgevend zijn. Fiat Chrysler zal zijn stekkerauto, de Chrysler Pacifica MPV, volgende maand tijdens de technologiebeurs CES in Las Vegas presenteren. Ook zou Fiat Chrysler werken aan een elektrisch aangedreven Maserati. Dat model moet een concurrent worden voor het repertoire van Tesla. De 2 modellen markeren een verschuiving in denkwijze bij Fiat Chrysler. Lange tijd was het fusiebedrijf terughoudend met het investeren in elektrische auto’s. Marchionne gaf afgelopen zomer nog aan dat elektrificatie niet de oplossing was voor de “kwalen van de mens”. Wel zei hij destijds dat hij met elektrische aandrijving wilde experimenteren. +++

+++ Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil appen op de FIETS verbieden. Bellen blijft wel toegestaan, maar alleen handsfree met oortjes in. Schultz zei in mei al dat ze wilde onderzoeken of een verbod op mobiel bellen en appen op de fiets haalbaar is. Bij 20 procent van de ongevallen onder jongeren speelt het gebruik van een mobieltje een rol. Uit onderzoek blijkt dat het bedienen van het touch screen het grootste gevaar oplevert. Dus zowel het vasthouden van de telefoon als het bedienen van het scherm in een houder op het stuur mag straks niet meer. Eerst is geprobeerd het app en belgedrag van jongeren door lessen op school te beïnvloeden. Het effect daarvan is onvoldoende, vindt Schultz. Wanneer het verbod moet ingaan is nog niet bekend en ook niet hoe hoog de boete zal zijn. Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat zowel het aantal verkeersdoden als het aantal ernstig gewond geraakte verkeersdeelnemers vorig jaar is toegenomen. De afgelopen 10 jaar steeg het aantal ernstig gewonden gemiddeld met 3 procent. In 2015 waren het er 21.300, het hoogste aantal sinds het begin van de registratie in 1993. Het aantal doden daalde in de afgelopen tien jaar met gemiddeld 3,8 procent, maar steeg vorig jaar naar 621. Hoe dat komt is niet duidelijk. De maatregelen van Schultz vallen samen met cijfers van het CBS, waaruit blijkt dat het aantal fietsers dat jaarlijks verongelukt, niet afneemt: het blijft schommelen rond de 180. In 2015 kwamen 185 fietsers om het leven in het verkeer, 115 mannen en 70 vrouwen. Mensen van 75 jaar of ouder verongelukken het vaakst bij een ritje met de fiets. Het CBS heeft becijferd dat 954 fietsers om het leven kwamen tussen 2011 en 2015 en 40 procent van die slachtoffers was 75 jaar of ouder. In Noord-Brabant kwamen de afgelopen vijf jaar de meeste fietsers (167) om het leven. +++

+++ Vanwege de problemen met de MERWEDE BRUG zijn er claims neergelegd bij Rijkswaterstaat waarvan het totaalbedrag in de miljoenen loopt. Dat zegt de projectleider van de werkzaamheden bij Rijkswaterstaat, Adri de Groot: “Er zijn enkele tientallen claims binnengekomen met een totaalbedrag van ongeveer 2,5 miljoen”. De claims komen van particulieren en bedrijven die gedupeerd waren omdat bussen en vrachtwagens tijdelijk niet meer over de brug mochten rijden vanwege haarscheurtjes. Een commissie gaat zich nu over deze claims buigen. Inmiddels is de brug verstevigd. De Groot benadrukt dat de brug inmiddels weer 100 procent veilig is. “Hij kan er nu weer 30 jaar tegenaan”. +++

+++ NISSAN heeft de laatste tijd de productie in Spanje opgevoerd. Dat lijkt iets ten koste te gaan van de Britse fabriek in Sunderland. Uit het maandoverzicht van productie en verkopen, waarover Automobiel Management bericht, blijkt dat de fabriek in Barcelona in oktober 11.045 auto’s heeft gebouwd. Dat is ruim 41 procent meer dan een jaar eerder. Sunderland kwam op 45.837 nieuwe voertuigen, een lichte daling met een half procent. Verder kon Nissan de productie in Japan zelf met ruim een derde verhogen naar 95.490 auto’s. De Japanners blijven ook veel auto’s bouwen in Noord-Amerika. Zo haalden de fabrieken in de VS afgelopen maand 91.620 auto’s. Dat is 1,2 minder dan een jaar eerder, terwijl de productie in Mexico met 3,5 procent daalde naar 80.144 eenheden. Wereldwijd verkocht Nissan in oktober 450.104 auto’s, een record voor die maand en 4,5 procent meer dan een jaar eerder. De verkoop van miniautootjes (kei-cars) in Japan, die getroffen zijn door het schandaal rond Mitsubishi, kwam echter bijna 13 procent lager uit. In Europa kon Nissan met 56.387 auto’s ruim 4 procent meer afzetten maar in de VS liepen de verkopen met ruim 2 procent terug naar 113.520 stuks. +++

+++ Kopers van een OPEL Astra bestellen voor gemiddeld 4.000 euro aan extra’s mee. Dat bedrag is 2 tot 3 keer groter dan bij de vorige generatie van het model. Opel topman Karl-Thomas Neumann is daar vanzelfsprekend blij mee omdat het merk zo eindelijk van zijn suffige imago afkomt, maar hij heeft ook een luxeprobleem: voor een Astra met Matrix verlichting bedraagt de levertijd inmiddels 8 maanden. +++

+++ Nederland gaat zijn uiterste best doen om een nieuwe TESLA megafabriek naar Nederland te krijgen. Terwijl eerst de provincie Groningen al aankondigde zo’n megafabriek naar Noord-Nederland te willen lokken geeft nu ook VDL Nedcar topman Joost Govaarts aan samen te willen werken met Tesla. Henk Kamp, de minister van Economische Zaken, liet in antwoord op Kamervragen weten dat het kabinet probeert de Gigafactory naar Nederland te halen. Na Limburg en Groningen wil D66 dat ook Gelderland een gooi naar de prijzen doet. +++

+++ Duitsland wil geld gaan verdienen aan zijn snelwegennet. Over hoe dit TOLPLAN vorm moet krijgen, wordt al geruime tijd gebakkeleid. Duitsland wil bijvoorbeeld niet dat haar eigen burgers meer moeten gaan betalen. Aanvankelijk was het idee daarom om hen daarom korting te geven op de wegenbelasting. Dat leverde protest op van de Europese Unie, dat die oplossing discriminerend vindt. Maar de ambtenaren in Brussel die onze belangen zouden moeten beschermen, blijken zwakke knieën te hebben. De Duitsers hebben hen stroop rond de mond gesmeerd door voor te stellen dat de korting afhankelijk kan worden van hoe schoon (of vuil) de auto van de Duitser is. Daarmee ging de Europese Unie wel akkoord. Ook de hoeveelheid tol die men moet gaan betalen wordt emissieafhankelijk. In Brussel zit men dus te slapen, maar Nederland en Oostenrijk leggen zich er niet bij neer. Zij hebben aangekondigd binnen het Europese kader juridische procedures te zullen ondernemen tegen de tolheffing. Het is dus niet bekend wanneer Duitsland zal kunnen starten met het heffen van tol. De Europese Unie droomt ondertussen van één uniform tolsysteem voor alle lidstaten. Daarmee denkt men miljarden euro’s aan extra belastinginkomsten te kunnen genereren. Wie dat gaat betalen? U en ik. +++

+++ De modellen van TOYOTA hebben de reputatie zó betrouwbaar te zijn, dat je die eigenlijk blind kan kopen. Of toch niet? Nee, want de Achilles hiel is, zoals we wel vaker bij Japanse auto’s zien, de roestbestendigheid, of beter het gebrek daar aan. In de Verenigde Staten worden met name de modellen Tacoma, Tundra en Sequoia opgegeten door het roestduivel. Toyota erkent dat de roestbescherming te wensen overliet en komt daarom met een schikking voor de grote groep klanten met een dergelijk model. In totaal gaat het om 1,5 miljoen exemplaren. Toyota trekt 3,4 miljard dollar uit om de eigenaren hun schade te vergoeden en om het chassis te controleren. Er komt geen compensatie voor Europeanen die via grijze import een Tacoma, Tundra of Sequoia uit de Verenigde Staten hebben gehaald. +++

Reageren is niet mogelijk.