Nieuwstelex

0

+++ Een emissietest van het populairste model van AUDI, de A3, heeft vraagtekens opgeroepen of moederbedrijf Volkswagen al dan niet heeft gesjoemeld bij haar premiumdochter. Daarmee is mogelijk een volgend hoofdstuk in de maak van het schandaal waarin de Duitse automaker al tijden is verwikkeld. Volkswagen gaf vorig jaar toe op grote schaal te hebben gesjoemeld om de uitstoot van dieselmotoren rooskleuriger voor te wenden. De nasleep daarvan kost vele miljarden euro’s. Uit de test door de Europese Commissie, die in augustus plaatsvond, blijkt dat een dieselvariant van de Audi A3 twee keer meer stikstofdioxide uitstoot dan de wettelijke norm van 80 milligram per kilometer, zo blijkt uit de testuitslagen. Daarnaast blijkt een Audi waarvan de motor warmgedraaid is veel meer stikstofdioxide uit te stoten dan bij een koude start. Volgens de onderzoekers is dat verschil moeilijk te verklaren. +++

+++ CHINA staat op het punt om een Amerikaanse automaker te beboeten vanwege monopolistisch gedrag. Dat zegt een hoge overheidsfunctionaris. China is de grootste afzetmarkt wereldwijd voor autofabrikanten en cruciaal in de strategie voor bedrijven als Ford en General Motors. De betreffende automaker zou sinds 2014 verboden prijsafspraken hebben gemaakt. Het is nog niet bekend om welke autofabrikant het gaat en hoe hoog de boete zal zijn, maar het vermoeden is dat General Motors dit keer de gebeten hond is. De Chinese overheid maakt de laatste jaren fors werk van het tegengaan van prijsafspraken en kartelvorming bij automakers en -dealers. Sinds 2011 zijn al meerdere autoproducenten, waaronder Audi, Daimler, Toyota en Nissan berispt. Het bericht komt naar buiten op een gevoelig moment in de Amerikaans/Chinese verstandhouding. De aanstaande president van de VS, Donald Trump, liet zich in een interview onlangs kritisch uit over het traditionele uitgangspunt van Amerikaanse regeringen dat Taiwan onderdeel is van de Volksrepubliek China. De kwestie ligt gevoelig, omdat Taiwan door Peking wordt gezien als een afvallige provincie. +++

+++ De RAI Vereniging heeft de website Emissietesten.nl gepresenteerd, waarmee zij voor een breed publiek complexe actuele onderwerpen zoals de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), fijn stof en CO2 door personenauto’s begrijpelijk wil maken. Bovendien geeft de site naar eigen zeggen helder inzicht in de nieuwe Europese EMISSIETESTEN voor personenauto’s die vanaf 1 september 2017 stapsgewijs worden ingevoerd. Onder het grote publiek bestaan soms misverstanden over de emissies van personenauto’s. Zo worden schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden en fijn stof bijvoorbeeld verward met niet schadelijke stoffen als CO2. Om ervoor te zorgen dat discussies over ‘schoon’ en ‘zuinig’ op basis van juiste informatie worden gevoerd, heeft RAI Vereniging Emissietesten.nl ontwikkeld. De website informeert bezoekers ook over de nieuwe Europese emissietesten die op dit moment worden ontwikkeld om de uitstoot van personenauto’s te meten: de WLTP- en RDE emissietesten. Doel van deze nieuwe testen is om beter inzicht te krijgen in de werkelijke uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen van personenauto’s. De WLTP is een nieuwe laboratoriumtest die vanaf 1 september 2017 wordt ingevoerd als vervanger van de huidige NEDC laboratoriumtestprocedure. Het grote verschil tussen de WLTP en NEDC test is dat de nieuwe WLTP testmethodiek dichterbij de werkelijkheid ligt waardoor er een betrouwbaarder inzicht komt in de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen van de geteste auto’s. Deze WLTP laboratoriumtest zal op termijn worden aangevuld met de RDE test. Dit is een test waarmee met de auto de weg op wordt gegaan om de uitstoot van schadelijke stoffen als fijnstof en stikstofoxiden (NOx) in praktijk omstandigheden te testen. Voor deze RDE praktijktest moet de EU nog wel enkele criteria nader definiëren. RAI Vereniging is blij dat de invoering van de WLTP bijna een feit is. Bij de huidige NEDC testcyclus is iedereen het erover eens dat deze sterk door de tijd is achterhaald en inmiddels onvoldoende de werkelijke emissies in kaart brengt. Zeker op het punt van brandstofverbruik (en daarmee samenhangend de CO2-uitstoot) is het verschil tussen ‘fabrieksopgave volgens de oude NEDC emissietest en het praktijkverbruik om diverse redenen steeds groter geworden. Het is een goede zaak dat de WLTP met meer realistische criteria de emissiemeting in het laboratorium veel dichter bij de werkelijkheid brengt. De RDE-test is daarbij op termijn nog een extra waarborg voor de praktijkemissies van schadelijke stoffen. Emissietesten.nl is gebaseerd op het concept van caremissionstestingfacts.eu van ACEA, de Europese koepelorganisatie van auto- en truckfabrikanten. +++

+++ Nederland dreigt op korte termijn finaal vast te lopen in de FILES. Daarom moet er een aparte minister van Mobiliteit komen, die tot 2030 ten minste een miljard euro extra per jaar uitgeeft aan onder meer het verbeteren van het wegennet. Die noodkreet slaakt een nieuw samenwerkingsverband van wegtransport en openbaar vervoer, bestaande uit de NS, ANWB, RAI, stadsvervoerders, Transport en Logistiek Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer en de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. Zij roepen ook andere vervoerders op zich aan te sluiten om met één stem te spreken richting de politiek. Deze maand wordt hun gezamenlijke manifest ‘Vooruit!’ gepresenteerd, waarin de 7 grote partijen de handen ineenslaan. “Wij willen de belangen van reizigers en verladers behartigen. We moeten de files op wegen en stremmingen op het spoor nu acuut te lijf gaan, anders ziet het er slecht uit voor de BV Nederland”, aldus een woordvoerder. “Opstoppingen en vertragingen zorgen voor steeds meer ellende. Komende 5 jaar wordt een verslechtering van bijna 40 procent verwacht voor automobilisten en gebruikers van trein en bus. Terwijl het openbaar vervoer jaarlijks groeit met 2 procent, in steden zelfs met 5 procent. Ook het aantal auto’s blijft toenemen”, is de conclusie. +++

+++ KIA viert deze maand het 10-jarige jubileum van de productie in Europa. Sinds de officiële start op 7 december 2006 produceerde de fabriek in Zilina, Slowakije, al meer dan 2,5 miljoen auto’s en 3,8 miljoen motoren. Kia heeft meer dan 1,7 miljard euro geïnvesteerd sinds de start in Slowakije. Daarbij is werkgelegenheid gecreëerd voor meer dan 20.000 mensen, in de fabriek in Zilina en bij de 40 belangrijkste toeleveranciers. In de Kia fabriek werken ongeveer 3.800 medewerkers in drieploegendiensten. Zij produceren de Cee’d, de Sportage en de Venga voor export naar 95 landen wereldwijd. Eek-Hee Lee, president en CEO van Kia Motors Slovakia, zegt: “De afgelopen 10 jaar is Kia uitgegroeid tot een van de grootste werkgevers, fabrikanten, exporteurs en belastingbetalers in Slowakije. Ik ben onze werknemers zeer dankbaar voor hun inzet en passie. Want mede dankzij hen hebben we uitstekende resultaten bereikt en is deze fabriek een van de efficiëntste binnen het concern”. De investering in de bouw van de fabriek bedroeg 700 miljoen euro. Kia blijft verder investeren in de fabriek, de productie van nieuwe modellen en de installatie van nieuwe technieken. Opgeteld bedraagt de totale investering zo’n 1,7 miljard euro. Onlangs heeft Kia nog een investering gedaan in de fabriek van 60 miljoen euro. Ook liggen er plannen klaar om in 2017 nog eens 130 miljoen euro te investeren in vernieuwing van het huidige modellengamma. Dagelijks worden er vanuit Zilina 1.400 auto’s getransporteerd naar 95 landen wereldwijd. In de afgelopen 10 jaar gingen de meeste auto’s naar Rusland (18%), het Verenigd Koninkrijk (12%), Duitsland (9%), Spanje en Italië (ieder 6%). Van de auto’s die Kia in Slowakije bouwt, is de Cee’d modelreeks het populairst. Meer dan 45% van de tot op heden geproduceerde auto’s in Zilina is een Cee’d. Kia’s bestseller in Europa, de Sportage, staat op de tweede plaats. De fabriek biedt ook onderdak aan twee motorproductielijnen. De 1,6 liter dieselmotor is de populairste motor die Kia in Slowakije produceert, met een aandeel van 20% van het totaal. De meeste motoren (53%) zijn echter benzinemotoren. Bijna de helft van de geproduceerde motoren wordt geleverd aan een andere productiefaciliteit binnen het concern. Kia Motors Slovakia biedt momenteel werk aan ongeveer 3.800 mensen. De gemiddelde leeftijd van de werknemers is 35 jaar. De medewerker met het langste dienstverband werkt er al bijna dertien jaar. Omdat Kia de competenties van zijn medewerkers verder wil ontwikkelen, zijn er sinds 2006 al meer dan 8.900 trainingen en cursussen gegeven. +++

+++ De nieuwe, volledig elektrische OPEL Ampera-e beleeft deze maand zijn Nederlandse première. Het emissieloze model verschijnt komend voorjaar op de markt en biedt volgens moederbedrijf General Motors het hoofd aan de grootste drempel voor elektrisch rijden: de angst om te stranden met een lege batterij. Volgens de New European Driving Cycle (NEDC) biedt de elektrische Opel op één acculading een actieradius van ruim 500 kilometer. De 4,17 meter lange Ampera-e heeft niet alleen een royale actieradius, maar is ook erg ruim. Het batterijpakket is onder de vloer gemonteerd en maakt deel uit van de bodemplaat van de auto, zodat het interieur onverminderd plaats biedt aan vijfpersonen. De bagageruimte (381 liter) is bovengemiddeld groot voor auto’s met een vergelijkbare lengte. Het batterijpakket, dat General Motors in samenwerking met LG Chem heeft ontwikkeld, bestaat uit 228 lithium/ion cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh. De Ampera-e levert sportautoprestaties, met een maximumkoppel van 360 Nm en een vermogen van 204 pk. De volledig elektrische Opel sprint in 7,3 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is ten faveure van de totale actieradius begrensd op 150 km/u. De Ampera-e is uitgerust met de nieuwste generatie van het entertainmentsysteem IntelliLink en van Opel OnStar. Deze gelauwerde connectiviteit & service assistent dient onder meer als krachtige WiFi hotspot voor tot wel 7 mobiele apparaten. Het van Apple CarPlay voorziene IntelliLink-systeem biedt de inzittenden toegang tot hun favoriete muziek en andere entertainmentfuncties aan boord van de Ampera-e. Eneco is naast The New Motion één van de providers voor de laadservices ten behoeve van Ampera-e klanten. Opel zal in samenwerking met deze servicepartners een breed pakket laadfaciliteiten aanbieden om zorgeloos elektrisch rijden mogelijk te maken. De Ampera-e is uitgerust met een CCS-aansluiting (Combined Charging System) die zowel AC- als DC-laden met 50 kWh mogelijk maakt. Opel zal later bekend maken wat de Ampera-e gaat kosten, maar in Duitsland wordt hij duurder dan de BMW i3. Dat is nogal een domper. +++

+++ Wie als ‘meerijder’ van een auto, truck of motor betrokken raakt bij een ongeluk, kan in het vervolg direct de SCHADE regelen met de verzekeraar van dat bewuste voertuig. Nu moeten de slachtoffers vaak afwachten wie aansprakelijk is voor de aanrijding en weten dan pas bij wie ze moeten claimen. De ingreep betekent dat de schade veel sneller kan worden afgewikkeld. De Algemene Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars heeft ingestemd met deze opvallende aanpassing van de zogenoemde ‘Bedrijfsregeling 7 Schuldloze Derde’. De nieuwe afhandeling gaat per 1 april 2017 in en is bindend voor alle circa 150 verzekeraars die bij het Verbond zijn aangesloten. +++

+++ In navolging van de vernieuwde, doordeweekse uitvoeringen van de Leon presenteert SEAT nu de aangescherpte Cupra versie. Daarvan is het prestatieniveau naar een hoger niveau getild. Seat tikt nu voor het eerst in zijn historie met een model de 300 pk aan. De 2.0 TSI motor in de Leon Cupra is daarmee 10 pk sterker dan zijn voorganger (290 pk). Belangrijker is volgens Seat dat het maximumkoppel van 350 Nm naar 380 Nm is toegenomen. Dit koppel is bovendien beschikbaar over een breed toerengebied (1.800 tot 5.500). De Leon Cupra krijgt tevens vierwielaandrijving voor de ST versie, in combinatie met de DSG automaat met dubbele koppeling. Om die prestaties zo optimaal mogelijk over te brengen op het asfalt, heeft de Leon Cupra standaard adaptieve chassis controle (DCC), progressieve besturing en een elektronisch sperdifferentieel. Het rijgedrag van de Cupra kan op commando worden aangepast dankzij het Cupra Drive Profile met 5 rijstanden: Comfort, Sport, Eco, Individual en, volgens Seat vanzelfsprekend, de Cupra stand. Net als de overige uitvoeringen van de vernieuwde Leon krijgt de Cupra de nieuwste technologieën en voorzieningen. Als onderdeel van de veiligheid, comfort & connectiviteit systemen beschikt hij optioneel nu bijvoorbeeld over Traffic Jam Assist, Lane Assist, adaptieve cruise controle en Pedestrian Protection, evenals Keyless Entry en een start/stop knop. De elektronische handrem is eveneens standaard. Het Media System Plus met zijn 8 inch grote scherm is de topversie van een nieuwe generatie infotainment systemen en voor het eerst heeft de Leon Cupra een optionele draadloze telefoonlader in de middenconsole die tevens voorziet in een GSM versterker voor gebieden met een slecht bereik. De vernieuwde Leon Cupra arriveert in het voorjaar van 2017 in Nederland. +++

Reageren is niet mogelijk.