Audi Q8 valt BMW X6 aan

0

Met zijn 2,04 meter breedte, een lengte van 5,02 meter en de imposante grille stapt Audi met de Q8 vanaf de Detroit Motor Show vol zelfvertrouwen in het segment waar de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé momenteel de dienst uitmaken.

Het gaat hierbij (dus) om Duitsers die in eigen land niet heel populair zijn (onze Oosterburen zijn te nuchter voor patserige, mastodontachtige SUV modellen in coupévorm), maar waarmee met name op de Amerikaanse markt uitstekend zaken gedaan kan worden.

audiq8etronconcept2

Het is dan ook geen toeval dat Audi de primeur van de conceptversie van de Q8 aan de Verenigde Staten gunt. Audi arriveert behoorlijk laat op het SUV Coupé feestje, maar dat past goed bij de familiecultuur van de Volkswagen Groep: eerst de kat goed uit de boom kijken alvorens men zich op nieuwe segmenten stort.

audiq8etronconcept3

Een wielbasis van 3 meter moet er samen met de andere, in de inleiding genoemde, buitenmaten voor zorgen dat passagiers ondanks de optisch sterk aflopende daklijn zelfs achterin comfortabel kunnen zitten. De 1,70 meter hoge Q8 legt het qua ruimteaanbod vermoedelijk wel af tegen de meer functionele Q7 (5,05 x 1,97 x 1,74 meter), maar is een halve klasse groter dan de eerder genoemde BMW X6 en Mercedes GLE Coupé. In de kofferbak kan men 630 liter bagage kwijt.

audiq8etronconcept4

In het interieur zijn maar liefst 4 aanraakschermen opgenomen. De eerste komt in de plaats van de traditionele wijzerplaten, de tweede bevindt zich in de bovenzijde van het dashboard. Tot nu toe niks nieuws, maar de derde maakt het wel meer bijzonder. Dit zit vlak voor de versnellingspook en geeft onder meer informatie over het klimaat in de auto. Scherm nummer vier is gereserveerd voor de achterpassagiers. De bestuurder kan bovendien rekenen op een head-up display. Uiteraard staat ook het Virtual Cockpit van Audi op het programma, maar dan in een verbeterde versie met een hoge resolutie en 1.920 x 720 pixels.

audiq8etronconcept5

Onderhuids schuilt de nieuwste stekkerhybride techniek van Audi. Het gaat daarbij om de 3,0 liter TFSI unit (333 pk) die assistentie krijgt van een 136 pk sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen komt uit op 450 pk. Aan koppel is er maximaal 700 Nm beschikbaar, waardoor er in 5,4 seconden naar 100 km/u kan worden gesprint. Het brandstofverbruik bedraagt volgens Audi gemiddeld 2,3 liter per 100 km. Dat betekent een CO2 uitstoot van 53 gram per kilometer. Op louter elektriciteit kan de Q8 e-Tron maximaal 60 kilometer ver komen. Vanzelfsprekend is vierwielaandrijving standaard, evenals een 8-traps automaat.

audiq8etronconcept6

De productieversie van de Q8 (met kleinere wielen dan de conceptversie en waarschijnlijk een iets ingetogener grille) moet in 2018 klaar zijn. De prijs zal ongetwijfeld boven die van de Q7 komen te liggen, net zoals dat ook bij de X6 versus de X5 het geval is. Anders gezegd: de opvallende Q8 met zijn strak uitgesneden achterkant is dus het nieuwe vlaggenschip van Audi in het SUV segment.

audiq8etronconcept7

Comments are closed.