Autoverkopen Europa: Renault vermorzelt PSA

0

De autoverkopen in Europa zijn afgelopen jaar 6,5 procent hoger uitgekomen dan in 2015. Volgens gegevens van brancheorganisatie ACEA zijn er dik 15,1 miljoen nieuwe personenauto’s geregistreerd.

Mede door een goede eindejaarsverkoop in december zat de automarkt voor het derde achtereenvolgende jaar in de lift. In vrijwel alle belangrijke Europese landen was sprake van groei. In Italië gingen de verkopen vorig jaar zelfs een kleine 16 procent omhoog. Spanje noteerde een plus van bijna 11 procent, en in Frankrijk en Duitsland gingen de verkopen zo’n 5 procent omhoog. In Nederland was, zoals eerder gemeld, wel sprake van een flinke daling (min 15 procent) in de verkopen van nieuwe auto’s. De terugval komt vooral door de nieuwe bijtellingregels die begin vorig jaar ingingen. Dealers en leasemaatschappijen hebben hier eind 2015 juist extreem veel nieuwe diesels en stekkerhybride modellen op kenteken laten zetten, om nog te profiteren van de oude belastingtarieven.

Merk MA 12/16 MA 2016 MA 2015 MA 12/15
Volkswagen 11,2% 11,4% 12,2% 11,6% – –
Renault 9,4% 7,3% 6,9% 8,4% + +
Ford 6,4% 6,9% 7,2% 6,9% – –
Opel/Vauxhall 6,1% 6,6% 6,6% 6,2%
BMW 5,7% 5,4% 5,3% 6,0% o
Mercedes-Benz 5,7% 5,5% 5,2% 5,1% + +
Peugeot 5,5% 5,7% 6,0% 6,6% – –
Audi 5,2% 5,5% 5,4% 4,5% + +
Fiat 4,5% 4,9% 4,6% 4,2% + +
Skoda 4,4% 4,4% 4,3% 3,9% + +
Toyota 4,2% 4,0% 4,0% 4,0% +
Nissan 3,5% 3,6% 3,9% 3,6% – –
Hyundai 3,2% 3,3% 3,3% 3,5%
Dacia 3,2% 2,8% 2,7% 3,0% + +
Citroen 3,1% 3,6% 3,9% 3,6% – –
Volvo 2,5% 1,9% 2,0% 3,0% – –
Kia 2,5% 2,9% 2,7% 2,3% + +
Seat 2,2% 2,3% 2,4% 2,2%
Mini 1,5% 1,4% 1,3% 1,6% o
Mazda 1,4% 1,6% 1,5% 1,4% +
Suzuki 1,3% 1,3% 1,3% 1,2% +
Land Rover 0,9% 1,0% 1,0% 1,1%
Honda 0,9% 1,1% 0,9% 0,9% +
Mitsubishi 0,8% 0,8% 0,9% 1,1% – –
Smart 0,7% 0,7% 0,7% 0,6% +
Jeep 0,7% 0,7% 0,6% 0,6% + +
Alfa Romeo 0,5% 0,4% 0,4% 0,4% +
Porsche 0,5% 0,5% 0,5% 0,3% +
Jaguar 0,5% 0,5% 0,3% 0,3% + +
Lancia/Chrysler 0,4% 0,4% 0,4% 0,4% o
DS 0,3% 0,4% 0,5% 0,6% – –
Lexus 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Subaru 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Maserati et al. 0,1% 0,1% 0,1% 0,0% +

Het door een dieselschandaal geplaagde Volkswagen verkocht van alle autobouwers opnieuw de meeste wagens. Maar het Europese marktaandeel van het Duitse concern liep wel iets terug, van 24,8 procent in 2015 tot 24,1 procent. Oorzaak is het hoofdmerk Volkswagen. Daarvan daalde het marktaandeel vorig jaar van 12,2 procent naar 11,4 procent. Ook in december was er sprake van verlies. Maar de dochters, op Seat na, boekten toen uitstekende resultaten. Dat er bij het Spaanse merk nog steeds problemen zijn, ondanks de goede algehele autoverkopen in het land, betekent dat Seat de zwakste schakel blijft in de merkketen van Volkswagen. De Ateca doet daar niks aan af. Specifiek voor Audi kan worden opgemerkt dat dit merk in 2016 weliswaar een gestage groei liet zien, maar dat men inmiddels ingehaald is door zowel BMW als Mercedes.

De nummer2 van Europa is Renault, dat op concernniveau (dus inclusief dochter Dacia) en op jaarbasis 10,1 procent van de markt in handen heeft. In december bedroeg het aandeel zelfs 12,6 procent. Met dit resultaat vermorzelt Renault zijn landgenoot PSA (Peugeot, Citroën, DS). Lange tijd moest het merk Renault flink zijn best doen om Peugeot voor te blijven in de verkoopstatistieken, maar nu liggen de kaarten heel anders. In december was het merk Renault in Europa zelfs groter dan het complete PSA concern. En om de schande compleet te maken: Dacia verkocht afgelopen maand meer auto’s dan Citroën. PSA heeft weliswaar ook DS in haar portfolio, maar dit merk is eerder een last dan een lust (dat krijg je als je al dik 5 jaar geen nieuwe modellen introduceert): in december halveerde het marktaandeel. Afijn, hopelijk wordt 2017 voor PSA met modellen als de Citroën C3 en de Peugeot 3008 beter (de nieuwe 5008 is te hoog geprijsd). Zo niet, dan gaan er koppen rollen in de directieburelen, let maar op.

Schrale troost voor PSA: ook Ford heeft een matig tot slecht jaar achter de rug in Europa. De Focus heeft zijn glans verloren en bij de huidige generatie Mondeo heeft die er überhaupt niet op gezeten. De Ka+ is een gewaagd, omstreden model om de harten van autoconsumenten in de onderste prijsregio mee te veroveren. De Ecosport wordt in het segment voor compacte SUV modellen niet serieus genomen. Met de nieuwe Fiesta is niks mis, maar het verkoopeffect daarvan gaan we pas op zijn vroegst in het tweede kwartaal zien.

Anders dan Ford kan Fiat (Chrysler) met tevredenheid terugkijken op 2016. Dankzij het vraagherstel van auto’s op de thuismarkt had dit concern sowieso de wind in de rug. Zelfs Lancia hoefde op Europees niveau daardoor geen terrein prijs te geven. Alfa Romeo en Maserati zitten dankzij de Giulia resp. Levante weer in de lift. Het merk Fiat en Jeep hebben beiden hun marktpositie kunnen verstevigen. Maar gaat het dit jaar economisch minder in Italië, dan zal Fiat daar het meeste last van hebben. Dat maakt het merk kwetsbaar.

In het volumesegment zien we verder dat de nieuwe Micra voor Nissan geen moment te vroeg komt. Ooit had dit merk in het cross-over segment met de eerste generatie Qashqai het rijk alleen, maar het aantal kapers op de kust is inmiddels niet meer te tellen. Ook landgenoot Mitsubishi heeft het moeilijk. Niet alleen in Nederland zijn stekkerhybride modellen uit de fiscale gratie, en zonder de Outlander PHEV is het in de showrooms van dit merk maar een armoedige vertoning. Meer vreugde is er bij de dealers van Kia, waar goede zaken worden gedaan met de Sportage en Niro.

Bij de premiummerken heeft Volvo het momenteel moeilijk. De XC90 valt weliswaar niet aan te slepen, maar de populariteit van deze SUV kan de tanende belangstelling voor de V40 en S60/V60 niet compenseren. Jaguar heeft zijn basis in 2016 dankzij de XE en vooral de F-Pace flink kunnen verbreden, maar zustermerk Land Rover heeft het moeilijker. Dat komt omdat de Discovery Sport niet het elan heeft van de Evoque en Range Rover Sport.

Reageren is niet mogelijk.