Citroën is stiefkind van PSA

0

De cijfers zijn volgens Automobiel Management veelzeggend: terwijl Peugeot vorig jaar met om precies te zien 1.919.460 personenauto’s en bestelwagens 12,27 procent meer wist te verkopen dan in 2015, kwam zustermerk Citroën met 1.140.941 voertuigen daarentegen 1,72 procent negatief uit. Dat lijkt de indruk te bevestigen dat het merk met de visgraatlogo steeds meer het stiefkindje binnen het Franse PSA concern is geworden.

Dat Citroën de afzet in 2016 zag dalen vergeleken met het voorafgaande jaar, onderstreept nog eens dat het merk het ook veel slechter doet dan de automarkt als geheel. Kijken we naar Europa, dan blijkt Citroën vorig jaar 1,4 procent minder auto’s verkocht te hebben dan een jaar eerder, terwijl de Europese automarkt als geheel met 6,5 procent groeide. In december lagen de verkopen bij het Franse merk zelfs ruim 10 procent lager, terwijl de Europese automarkt als geheel 3,2 procent wist te plussen. PSA stalgenoot Peugeot kwam in 2016 uit op 1,1 procent groei in Europa. Een positief saldo dus, maar wel lager dan het marktgemiddelde.

Kijkend naar het modellenoverzicht van PSA,dan blijkt de schade voor Citroën hier en daar nog aanzienlijk groter. Van de C5 werden er afgelopen jaar zelfs 60 procent minder exemplaren dan in 2015. Het belangrijkste model van Citroën, de C4, trok vorig jaar 17 procent minder klanten. Zelfs de C4 Cactus is lang niet meer zo prikkelend als voorheen: de afzet kwam 7,5 procent lager uit. De C3 deed het dankzij de introductie van de nieuwe generatie wel een stuk beter: van dit model verlieten 10 procent meer exemplaren de showroom.

Op de belangrijke Franse thuismarkt, nog altijd goed voor 17 procent van alle verkopen van Citroën, moest het merk vorig jaar 3 procent inleveren terwijl Peugeot en vooral Renault juist een flinke sprong voorwaarts maakten. In Nederland trok Citroën vorig jaar afgerond een derde minder klanten. Daarmee deed het merk het een stuk slechter dan de markt als geheel. Bij ons werd de afzetpijn vooral veroorzaakt door de C4 Cactus. Van dit model halveerden de verkopen ruimschoots. Ook de C4 Picasso trok aanzienlijk minder klanten.

Wat is het probleem bij Citroën? Volgens de Britse merkcheffin Linda Jackson zit het venijn er vooral in dat Citroën achterop is geraakt met het lanceren van nieuwe modellen. Kon Peugeot aardig wat succes boeken met de bijgepunte cross-over 2008, Citroën had de afgelopen tijd nauwelijks iets nieuws om mee te pronken. Op de C3 na dan, maar dat model moet in Nederland nog uit de startblokken komen.

Jackson omschrijft in een interview met de Franse zakenkrant Les Echos het probleem van Citroën als “een zaak van de productcyclus, zoals men dat in de autowereld uitdrukt. Het verhaal ziet er op dit moment niet erg gunstig uit, dat is waar. We zitten momenteel op de bodem van die cyclus. We hebben vooral te weinig te bieden in het SUV segment”. Jackson vindt wel dat de schade op mondiaal niveau relatief beperkt is gebleven : “De wereldwijde verkopen zijn redelijk stabiel gebleven, we hebben niet meer dan 20.000 eenheden moeten inleveren”.

Dat neemt echter niet weg dat Citroën niet alleen in Europa in de rode cijfers is beland, maar ook in China. Daar zakten de verkopen vorig jaar zelfs met bijna 18 procent in. Daarmee presteerde Citroën ook in China slechter dan het zustermerk Peugeot. “Daar kan ik niet omheen, de situatie ligt erg gecompliceerd daar. De markt in China wordt vooral gedragen door Chinese fabrikanten en door SUV modellen. Gelukkig hebben we de compacte cross-over C3-XR waarvan er aardig wat meer werden verkocht. Opnieuw : om ons merk daar opnieuw te lanceren moeten we meer SUV modellen hebben”. Citroën hoopt er dit jaar nog één te lanceren: een model dat de plaats in zal nemen van de op de Mitsubishi ASX gebaseerde C4 AirCross.

Diens opvolger zal vermoedelijk niet vóór 2018 in de Europese showrooms arriveren, wat doet vrezen dat Citroën opnieuw een moeilijk jaar zal beleven. Dat een deel van het gamma afgesplitst is en voortaan onder de merknaam DS door het leven gaat, helpt natuurlijk ook niet. Al geldt hier: gedeelde smart is halve smart: DS doet het zo mogelijk nóg beroerder dan Citroën. Dit merk moet het al sinds 2011 zonder nieuwe modellen doen, met als gevolg ruim 40 procent lagere verkopen in december.

Citroën maakt in 2017 ook een slechte start omdat het merk na Volkswagen, Fiat Chrysler en Renault nu ook beschuldigd wordt van sjoemelen. Onder het vergrootglas ligt voorlopig één model, namelijk de C4 Cactus met BlueHDi 100 motor. Die zou onder bepaalde omstandigheden veel meer stikstofoxide uitstoten dan is opgegeven. De C4 Cactus zou daarmee ook niet meer voldoen aan de eisen voor een Euro6 classificatie.

De beschuldiging komt van het Joint Research Centrum (JRC), een onderzoeksinstituut dat volgens Franse bronnen “is verbonden aan de Europese Commissie”. Dat heeft tijdens deze zomer op normale wegen in Spanje en Italië uitgevoerde testen geconstateerd dat de betrokken Citroën tot 585 mg NOx per kilometer uitstoot. Om voor Euro6 in aanmerking te komen, moet de uitstoot onder de 80 mg blijven. Opvolgende onderzoeken in het laboratorium lieten zien dat de C4 Cactus tot een bepaalde temperatuur netjes aan de eisen blijft voldoen. Komt de temperatuur echter boven de 17 graden, dan lijkt het emissiecontrolesysteem opeens uit te schakelen, zegt JRC.

De bevindingen zouden aansluiten bij recente mededelingen van de Franse minister voor milieu, Ségoléne Royal. Toen bekend werd dat justitie een verder onderzoek wegens sjoemelen gaat instellen bij Renault, deelde zij mee “dat nog wordt gekeken naar de situatie bij andere autofabrikanten”.

Comments are closed.