Infiniti werkt aan een opvolger voor de QX50. De cross-over houdt de bekende naam, maar krijgt een totaal nieuwe basis. Op de autotentoonstelling van Detroit is de nieuwe QX50 in conceptversie te zien.
Vorig jaar toonde de premiumdochter van Nissan al een eerste vingeroefening in de vorm van de QX Sport Inspiration Concept. Toen meldde Infiniti nog niet wat haar plannen met dat showmodel waren, maar nu is helder dat de cross-over de huidige, uit 2007 stammende QX50 moet gaan aflossen.
Infiniti maakt nog niet veel technische details over haar nieuweling bekend, enkel dat een 2,0 liter viercilinder turbomotor met variabele compressie voor de aandrijving zorgt. Deze krachtbron komt dwars voorin te staan. Deze constructiewijze kan worden afgeleid uit de relatief korte motorkap.
Bij de oude QX50 was de krachtbron in lengterichting geplaatst, net zoals bij de Q50, Q60, Q70 en QX70. Maar dat is een weinig ruimte-efficiënte oplossing. Bij een sportsedan, coupé of grote SUV geen ramp, maar in het geval van de QX50 leverde dat een lachwekkend kleine bagageruimte op. Dat stond verkoopsucces van de cross-over (die aanvankelijk als EX werd verkocht) in de weg.
Daarom wordt de opvolger gebaseerd op het zogeheten CMF platform van Nissan en alliantiepartner Renault. Dit onderstel, dat bijvoorbeeld ook onder de Scénic te vinden is, is niet echt sexy maar Infiniti gaat dat compenseren met naar eigen zeggen “intelligente vierwielaandrijving”. Ook krijgt de nieuwe QX50 techniek (ProPilot genaamd) waarmee de cross-over (deels)autonoom kan rijden.
Het CMF platform biedt geen plaats aan een zescilinder motor, ook niet een ‘V’ exemplaar. Dit betekent dat de befaamde 3,7 liter unit niet terugkeert. Infiniti claimt dat de nieuwe viercilinder turbomotor met variabele compressie er voor zal zorgen dat de klant geen verschil in prestaties zal merken. Specificaties van de innovatieve VC-T unit zijn nog niet bekend, maar reken op 272 pk en 390 Nm. In combinatie met een fors lager gewicht moet de nieuwe QX50 daarmee even snel uit de startblokken komen als zijn 329 pk en 362 Nm sterke voorganger. Volgens Infiniti is de nieuwe editie ruim 25 procent zuiniger dan het V6 model. Dat betekent een gemiddeld verbruik van circa 8,5 liter benzine per 100 km.
Het design van de nieuwe QX50 is vrijwel productieklaar. Het is Infiniti gelukt om haar nieuwe huisstijl, die met name zichtbaar is bij de achterportieren, te vertalen naar een cross-over annex SUV ontwerp; een knappe prestatie. De nieuwe QX50 oogt daardoor zowel krachtig als vlot. Dat er een beroep wordt gedaan op Nissan / Renault techniek, is misschien een stap terug, maar in ieder geval minder ‘erg’ voor het merkimago dan het lanceren van een Mercedes kloon (Q30/QX30). Infiniti wil in de loop van dit jaar starten met de productie van de nieuwe QX50.