Nieuwstelex

0

+++ Mensen die een auto huren in Europa komen minder snel voor onverwachte kosten te staan. De 5 grootste AUTOVERHUURBEDRIJVEN beloven voortaan duidelijker te zijn over de voorwaarden, onder meer op het gebied van vrije kilometers, brandstof, borg, schade en verzekeringen, zo laat de Europese Commissie weten. Het aantal klachten van consumenten over autoverhuurders verdubbelde de afgelopen jaren, waarop nationale consumenten autoriteiten en Brussel in 2014 in gesprek gingen met Avis, Europcar, Enterprise, Hertz and Sixt. Die bedrijven zijn samen goed voor 65 procent van de markt. Consumenten moeten altijd de mogelijkheid hebben de auto met een volle tank te halen én terug te brengen. En bij schade moet eerst bewijs worden geleverd voordat die in rekening wordt gebracht, en bezwaar maken is altijd mogelijk. Ook informatie over extra verzekeringen wordt voortaan duidelijker, is de belofte. De Europese Commissie en de nationale autoriteiten blijven scherp in de gaten houden of de afspraken worden nageleefd, vooral bij de overige verhuurbedrijven. +++

+++ De Britse auto-industrie vreest de gevolgen van de BREXIT. Veel zelfstandige, nationale merken zijn er weliswaar niet over, maar diverse buitenlandse bedrijven hebben fabrieken in het Verenigd Koninkrijk. Hun toeleveranciers zijn vaak gevestigd op het Europese vasteland. Het feit dat premier Theresa May het hard gaat spelen tijdens de exit onderhandelingen zorgt voor veel ongerustheid, ook bij brancheorganisatie SMMT. Die vreest dat investeringen en “de levensvatbaarheid van de industrie” in gevaar komen. Als de handel met het vaste land van Europa wordt bemoeilijkt, kan dat resulteren in een schadepost van 5,3 miljard euro. Bovendien zullen geïmporteerde auto’s in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld 1.800 euro duurder worden, met alle vraagconsequenties van dien … +++

+++ De DUITSE TOL voor personenauto’s op de Autobahn gaat Berlijn mogelijk miljoenen extra opleveren. Dat blijkt uit een wetsontwerp van het Duitse ministerie van Verkeer, dat nog door de regering moet worden behandeld. Het ministerie wil 6 vignetten gaan invoeren. Voor de schoonste auto’s zou een vignet voor tien dagen 2,50 euro moeten gaan kosten. Het duurste vignet zou moeten uitkomen op 25 euro. Het ministerie van Verkeer verwacht dat het aangepaste tolplan voor personenauto’s jaarlijks 36 miljoen euro extra oplevert. In het eerdere voorstel werd uitgegaan van een vignet voor 3 verschillende categorieën. Daarbij zou het goedkoopste tarief 5 euro zijn. Voor personenauto’s die meer vervuilen, zou het bedrag oplopen tot maximaal 15 euro. De kleinere wegen blijven onbelast. Duitse weggebruikers krijgen als compensatie een korting op de wegenbelasting die hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is. Eerder liet minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) weten dat ze naar de rechter stapt als het Duitse tolplan doorgaat. +++

+++ HYUNDAI zal volgende maand op de autoshow van Chicago een volledig nieuw model onthullen. Het gaat niet om de waterstofversie Tucson, want die wordt in maart op de autosalon van Genève voorgesteld, en ook niet om de productieversie van de Santa Cruz; een in 2015 voorgestelde conceptversie voor een pick-up. Mogelijk gaat het om een nieuwe sportwagen met de motor midscheeps achter. Hyundai laat overigens weten dat haar eerste pick-up zo goed als klaar is en dat het dus niet lang meer zal duren voor die zijn publieksdebuut beleeft. In april, als in New York de jaarlijkse autoshow wordt gehouden, zou het Koreaanse merk dus opnieuw voor nieuws kunnen zorgen … +++

+++ Beherman, de Belgische importeur van MITSUBISHI wil het dealernetwerk herstructureren. Er zijn nu 80 verkooppunten, maar dit aantal zal waarschijnlijk worden teruggebracht. Beherman werd ook in Nederland bekend als importeur van Saab. Voor dit merk biedt men nog steeds service en onderdelen, maar het is “een uitdovende activiteit”. Dat komt omdat het wagenpark van Saab jaarlijks met bijna een vijfde krimpt. Beherman mikt nu vol goede moed op Mitsubishi, dat wereldwijd goed is voor 1 miljoen verkopen, maar alleen in zogeheten BRIC landen de distributie in eigen handen heeft. De afzet van Mitsubishi daalde in België van 4.747 auto’s in 2011 naar 2.169 vorig jaar, maar daar zit Beherman niet mee: “Wij vinden rendabiliteit veel belangrijker”. Ondanks dat er vorig jaar door de importeur een winst werd geboekt van afgerond 80 miljoen euro, is de hemel niet onbewolkt. In België valt met name op de leasemarkt een inhaalslag te maken. Momenteel hebben premiummerken daar min of meer een monopoliepositie. Mitsubishi wil in de toekomst duurdere auto’s gaan verkopen. Daarmee wil men aansluiting vinden bij de premiummerken, maar dat vereist wel fraaiere showrooms. Niet elke dealer zal die investering kunnen of willen opbrengen. +++

+++ TOMTOM neemt het Duitse Autonomos over, een start-up uit Berlijn op het gebied van autonoom rijden. Volgens het navigatiebedrijf wordt met de overname de positie op de markt voor autonoom rijden versterkt. Autonomos levert diensten voor geautomatiseerd rijden, waaronder software en sensortechnologie. Het bedrijf werd in 2012 opgericht nadat de oprichters meerdere jaren hadden gewerkt aan autonoom rijden op de Vrije Universiteit van Berlijn. Er werken meer dan 30 mensen voor Autonomos. +++

+++ De voormalige topman van VOLKSWAGEN, Martin Winterkorn, ontkent dat hij eerder op de hoogte was van het dieselschandaal dan tot dusver is toegegeven door het autoconcern. Hij biedt wel zijn excuses aan omdat de emissiefraude het vertrouwen van miljoenen klanten van Volkswagen heeft geschaad. Winterkorn wil niet zeggen wanneer hij voor het eerst werd geïnformeerd over de zaak omdat er nog een strafrechtelijk onderzoek naar hem loopt. De Duitse krant Bild meldt dat Winterkorn al in juli 2015 op de hoogte werd gebracht van het gesjoemel met de uitstootnormen van dieselmotoren. +++

+++ Er wordt momenteel flink gelobbyd voor de WATERSTOF auto. Hiervoor is een apart verbond opgericht. Onder de 13 leden bevinden zich diverse automerken die al een waterstofmodel in hun gamma hebben of waaraan momenteel hard gewerkt wordt: Honda, Hyundai plus Toyota vallen in de eerste categorie, en BMW plus Mercedes in de tweede. De leden van het verbond willen hun visies kunnen delen en zullen de technologie proberen te standaardiseren. Ook willen zij politici warm maken voor de waterstofauto. Doel is om bij te dragen aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen (CO2) en om de mensheid te helpen om de uitdaging aan te gaan om die vermindering op te krikken tot 40 à 70 procent in 2050. Die doelstelling kan alleen gerealiseerd worden als er een goed distributienetwerk voor waterstof komt. Daarvoor is overheidssteun onmisbaar. Die moeten trouwens ook helpen bij het onderzoek naar betere elektrolysetechnieken en naar manieren om de kostprijs en de enorme energiebehoefte van waterstofproductie te drukken. De 13 leden zijn: Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total en Toyota. +++

Reageren is niet mogelijk.