Opel Crossland X volgt Meriva op

0

Opel heeft opvolger van de Meriva klaar: de Crossland X. Zoals de naam al doet vermoeden, is het een cross-over. Het MPV concept heeft voor Opel afgedaan.

De MPV is dood, lang leve de cross-over! Opel gaat met het oog op de veranderde consumentenvraag een subgamma aan ‘X’ modellen in de markt zetten. De Mokka X (een gelifte versie van de oude Mokka zonder ‘X’) beet de spits af en nu is dus de Crossland X klaar. Die is gebaseerd op de Peugeot 2008. Later volgt nog de Grandland X. Die krijgt de Peugeot 3008 als basis en moet de Zafira doen vergeten.

Zou je de Mokka X ook als een SUV kunnen bestempelen (onder andere vanwege de optionele vierwielaandrijving), de Crossland X is duidelijk minder stoer. Het model gaat dan ook niet geleverd worden met vierwielaandrijving. Volgens Opel is de Crossland X bedoeld voor gebruik in en om de stad, maar ook geschikt voor langere (vakantie)reizen. De Crossland X heeft diverse stylingelementen overgenomen van de hippe stadsauto van Opel, de Adam. Voorbeelden zijn de bovenste raamlijn (met chromen strip) en het dak dat in een trendy, contrasterende kleur is uitgevoerd. Daarmee moet de Crossland X uitstekend in staat zijn om huidige Renault Captur rijders over te laten stappen naar Opel.

De Crossland X is 4,21 meter lang. Daarmee is het model 7 centimeter korter dan de Mokka X. Hij is 2 centimeter smaller (1,76 meter) en 7 centimeter lager (1,59 meter). De bagageruimte is met 410 liter echter ruim 50 liter groter dan de kofferbak van de Mokka X. Door de achterbank naar voren of naar achteren te verschuiven (dit kan maximaal 15 centimeter), kan er gevarieerd worden met de hoeveelheid been & bagage ruimte. Zonder de achterbankleuning neer te klappen kan het stouwvolume zo groeien tot 520 liter. Wordt die wel omgeklapt, dan kan er voor 1.255 liter aan bagage worden meegenomen (Mokka X: 1.372 liter). De Meriva (4,30 x 1,81 x 1,62 meter) bood 400 resp. 1.500 liter.

Ondanks dat de Crossland X gebaseerd is op Peugeot techniek, heeft Opel zijn best gedaan om de cross-over een duidelijk eigen (Duits) karakter te geven. Zo staan de befaamde AGR gecertificeerde stoelen op de optielijst. Die bieden een zeer goede zithouding. Op het gebied van infotainment pakt de Crossland X uit met Opel OnStar communicatie. Het systeem kan met Apple Carplay, Android Auto en IntelliLink navigatie overweg. De bediening vindt plaats via een 8-inch groot touch screen. Voor de smartphone is er een inductielader en ook deze Opel is voorzien van een WiFi hotspot. Een panoramisch glazen dak is optioneel, net als een verwarmbare voorruit en stuurwiel.

Veiligheid & rij assistentiesystemen biedt de Crossland X onder andere in de vorm van een achteruitrijdcamera met extra wijd beeldbereik, een parkeerassistent, automatische noodrem met voetgangersherkenning, rijbaanassistentie, verkeersbordherkenning, dode hoekdetectie en vermoeidheidsherkenning. Het optionele Safety Pakket biedt verder dynamische bochtverlichting en adaptieve koplampen met volledige LED techniek. Tegen meerprijs is ook head-up display verkrijgbaar.

Het motorengamma houdt Opel nog even geheim, maar er wordt al wel gemeld dat wij kunnen rekenen op een breed scala aan benzine & dieselmotoren. De Crossland X wordt ook leverbaar in een FlexFuel uitvoering die zowel benzine als LPG lust. Daaruit kunnen we afleiden dat de motoren van eigen origine zijn, omdat Citroën en Peugeot de betreffende niche niet bedienen.

De Crossland X zal op 1 februari in Berlijn aan de pers worden voorgesteld en is de eerste van zeven nieuwe modellen die Opel dit jaar zal introduceren. Het publiek kan een maand later op de autosalon van Genève met de cross-over kennismaken. De in de inleiding genoemde Grandland X beleeft in september, op de IAA autoshow van Frankfurt zijn publieksdebuut. De Crossland X zal door Opel in het Spaanse Zaragoza gebouwd gaan worden. Daar zal ook de nauw verwante, tweede generatie Citroën C3 Picasso van de band gaan rollen. In de zomer komt de Crossland X naar Nederland. Voor het noemen van prijzen is het nog te vroeg.

 

Reageren is niet mogelijk.