Volkswagen T1 maakt elektrische comeback

0

Volkswagen stelde in 2016 op de Consumer Electronics Show de conceptstudie Budd-e voor. Dit jaar gebruiken de Duitsers de Detroit Motor Show als podium om een verder ontwikkelde versie voor te stellen. Die zogeheten I.D. Buzz kan op elektriciteit zo’n 600 kilometer ver komen.

volkswagenidbuzz2

Je kan deze I.D. Buzz de microbus van de 21ste eeuw noemen. Wat gebleven is, is het bovengemiddelde aantal zitplaatsen (in dit geval 8), maar conform de tijdsgeest beschikt de nieuwe editie over vierwielaandrijving. Verder is het busje dus volledig emissieloos. ‘Buzz’ is volgens Volkswagen een combinatie van ‘bus’ en ‘buzzing’, het zoemende geluid dat de elektrische aandrijflijn maakt. Volgens Volkswagen is de conceptstudie de eerste elektrische MPV met autonome capaciteiten. In Detroit presenteert Chrysler een soortgelijk showmodel die mogelijk eerder in productie gaat.

volkswagenidbuzz3

Volkswagen presenteerde vorig jaar oktober op de autosalon van Parijs al de conceptstudie I.D. Dat model, een voorbode op een elektrische hatchback met een voor Volkswagen verfrissende designtaal, kan in zekere zin beschouwd worden als de Golf van de 21ste eeuw. Nu wordt dus in de vorm van de deze I.D. Buzz de T1 Microbus opnieuw uitgevonden.

volkswagenidbuzz4

De I.D. Buzz oogt retro (kijk bijvoorbeeld maar naar de ‘V’ op het front), maar tegelijkertijd modern. Dat komt omdat klassieke koplampen en achterlichtunits ontbreken. LED techniek rondom communiceert met de omgeving, waarbij de koplampen een soort ogen zijn, die zich ‘sluiten’ bij het parkeren. Ook geven die de rij modus aan. De lichtmetalen velgen zijn liefst 22-inch groot. Onder de aluminium sierstrip die langs de auto loopt, is sfeerverlichting gemonteerd. Camera’s hebben de functie van zijspiegels overgenomen. Het 111 kWh grote accupakket is onder de vloer verwerkt, wat voor een laag zwaartepunt zorgt. Luchtvering aan de achterzijde moet voor extra comfort zorgen.

volkswagenidbuzz5

Het moduleerbare interieur houdt er rekening mee dat de bestuurder het rijden kan uitbesteden aan autonome techniek. Op zulke momenten kan hij zijn zetel 180 graden naar die van de (overige) 7 passagiers draaien. Het stuurwiel klapt dan automatisch weg. De sfeerverlichting past zich daar ook op aan en schakelt over van wit naar warmere kleuren. Op het dak schuiven dan 4 sensoren uit, die samen met de andere ultrasone sensoren, lasers, radars, camera’s en verkeersdata uit de cloud de I.D. Buzz letterlijk in goede banen leiden. Het ‘augmented reality’ head-up display is dan beschikbaar voor entertainment functies.

volkswagenidbuzz6

Door het stuur of een van de pedalen weer aan te raken, wordt de zogeheten I.D. Pilot techniek gedeactiveerd. De digitale middenconsole, ‘I.D. Box genaamd’, is moduleerbaar en omvat een klaptafeltje plus luidsprekers. Het is in feite een uitneembare tablet. Het ‘stuur’ biedt tal van aanraakfuncties, óók voor koerswijzigingen. Reguliere spaken zijn daardoor overbodig geworden; ook hoeft het stuurwiel niet meer te draaien. Alle deuren openen elektrisch. Dankzij het nieuwe Volkswagen User-I.D. weet de auto precies wie er instapt en past meteen de instellingen aan naar de voorkeuren van die persoon. Met de Digital Key hoeft men alleen de hand over de handgreep te halen om de auto te openen.

volkswagenidbuzz7

Zoals het hoort bij moderne interpretaties van klassiekers uit de vorige eeuw, is het formaat fors groter. De I.D. Buzz is 4,94 meter lang en 1,97 meter breed. De hoogte bedraagt 1,96 meter en de wielbasis is een ruimtegenererende 3,3 meter. Voor Europese parkeergarages is dit een forse maatvoering, maar Amerikanen zullen er niet wakker van liggen. De stoelen kunnen worden verwijderd, verplaatst, plat gevouwen, omgedraaid of gebruikt om tafeltjes, loungebanken of bedden te creëren.

volkswagenidbuzz8

De houten vloer en in alle richting verstelbare stoelen moeten er voor zorgen dat de 8 inzittenden (families, collega’s) gezellig van A naar B kunnen reizen en dat de files in de spits iets worden waarover je jouw schouders ophaalt. Zijn er geen achterpassagiers, dan kan er maximaal voor 4.600 liter aan bagage worden meegenomen. Het minimum bedraagt 660 liter. Voorin is altijd plek voor nog eens 173 liter bagage. De derde rij stoelen is om te toveren tot een bed.

volkswagenidbuzz12

De I.D. Buzz is gebaseerd op het MEB XL platform (Modular Electric Platform) van het Volkswagen. Dat moet uitgroeien tot het MQB alternatief voor elektrische auto’s van het concern. Zowel vóór als achter bevindt zich een elektromotor. Het gecombineerde vermogen komt uit op 374 pk. De I.D. Buzz kan daarmee in afgerond 5 seconden naar 100 km/u sprinten. Niet slecht voor een busje! De topsnelheid is daarentegen begrensd op 160 km/u om voor de hand liggende verbruiksredenen.

volkswagenidbuzz10

De opgegeven actieradius van 600 kilometer betekent in de praktijk een bereik van 400 à 450 kilometer. In een half uur kan de accu voor 80 procent worden opgeladen met een 150 kW laadsysteem, al dan niet via inductie. Volkswagen meldt dat bovengenoemd platform makkelijk om te bouwen is tot een achterwielvariant met 268 pk sterke elektromotor. Dat goedkopere alternatief (met kleiner accupakket; de batterij is van het lithium/ion type) kan als basis dienen voor de volgende generatie Transporter.

volkswagenidbuzz11

Dat ‘moet’ ook wel, want in 2025 wil Volkswagen meer dan 30 elektrische modellen in haar gamma hebben, die samen een jaarafzet van 1 miljoen exemplaren moeten genereren. Deze I.D. Buzz is daar zeker één van. De productieversie van de gewone I.D. conceptstudie (de afkorting staat voor: Identity, Idea, Individual, Intelligent en Iconic Design) bijt medio 2020 de spits af.

Reageren is niet mogelijk.