Waarom niet: Alpine SUV

0

Renault zal in maart op de autosalon van Genève eindelijk de sportwagen presenteren waarmee ‘dochter’ Alpine een comeback moet gaan maken. Eerder konden we al kennismaken met diverse conceptversies, maar nu is de productievariant klaar. Daarmee komt een eind aan het lange wachten op de sportauto, die waarschijnlijk ‘A120’ gaat heten.

Ondertussen wordt er alweer driftig gespeculeerd over een tweede model voor Alpine. Dat zou een SUV moeten gaan worden. Alpine kan daarmee in de voetsporen treden van andere voormalige sportwagenspecialisten als Jaguar, Maserati en Porsche. En op afzienbare termijn kan ook Lamborghini opgenomen worden in dit rijtje.

Maar op de SUV van Alpine is het wat langer wachten dan op het model van Lamborghini. Sterker nog: er is waarschijnlijk door Renault nog niet eens groen licht gegeven voor de ontwikkeling van de SUV. En het is twijfelachtig of de Fransen dat überhaupt moeten doen.

Al tekenend kan je lekker dromen en op deze computerfoto ziet de SUV van Alpine er niet onaardig uit. Het ontwerp bevat meer dan een vleugje Macan en als Lotus haar SUV klaar heeft (2021?), dan zou die er best wel eens zo uit kunnen gaan zien. Maar vertaling van een droom naar realiteit is (vaak) lastig. En voor Renault c.q. Alpine zal dat niet anders zijn.

Om te beginnen ontbreekt een goede technische basis. Porsche kon de Macan baseren op de Audi Q5 en zowel Jaguar als Maserati hadden sedanmodellen als uitgangspunt. De in 2018 te introduceren SUV van Lamborghini krijgt hetzelfde platform als de Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg. Maar wat hebben de Fransen in de schappen liggen?

In het geval van Alpine is het antwoord: helemaal niks. Dit ‘merk’ moet, zoals u in de inleiding hebt kunnen lezen, überhaupt nog een comeback maken. En een sportwagen met midscheeps achter geplaatste motor kan natuurlijk nooit een basis zijn voor een SUV.

En moeder Renault dan? Tja, die beschikt over het zogeheten CMF platform. Dat is onder andere onder de Kadjar te vinden. Voor volumemodellen is het een prima bodemplaat, maar voor een uitgesproken sportief merk als Alpine nogal braaf. En als er perse een sportieve SUV op basis van het CMF platform moet komen, dan kan Renault beter (eerst) de Kadjar RS introduceren. Daarvoor schijnt de businesscase overigens (ook) nog niet rond te zijn.

Als alternatief wordt techniek van Infiniti genoemd, de premiumdochter van alliantiepartner Nissan. Het zogeheten FM (Front Midschip) platform is beslist hoogwaardiger. De motor staat niet óp de vooras, maar er achter en dat komt de gewichtsverdeling (en dus de rijeigenschappen) ten goede. Maar het FM platform is niet echt okselfris meer. Infiniti stapt voor de opvolger van de EX/QX50 niet voor niets over naar het CMF onderstel van moeder Nissan.

Bovendien is het FM platform primair ontworpen voor modellen met een dikke V6 (of V8) motor. Zoals bijvoorbeeld de QX70. De vraag is of Alpine zo hoog in de boom moet zitten. Het merk schreef geschiedenis met relatief betaalbare, compacte sportwagentjes met 4 cilinder motor. Later kwamen daar weliswaar V6 modellen bij, maar met die koerswijziging belandde Alpine uiteindelijk in een doorlopende straat.

Er is dus al met al geen solide basis voor een SUV van Alpine. En er is wat voor te zeggen om überhaupt niet zoveel haast te maken met een dergelijk model. Laat de A120 eerst maar eens goed rijpen en een schare trouwe fans verzamelen. Er is veel voor te zeggen om eerst te investeren in een opvolger van deze sportwagen. Zo zijn de Duitse premium merken immers groot geworden: evolutie, evolutie, evolutie.

Dit betekent dat een SUV van Alpine dit decennium sowieso niet aan de orde is. En als de Fransen zo verstandig zijn om eerst de sportwagen te perfectioneren, vóór 2025 ook niet. Hoe ziet het autolandschap er dan uit? Alles wijst er op dat (deels)elektrische auto’s de markt tegen die tijd domineren. Op dat perspectief hoeven we niet perse met “hè bah” te reageren: de Tesla Model X is een imposante SUV en Jaguar heeft afgelopen najaar met het I-Pace studiemodel laten zien dat een elektrische cross-over beslist sexy kan zijn.

Maar ja, wat is de toegevoegde waarde van Alpine dan nog? Dit merk moest het in het verleden hebben van sportwagentjes met ploffende uitlaten. Een in grote stilte werkende, emissieloze SUV is het andere uiterste. Bij Porsche ging de transformatie veel geleidelijker: die begon met een SUV waarin een verbrandingsmotor zat waarvan de akoestische kwaliteiten niet of nauwelijks onderdeden voor die van de klassieke 911. Dat die krachtbron over 10 jaar verdwenen zal zijn, is jammer maar geen onoverkomelijk probleem: de SUV modellen van Porsche zitten tegen die tijd hoe dan ook stevig in het zadel. Daarvan is bij Alpine geen sprake.

Het plan voor een SUV met Alpine logo is dus achterhaald. Moeder Renault kan beter een dergelijk model zelf uitbrengen. Als E-space. En Alpine dan? De lancering van de A120 is (bijna) een feit. Laten we eerst maar eens kijken of dat project goed van de grond komt. Maar wees niet verbaast als de verkopen blijven steken op 10.000 exemplaren per jaar, waardoor het hele avontuur bedrijfseconomisch uitmondt in een echec. Een SUV van Alpine is als mosterd na de maaltijd. En misschien ook überhaupt de herlancering van dit sportlabel.

Reageren is niet mogelijk.