Citroën toont opvolger C3 Picasso

0

De Citroën C3 Picasso kan allesbehalve een grijze mus worden genoemd. Maar voor het Franse merk, dat hard vecht tegen verschrompeling van haar marktaandeel, mag er blijbaar nog wel een tandje bij. En dus krijgt de spirituele opvolger van de C3 Picasso een veel opvallender design.

In de zin hierboven staat niet voor niets het woord ‘spiritueel’. Citroën verlaat namelijk het MPV pad en brengt als opvolger een cross-over in stelling. Daar hoort ook een andere naam bij: C3 Aircross. De conceptversie daarvan ziet u hier op deze afbeeldingen. Hij zal aan het publiek worden voorgesteld op de volgende maand te houden autosalon van Genève (9-19 maart).

Citroën volgt daarbij het voorbeeld van Renault, dat in het B segment de Modus 4 jaar geleden al verving door de Captur. Een koerswijziging die het merk geen windeieren heeft gelegd en een goed voorbeeld doet nou eenmaal goed volgen. Opel toonde vorige week al de Crossland X die de Meriva moet doen vergeten en de C3 Picasso wacht hetzelfde lot.

Omdat de C3 Aircross voorlopig nog een concept is, hoeft Citroën geen rekening te houden met praktische produceerbaarheid van het model. De zogeheten airbumps op de flanken, die overgaan in beschermelementen op dorpelhoogte, zullen zeker het eindstadium halen, maar daaraan zullen ook conventionele buitenspiegels worden toegevoegd. Die ontbreken bij de conceptversie.

De in tegenovergestelde richting openende achterdeuren zullen het productiestadium niet halen, ondanks dat Citroën trots meldt dat door het ontbreken van een B stijl de in/uitstap zeer gemakkelijk is. Aan de hand van een betrapt prototype is echter duidelijk geworden dat de C3 Picasso opvolger conventionele portieren krijgt. Naar goed Citroën gebruik beschikt de nieuweling over verlichting die verspreid is over 2 ‘verdiepingen’.

De C3 Aircross staat op het platform van de gewone C3 en is 4,15 meter lang. De breedte en hoogte bedragen respectievelijk 1,74 meter en 1,63 meter. De C3 Aircross staat vrij hoog op zijn poten. Dat wordt geaccentueerd door de relatief grote 18-inch lichtmetalen wielen. De Citroën wekt daarmee de indruk probleemloos het asfalt te kunnen verlaten. De aandrijflijn kent meerdere Grip Control rij modi: ‘Standaard’, ‘Zand’, ‘Alle Wegen’, ‘Sneeuw’ en ‘ESP Uit’. Dat moet de afwezigheid van vierwielaandrijving compenseren.

Opvallend is dat de maatvoering van de vrolijk vormgegeven C3 Aircross vrijwel gelijk is aan die van de C4 Cactus. Interne concurrentie lijkt onvermijdelijk, tenzij Citroën haar nieuweling net zó weet te positioneren als Suzuki haar S-Cross en Vitara. Die vrijwel even grote modellen bijten elkaar verkooptechnisch niet.

Voor wat betreft het met Quilt stof beklede dashboard van de C3 Aircross kiest Citroën voor een minimalistische aanpak met een optisch zwevend 12-inch scherm, een 1-spaaks stuurwiel, een nihilistische head-up display (dat het conventionele instrumentarium vervangt) en een koordje om de smartphone mee vast te klemmen. Daarmee moet men het mee doen. De voorstoelen lijken optisch te zweven en worden gescheiden door een groot bergvak.

Een groot aantal opbergruimten en comfortabele stoelen moeten de C3 Aircross bij uitstek een auto voor het hele gezin maken. De hoofdsteunen zijn voorzien van ingebouwde luidsprekers en een microfoon. Daarmee kunnen achterpassagiers zonder stemverheffing een gesprek voeren met de bestuurder of bijrijder (zonder naar voren te hoeven leunen). Net zoals de gewone C3 is de Aircross uitvoering uitgerust met een zogeheten Connected Cam om te filmen wat er vóór de auto gebeurt.

 

Reageren is niet mogelijk.