Ford: minder hoge prijs voor Ka+

0

Het is mislukt. Afgelopen zomer presenteerde Ford met veel bombarie de Ka+: een auto van B segment formaat (Fiesta etc.) voor de prijs van een A segment auto. Helaas werd die laatste claim in de praktijk niet waargemaakt, met als gevolg dat de Ka+ nogal een ijzig ontvangst kreeg op de automarkt. Niet alleen bij de pers, maar ook bij de consument.

Dat van die ‘A segment prijsstelling’ was dus bluf. De simpelste versie van de Ka+, die het zonder airconditioning moet doen, kostte tot vandaag 13.995 euro. Voor minder geld heb je een Dacia Sandero van het tweede uitrustingniveau. Die heeft ook nog eens een turbomotor. Hetzelfde geldt voor de even dure Fiat Punto en de Seat Ibiza. De laatste heeft weliswaar geen achterportieren, maar biedt (daardoor) wel een veel vlotter design. Met de Mitsubishi Space Star, wiens positionering niet eens heel sterk verschilt van die van de Ka+, kan je al wegrijden voor 11.270 euro.

Het resultaat is slechts 70 kentekenregistraties voor de Ka+ in januari. De oude Ka (klein, maar zeer aaibaar) trok in dezelfde maand van 2016 nog 98 klanten. De Kia Picanto ging in januari 1.169 keer over de toonbank, de Opel Karl 919 keer, de Peugeot 108 was goed voor 664 registraties en de Volkswagen Up werd liefst 1.957 keer aan de man/vrouw gebracht. Kortom, alles wijst er op dat Ford de plank volkomen heeft misgeslagen met de Ka+.

Autointernationaal.nl waarschuwde afgelopen zomer al voor een verkoopechec. ‘Veel voor weinig’ is immers geen garantie voor succes (meer). Nissan had het eerder al geprobeerd met de vorige generatie Micra: een tamelijk laagwaardig model dat het moest hebben van zijn scherpe prijs. De autoconsument was niet onder de indruk en liep er met een grote boog omheen. De reden: als je 11 à 14 mille uitgeeft, wil je met een blij gevoel de showroom uitlopen en niet in een gedeprimeerde stemming. Aan de Ka+ beleef je even weinig vreugde als Basic huismerk koffie van Albert Heijn.

Nissan heeft zijn lesje inmiddels geleerd. Dit merk heeft de oude Micra vervangen door een scherp gesneden nieuw model met een design waar je vrolijk van wordt. De nieuwe Nissan wekt begeerte op, ondanks dat zijn prijs geen eurocent lager is dan die van B segment modellen van de concurrentie. Toch is dit wat de autoconsument wil, want de belangstelling voor de Micra is boven verwachting groot. Gelukkig voor Ford is er een nieuwe Fiesta in aantocht dus het marktaandeel in het B segment zal niet onder druk komen te staan, maar een heel ander verhaal is het in het A segment. Met de Ka+ wil het dus tot nu toe niet lukken.

Voor Ford is er maar één uitweg: een prijsverlaging. De instapper wordt fors goedkoper. Dit betekent dat er nu voor de simpelste Ka+ kan worden weggereden voor 12.595 euro. Het 70 pk sterke model (Essential genaamd) is voorzien van een Auto Speed Limiter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische raambediening vóór, elektrisch verstelbare buitenspiegels en Hill Start Assist. Wie snel beslist (dat wil zeggen vóór 1 april) kan bovendien rekenen op een inkooppremie van 500 euro, waardoor het aankoopbedrag daalt tot 12.095 euro. Now we are talking.

Maar meer jeu biedt de Ultimate uitvoering. Die peutert 85 pk uit dezelfde 1,2 liter atmosferische benzinemotor zonder vuiler te zijn (integendeel: de CO2-uitstoot ligt met 110 gram/km 4 gram lager dan bij de basisversie) en kost nu tijdelijk 13.895 euro. Deze Ka+ biedt airconditioning, SYNC smartphone koppeling met Bleutooth en voice controle, mistlampen, een radio/cd-speler, bedieningsmogelijkheid voor de geluidsinstallatie op het stuur en een I-pod / MP3 aansluiting.

Al is het zo dat een aap met een gouden ring een lelijk ding blijft, Ford wil graag gezegd hebben dat de prijs van lichtmetalen velgen voor de Ka+ verlaagd is van 650 euro naar 350 euro.

Reageren is niet mogelijk.