Meer power, minder pitten: Ford Fiesta ST

0

Ford heeft een nieuwe Fiesta ST onthuld. De veelzijdige compacte hatchback heeft in het kader van de generatiewisseling een 1,5 liter driecilinder motor gekregen. Dankzij turbotechniek is die goed voor 200 pk.

De akoestiek aan boord wordt bepaald door een actieve motorklank regeling. De drukgevoede aluminium 1.5 EcoBoost vervangt de oude 1,6 liter viercilinder. Die was 182 pk en 240 Nm sterk. De nieuwe 3-pitter is dus een stuk sterker, niet alleen vanwege het hogere vermogen maar ook omdat zijn maximum koppel 290 Nm bedraagt.

De superieure specificaties zijn onder meer te danken aan directe injectie onder hoge druk en een dubbele, onafhankelijke distributie met variabele sturing. De motor kan onder lage belasting (bijvoorbeeld op kruissnelheid) in 14 milliseconden één van zijn cilinders uitschakelen en verandert dan in een zuinige tweecilinder. Chocoladekant is dat de nieuwe Fiesta ook in staat is om in 6,7 seconden naar 100 km/u te sprinten.

Een vermogen van 200 pk uit een 1,5 liter driecilinder motor us evenwel geen nieuwe mijlpaal. In de BMW i8 is een dergelijk krachtbronnetje namelikk goed voor 231 pk. Maar goed, die auto valt in de supersportwagen categorie en is geen B segment hatchback. Ook ligt de prijs factor 5 hoger. De nieuwe Fiesta ST is in ieder geval sterk genoeg om zich met de qua acceleratie even snelle Renault Clio RS te kunnen meten. Die verbruikt gemiddeld 5,9 liter benzine per 100 km. De Ford heeft volgens eigen opgave genoeg aan 4,9 liter.

Het front van de nieuwe Fiesta ST past vanzelfsprekend bij het actuele familiegezicht van Ford. Ter vergroting van het onderscheid met de doordeweekse modellen is de grille voorzien van extra chroomdecoratie. Optioneel kan de hete Fiesta worden voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen.

De bestuurder kan het karakter van de Fiesta ST aan zijn stemming aanpassen via de rij modi Normal, Sport en Track. Deze bepalen ook het motorgeluid, zowel via de speakers (op kunstmatige wijze, dus) als de uitlaat. De elektronische stabiliteitscontrole kan volledig worden uitgeschakeld voor gebruik op het circuit. De levendigheid wordt vergroot met een vectoriële koppelverdeling en de Ford is standaard voorzien van een afgeplat sportstuur en Recaro kuipstoelen.

Alle passagiers kunnen gebruik maken van het multimediasysteem Ford Sync 3, dat als optie kan worden gecombineerd met een hoogwaardige geluidsinstallatie van Bang & Olufson. Los van de muziek kan de eerder genoemde actieve elektronische geluidscontrole ESE (Electronic Sound Enhancement) de sportieve uitlaatklank en het gebrul van de motor versterken in het interieur.

Vanaf begin 2018 is de Fiesta ST zowel als 3-deurs uitvoering als ook met achterportieren te verkrijgen. De prijs van de giftige lefgozer is nog niet bekend. Wel zal hij volgende maand te zien zijn op de autosalon van Genève. Daar zal ook de Toyota Yaris GRMN zijn met een meer dan 210 pk sterke 1,8 liter viercilinder compressormotor. Het is nog niet bekend hoeveel die verbruikt …

Comments are closed.