Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO had voor ons een Giulia Sport Wagon in petto, maar die is op het laatste nippertje geschrapt. Begin maart zou hij op de autosalon van Genève zijn debuut beleven. De Italianen hebben er nog eens een nachtje over geslapen en de redenering is dat nu de SUV Stelvio er is, klanten geen behoefte meer hebben aan een stationwagon. Alfredo Altavilla, de eerste man van moederconcern Fiat Chrysler Automobiles in Europa, laat weten dat de Giulia Sport Wagon alleen voor onze marktregio was voorzien. In de Verenigde Staten, waar het merk een comeback wil maken, had men er überhaupt geen plannen voor. De late koerswijziging impliceert natuurlijk wel dat de auto volledig klaar was. Wie weet lekken er nog een keer beelden uit. +++

+++ De voorgenomen tolheffing in DUITSLAND is nog geen wet en zal pas dan door de Europese Commissie definitief worden beoordeeld. Dat antwoordde EU commissaris Violeta Bulc (Transport). In het Europees Parlement in Straatsburg vinden 10 landen dat de beoogde tolheffing discriminerend is voor buitenlandse automobilisten. Wim van de Camp (CDA): “De Duitse tolheffing is overduidelijk discriminerend omdat alleen eigenaren van in Duitsland geregistreerde schonere auto’s profiteren van een verlaagde jaarlijkse wegenbelasting. Het zijn de buitenlandse weggebruikers die de inefficiënte Duitse wegenbelasting financieren”. Bulc sloot in november een politiek akkoord met de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt nadat Brussel eerder juridische stappen was begonnen tegen Duitsland. Die zijn nu opgeschort. Bulc erkende dat de Duitse plannen “nogal wat emoties hebben opgeroepen”. Ze wees erop dat er momenteel geen EU wetten voor tolheffing voor personenwagens zijn, anders dan voor het vrachtverkeer. “Maar de Europese Commissie kan u verzekeren dat we geen discriminatie van nationaliteiten dulden”. Brussel is wel voor het principe dat de vervuiler betaalt, zei ze. Volgens Peter van Dalen (ChristenUnie) is dat het probleem niet: “Ik vind het logisch dat gebruikers van infrastructuur daaraan meebetalen. Maar Duitsers en niet-Duitsers moeten gelijk worden behandeld”. “Voor mensen en bedrijven die in de Nederlandse grensregio’s wonen en werken geldt dat extra”, aldus Jeroen Lenaers (CDA). Het tolplan voorziet nu in de invoering van 5 categorieën voertuigen. Voor de schoonste auto’s gaat een vignet voor tien dagen gebruik van de Autobahn 2,50 euro kosten. Voor vuilere auto’s kan het bedrag oplopen tot 20 euro. De kleinere wegen blijven onbelast. Duitse weggebruikers krijgen als compensatie korting op de wegenbelasting die hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is. +++

+++ ITALDESIGN , het in 1968 door Giorgietto Giugiaro opgerichte design & ontwikkelingsbureau dat grotendeels in handen is van de Lamborghini, heeft beslist zich bezig te gaan houden met de bouw van exclusieve auto’s. Het bedrijf met zijn legendarische naam maakte in het verleden al de BMW M1, maar heeft nu zijn eigen merk opgericht: Italdesign Automobili Speciali. Het toekomstige model, vermoedelijk een supersportwagen, krijgt hoekige lijnen. Italdesign geeft voorlopig nog geen technische details en laat alleen weten dat de auto uitgerust is met een krachtige motor en dat er maar 5 exemplaren gebouwd zullen worden. Het model is bedoeld voor rijke verzamelaars en moet vooral dienen als visitekaartje voor het ontwerptalent van de designstudio. +++

+++ LAMBORGHINI roept duizenden auto’s terug wegens brandgevaar. In uitzonderlijke situaties kan benzine in de uitlaat terechtkomen, zo laat een woordvoerder van het Italiaanse merk weten. In totaal moeten een kleine 6.000 auto’s wereldwijd onderzocht worden in de garage. Het gaat voornamelijk om exemplaren van het type Aventador. Er zitten ook enkele Lamborghini Venenos tussen, een superzeldzame racewagen voor op de openbare weg die zo’n 4 miljoen euro kost. Er zijn voor zover bekend nog geen ongelukken gebeurd door het defect. Lamborghini rijders zijn hun dure speeltje voor een dag of twee kwijt voor onderzoek naar het brandstofsysteem. In Nederland gaat het om ongeveer 20 van de tussen 2012 en dit jaar geproduceerde supersportwagens. +++

+++ RENAULT Nederland betaalt 2 miljoen euro voor zijn rol in het omkoopschandaal bij het ministerie van Defensie. De importeur kocht een defensieambtenaar om met als doel aanbestedingen voor dienstvoertuigen binnen te halen ter waarde van miljoenen euro’s. Dat heeft het Openbaar Ministerie woensdag bekendgemaakt. Renault fêteerde de ambtenaar op snoepreisjes en een dealer betaalde het leasebedrag en schade van privé-auto’s van de ambtenaar. Dat laatste gebeurde met medewerking van een verkoopmanager van Renault. Het OM rekent Renault dit aan. Het OM vindt dat Renault als bedrijf 1,4 miljoen euro voordeel heeft gehad van de omkoping. Dat bedrag moet de importeur terugbetalen. Daar bovenop krijgt Renault een boete van 600.000 euro. De verkoopmanager is niet meer werkzaam bij Renault. Hij wordt wel vervolgd voor zijn handelswijze. De schikking met Renault maakt deel uit van een grootschalig onderzoek naar omkoping bij de aanbesteding van dienstauto’s voor de politie en defensie. +++

+++ Het EyeSight systeem met stereocamera’s helpt SUBARU bestuurders al om ongevallen te vermijden. Het Japanse merk is echter ook bezig met zelfstandig rijdende auto’s, waarvan het steeds meer zeker wordt dat ze het vervoer van het volgende decennium worden. Daarom heeft de constructeur toelating gevraagd om zijn zelfstandige technologie op de wegen van Californië te testen. De Amerikaanse staat is een echt Eldorado voor autobouwers, elektronica & informaticabedrijven die ‘handenvrij rijden’ willen testen. Inmiddels mogen al 22 van die ondernemingen zelfsturende voertuigen in het Californische verkeer loslaten. +++

+++ TOYOTA is door het Amerikaanse zakenmagazine Fortune voor de derde keer op rij uitgeroepen tot ’s werelds meest bewonderde automerk. Het tijdschrift stelt elk jaar de lijst van “World’s Most Admired Companies” op. De lijst van in totaal 50 ondernemingen is gebaseerd op enquêtes bij bedrijven en ‘peer ratings’ van senior executives, directeuren en bedrijfsanalisten. Per onderneming worden 9 onderdelen geëvalueerd. Onderdelen die van belang zijn voor het bedrijfssucces, waaronder de kwaliteit van producten en diensten, sociale en ecologische verantwoordelijkheid, wereldwijde concurrentievermogen en investeringswaarde. Fortune heeft dit jaar 680 ondernemingen uit 28 landen ondervraagd. In totaal zijn 3.800 executives, directeuren en analisten gevraagd naar hun top 10 van meest bewonderde bedrijven. “We zijn heel trots om van alle automerken wederom het meest bewonderde te zijn”, zegt Jim Lentz, chief executive officer Toyota Motor North America. “We zien de titel als een blijk van waardering voor onze voortdurende verbeteringen en ons continue streven om de verwachtingen van de klant te overtreffen. Toyota loopt voorop als het gaat om toekomstige vervoersoplossingen en wil de wereld veiliger en groener maken. Daarbij willen we consumenten meer ‘fun to drive’ geven”. +++

+++ Bij VOLKSWAGEN kan de levertijd voor de Passat oplopen. De fabriek in het Duitse Emden, waar de middenklasser van de band rolt, kampt namelijk met een bevoorradingsprobleem. De reden is dat één van de toeleveranciers onlangs het slachtoffer werd van een brand. Het bedrijf in kwestie, dat is gevestigd in Tsjechië, bouwt het deksel voor het handschoenenkastje van de Passat. Om de productieachterstand zoveel mogelijk te beperken, doet Volkswagen momenteel een beroep op een van zijn Chinese leveranciers. Maar die kan de vraag helaas niet aan. Als gevolg daarvan draait de productieband in Emden al een paar dagen op halve snelheid en zijn sommige werknemers ‘technisch werkloos’. Maar Volkswagen kampt nog met een ander probleem, want waar moet het de 20.000 exemplaren van de Passat parkeren die het bij gebrek aan handschoenenkastje niet kan afleveren? De directie van de fabriek is daarom koortsachtig op zoek naar plaatsen binnen een straal van 100 kilometer waar ze de voorraad tijdelijk kunnen stallen. Gelukkig roesten auto’s tegenwoordig niet meer zo snel als vroeger …. +++

Reageren is niet mogelijk.