Nieuwstelex

0

+++ AUDI overweegt om aangifte te doen tegen Ulrich Weiß, oud-directeur van de motorontwikkeling afdeling. De autofabrikant beschuldigt hem van “verraad van bedrijfsgeheimen” en “onheuse verdenkingen”. Weiß advocaten beschuldigen Audi CEO Rupert Stadler van voorkennis van het dieselschandaal. De topman zou al vanaf 2012 afweten van de sjoemeldiesel affaire, ver voor het schandaal in september 2015 in de publiciteit kwam. Dit blijkt volgens de advocaten van Weiß uit verschillende documenten. Audi ontkent de aantijgingen en zegt dat de top van de autofabrikant, evenals de top van het moederbedrijf Volkswagen, door intern onderzoek van advocatenkantoor Jones Day zijn vrijgepleit van iedere voorkennis van de sjoemeldiesel affaire. Men vermeldt hierbij niet dat dit onderzoek door Volkswagen zelf betaald is, en dus niet objectief. Eerder klapte oud-topman Piëch uit de school over de sjoemeldiesel affaire. +++

+++ De Nederlandse AUTOSECTOR heeft vorig jaar meer omzet behaald, ook al werden er fors minder nieuwe auto’s verkocht. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Importeurs van nieuwe personenauto’s waren de enige deelbranche uit de sector waar de opbrengsten terugliepen. Hier was sprake van een omzetkrimp van ruim 5 procent. In de bedrijfsautobranche (plus 11 procent) groeide de omzet juist aanzienlijk. Ook de autoservicebedrijven (plus 5,9 procent) en de handelaren in auto-onderdelen (plus 3,9 procent) deden het beter dan in 2015 en zelfs de dealers van personenauto’s behaalden per saldo een klein plusje (1 procent). Volgens het CBS is mede door de stijgende omzetten ook de stemming onder ondernemers in de auto- en motormarkt weer positief. In alle deelbranches zijn de omzetverwachtingen voor 2017 duidelijk optimistisch. In Nederland kelderde de verkoop van nieuwe personenauto’s vorig jaar met bijna 15 procent tot iets minder dan 383.000 stuks. De terugval kwam vooral door wijzigingen in de bijtellingregels. De Nederlandse brancheorganisaties RAI Vereniging en Bovag voorzien voor dit jaar weer een herstel van de markt, tot circa 415.000 verkochte voertuigen. Dat komt neer op een groei van ruim 8 procent. +++

+++ Bij de juridische experts van de ANWB komen per jaar meer dan 500 vragen binnen over BUITENLANDSE VERKEERSBOETES die bij Nederlanders op de mat vallen. De meeste vragen gaan over de milieuzones in Italiaanse stadscentra, waar mensen makkelijk een boete oplopen als ze bijvoorbeeld rondrijden op zoek naar een parkeerplaats. Op het negeren van de borden die de milieuzone aangeven (‘zona trafica limitato’) staan hoge boetes. Nederlanders stellen ook veel vragen over boetes voor snelheidsovertredingen in Duitsland en het rijverbod dat daar soms aan wordt gekoppeld. Zo’n rijverbod, dat voor één tot drie maanden wordt opgelegd, geldt alleen in Duitsland, maar moet wel op het rijbewijs worden aangetekend. De vragen gaan vooral over de mogelijkheden om bezwaar te maken, de echtheid van de boete en de wijze van betalen. Geregeld wordt ook geklaagd dat de boete niet in begrijpelijke taal is opgesteld. +++

+++ U heeft het al eerder op deze website kunnen lezen: de industriële groep DRB-Hicom uit Maleisië wil het nationale merk Proton verkopen omdat het in moeilijkheden verkeert. Dat merk heeft bovendien de prestigieuze autobouwer LOTUS in zijn portefeuille, want het nam het Britse bedrijf over in 1996. Twee partijen zouden interesse hebben getoond om Proton en Lotus over te nemen: het Franse PSA en het Chinese Geely. Volgens Maleisische bronnen die zouden beide partijen de 2 merken van DRB-Hicom onder elkaar kunnen verdelen. PSA hoopt door de hand te leggen op Proton gemakkelijker voet aan wal te krijgen in Azië en wil zijn toekomstige SUV modellen daar ter plekke gaan bouwen. Die zouden van daar uit naar de verschillende landen van de ASEAN regio kunnen worden geëxporteerd zonder extra invoerbelasting. Geely van zijn kant zou alleen geïnteresseerd zijn in het sportwagenmerk Lotus, en dan vooral in de expertise en de technologische knowhow binnen het Britse bedrijf. De overname van Volvo door de Chinezen is goed bevallen, vandaar dat zij wel trek hebben in een extra premiummerk in hun portefeuille. Daarmee kan veel beter de Amerikaanse markt worden veroverd dan met volumemodellen waarmee alleen op prijs te concurreren valt. +++

+++ Op de volgende maand te houden autosalon van Genève presenteert RENAULT de vernieuwde Captur. De Fransen beloven “een meer opvallende styling” en “nieuwe technologie”. Reken op een herziene neuspartij met dezelfde LED dagverlichting als de jongste Mégane en de Talisman. Voor wat betreft de ‘nieuwe technologie’ kunt u denken aan nieuwe, actieve veiligheid & rij hulpsystemen en modernere multimedia toepassingen. Autointernationaal.nl verwacht geen motorwijzigingen. De vernieuwde Captur zal net als nu leverbaar worden met 90 en 120 pk sterke turbobenzinemotoren (respectievelijk een 3-pits 0.9 en een 1,2 liter viercilinder) met een 1.5 dCi diesel van 90 of 110 pk. +++

+++ In Groningen wordt in het tweede kwartaal van dit jaar de zevende TESLA Store in Nederland geopend. De laatste keer dat de specialist in elektrische auto’s een ‘winkel’ opende was in Rotterdam. Tesla groeit vooral hard op de zakelijke markt, maar leasebedrijven moeten nog wennen aan de nieuwe restwaardestandaard die het bedrijf stelt. Extra groeikansen dienen zich aan als begin volgend jaar de Model 3 leverbaar wordt, die circa 40 à 45 mille gaat kosten. +++

+++ Waymo, een zusteronderneming van Google dat werkt aan de zelfrijdende auto, gaat een rechtszaak aangespannen tegen taxidienst UBER over diefstal van bedrijfsgegevens. Het Amerikaanse bedrijf beschuldigt concurrent Uber daarnaast van het schenden van patenten en van oneerlijke concurrentie. Anthony Lewandowski werkte bij de ontwikkelingsdivisie van Google. Volgens de aanklacht van Waymo heeft de oud-medewerker vertrouwelijke informatie over de techniek van de zelfrijdende auto gestolen. Hij zou 6 weken voor zijn vertrek zo’n 14.000 documenten hebben gedownload. Vervolgens is Lewandowski zijn eigen start-up Otto begonnen om verder te werken aan een zelfrijdende auto. Uber kocht dat bedrijf vorig jaar voor 680 miljoen dollar. “We nemen de beschuldigingen tegen Otto en Uber zeer serieus”, zo laat Uber weten. +++

+++ Dat VOLKSWAGEN plannen heeft voor een budgetmerk, heeft u al eerder in de Nieuwstelex kunnen lezen. De primeur is voor China, maar de Duitsers willen met het label ook op andere markten actief worden, bijvoorbeeld in India. Daarvoor zoekt Volkswagen nu toenadering tot Tata. Inmiddels zijn de gesprekken tussen de Duitse en de Indische reus intensiever geworden. Bronnen beweren dat de discussies begin maart al tot een officiële aankondiging zouden kunnen leiden op de autosalon van Genève. Het hoofdonderwerp van de gesprekken zou de uitwisseling van platformen en technologie zijn. Volkswagen heeft zelf weliswaar de state-of-the-art MQB bodemplaat, maar die is te duur voor zogeheten opkomende economieën. Zeker voor een budgetmodel om de Renault Kwid in India mee te beconcurreren. Tata heeft goedkopere platforms in het schap liggen. In ruil voor diens onderstel zou de Indiase autobouwer dan knowhow van Volkswagen krijgen over hoe je zoveel mogelijk modellen op één modulaire bodemplaat kan baseren. +++

Comments are closed.