Nieuwstelex

0

+++ AUTONOOM rijdende voertuigen mogen binnenkort op proef zonder bestuurder de openbare weg op, als het aan het kabinet ligt. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) legt de Tweede Kamer een wetsvoorstel voor dat zulke experimenten toestaat. “Je kunt straks in heel Nederland gaan oefenen met de allernieuwste varianten voertuigen”, zegt Schultz. Tot dusver kon dat niet, “omdat we nog ouderwetse wetten hadden die bijvoorbeeld bepalen dat een voertuig een stuur en een rem moet hebben en een bestuurder”. Proeven met autonoom rijden, waarbij de auto sommige taken van de automobilist overneemt, waren al wel beperkt mogelijk. Er moest nog altijd een bestuurder in de auto zitten. Schultz wil nu een volgende stap nemen. Een autofabrikant die met een voertuig zonder bestuurder de weg op wil, moet daarvoor straks wel toestemming vragen. Bovendien moet een bestuurder nog op afstand de vinger aan de pols houden. Schultz verwacht veel van de zelfrijdende auto. Doordat ze dichter op elkaar kunnen rijden dan gewone auto’s passen er meer op de weg, en dat kan files schelen. Zelfrijdende auto’s zijn ook nog eens veiliger en verbruiken minder brandstof. Dat maakt ze goedkoper en minder schadelijk voor het milieu. “We lopen hierin weer voorop”, aldus de minister. “Dat is ook weer belangrijk voor onze industrie”. Vorige week spraken Nederland en een groot aantal EU landen af zo snel mogelijk grootschalig te gaan oefenen met zelfrijdende voertuigen. Ze kwamen ook overeen dat zelfrijdend vervoer in 2019 ook de grens over moet kunnen. RAI Vereniging is blij met het voornemen van de minister. “De auto-industrie is wereldwijd druk bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en daarvoor is het van groot belang om ook ruimte te krijgen om deze techniek in de praktijk te testen”, aldus de autobrancheorganisatie. +++

+++ De gemeenteraad van Stuttgart heeft besloten om vanaf 2018 auto’s met een DIESEL motor die niet voldoen aan de Euro6 emissienormen uit zijn stadscentrum te weren tijdens momenten van piekvervuiling. Deze maatregel treft in de praktijk alle modellen van vóór 2014/2015, wat overeenkomt met ongeveer 90 procent van het Duitse dieselpark. Daarmee hoopt de thuisstad van Mercedes en Porsche zijn vervuilingsgraad terug te dringen. Het verbod zal waarschijnlijk in de praktijk worden gebracht via het blauwe ecovignet, dat binnenkort samen met het groene vignet wordt toegevoegd aan de reeks stickers waarvan je er één nodig hebt om het centrum van één van de vele Duitse steden met een Umweltzone in te mogen rijden. De beslissing van Stuttgart is niet uniek. Eerder besloten andere steden zoals Parijs al om oudere diesels te weren. Londen heeft beslist om vanaf oktober 2017 de Congestion Charge te verhogen voor auto’s die de Euro4 emissienorm niet halen. In plaats van 11,5 pond (13 euro) zullen die 21 pond (25 euro) per dag moeten betalen om de stad in te mogen. Ook Antwerpen verbiedt oude diesels, net zoals Rotterdam en Utrecht. Brussel volgt in 2018. Daarnaast heeft ook Lille besloten om tijdens vervuilingpieken auto’s te weren op basis van een ecovignet, waarmee er een zone komt waarin beperkt verkeer is toegestaan. Amsterdam, Den Haag, Gent en bijvoorbeeld Bordeaux doen dan weer niet mee. Kan de autorijder door de bomen nog het bos zien? +++

+++ KIA komt pas in 2021 met een ‘hete’ uitvoering van de Rio. Reden is dat het Koreaanse merk met de introductie wil wachten tot de compacte hatchback een facelift ondergaat. De Rio GT kan dan rekenen op de 1.6 T-GDI motor die voor de gelegenheid zal worden opgevoerd tot 220 pk. +++

+++ Automerken die geen SUV plannen hebben, zijn zachtjes aan op één hand te tellen. Maar de Europese specialist op dit gebied, LAND ROVER, overweegt een ontwikkeling in tegenovergestelde richting te maken. De Britten denken namelijk dat het label ‘Range Rover’ ook sedans, stationwagons en coupés zou kunnen dragen. Gerry McGovern, de designchef van Land Rover zegt hierover in een interview: “Waarom niet? Als je kijkt hoe andere merken zich op de SUV markt hebben gewaagd, waarom zouden wij dan niet op hun terrein mogen komen?. Tegenwoordig is Range Rover een merk zonder gelijke. We bewijzen met de Evoque en binnenkort ook met de Velar dat we ons kunnen ontwikkelen en dat we een grotere weerklank vinden op de markt. Ik denk dus dat ons heel wat kansen wachten”. Maar hoewel McGovern zijn ontwerpers altijd uitnodigt om nieuwe niches te gaan verkennen, wil hij toch realistisch blijven over de haalbaarheid. De designchef sluit het interview daarom af met de volgende woorden: “Alle modellen die we vandaag ontwerpen, moeten een bepaald verkoopvolume halen om onze investering te kunnen terugverdienen zodat we daarna verder kunnen investeren. Wij hebben geen behoefte aan enorme volumes, maar we moeten toch een zekere kritische massa halen om onze kosten te kunnen dekken. Kortom, de stap van droom naar werkelijkheid zal McGovern nu ook weer niet zo snel zetten … ” +++

+++ BMW, het moederbedrijf van MINI, heeft besloten om de voor 2019 geplande elektrische uitvoering niet in Groot-Brittannië te bouwen, maar op het vaste land van Europa. Een gevoelig gezichtsverlies voor de fabriek in Oxford, maar een onvermijdbaar gevolg van de Brexit. Nieuwe kandidaten om de elektrische Mini te gaan bouwen zijn de BMW fabriek in Regensburg (Duitsland) en het Nederlandse Nedcar in Born. De laatste faciliteit heeft reeds productieorders voor de BMW X1 en de Mini Hatch plus Countryman op zak. Nog voor de zomer zal een stekkerhybride uitvoering van het laatste model op de markt verschijnen. +++

+++ Als Tesla besluit een fabriek in Europa te gaan bouwen, dan valt er met de Nederlandse regering altijd te praten over gunstige vestigingsvoorwaarden. Het is bestaand beleid om ieder buitenlands bedrijf dat naar NEDERLAND wil komen in te lichten over de mogelijkheden. Daarvoor is de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) opgericht. Net als Nederland hebben ook Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Slowakije, Vlaanderen en Portugal interesse getoond in de autofabriek van Tesla. Maar of die fabriek er überhaupt komt, is nog maar de vraag. Topman Elon Musk wil zich in eerste instantie op de Verenigde Staten concentreren. Wat Nederland onderscheidt van andere Europese kandidaten, is een gunstig vestigingsklimaat, een hoge technologische kennis en de vele toeleveranciers in Noord-Brabant. Voorbeeld zijn de fabrieken van VDL in Born waar enkele BMW en Mini modellen van de band rollen. Volgens minister Henk Kamp van Economische Zaken kan de combinatie van Nederlandse werknemers, Nederlandse ondernemers en robots concurreren met lagelonenlanden. Daarbij komt dat Nederland al goede banden heeft met Tesla. Zo staat het Europese hoofdkantoor in Nederland en heeft het automerk 2 assemblagebedrijven in Tilburg en rijden er in Nederland relatief veel auto’s van het merk rond. +++

+++ Deepak Ahuja komt niet gratis terug uit zijn pensioen om weer bij TESLA aan de slag te gaan. Zijn basissalaris is bescheiden, 500.000 dollar, maar als terugkeerpremie ontvangt hij daarnaast 15 miljoen dollar aan aandelen. Ahuja was eerder van 2008 tot eind 2015 financiële man van Tesla. Per april keert hij terug op zijn post als opvolger van Jason Wheeler. Deze neemt ontslag nadat bekend is geworden dat Tesla vorig kwartaal opnieuw in de rode cijfers is gedoken. In het derde kwartaal werd er voor het eerst sinds tijden zwarte cijfers geschreven. Ahuja was de eerste CFO van Tesla. Cruciaal voor het autoconcern wordt nu hoe zijn nieuwe en beter betaalbare Model 3 het gaat doen op de markt. +++

+++ TOMTOM gaat gebruikmaken van nieuwe chips van chipgigant Qualcomm in zijn systeem voor kaarten voor zelfrijdende auto’s. De nieuwe chip van Qualcomm komt in sensoren die beelden van camera’s op de auto verwerken. Op basis daarvan worden hoogwaardige digitale kaarten gebruikt. Zulke kaarten zijn essentieel voor auto’s die deels of geheel zelfstandig rijden. De kaarten helpen slimme auto’s onder meer bij het kiezen van de juiste rijbaan, aanpassen van de snelheid in bochten en bij het invoegen. De kaarten worden daarbij gecombineerd met gegevens van allerlei sensoren, camera’s en radars. +++

+++ De afboekingen voor het dieselschandaal bij VOLKSWAGEN zijn vorig jaar opgelopen met 6,4 miljard euro. Daarmee heeft de Duitse autogigant sinds de emissiefraude in september 2015 aan het licht kwam tot nu toe 22,6 miljard euro opzij gezet voor boetes, reparaties en juridische kosten. De totale kosten voor Volkswagen door het gesjoemel met 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd kunnen overigens nog veel hoger uitkomen. Alleen al in Noord-Amerika is het bedrijf aan boetes en reparaties meer dan 23 miljard dollar kwijt. Daarnaast lopen er nog honderden rechtszaken door gedupeerde beleggers en volgt er nog een strafzaak in Duitsland. Volkswagen meldde verder een stijging van de operationele winst voor afschrijvingen met 14 procent in 2016 ten opzichte van een jaar eerder tot 14,6 miljard euro. Onder de streep noteerde het bedrijf 2,8 miljard euro, na een verlies van 5,5 miljard euro in 2015. De omzet steeg met 1,9 procent tot 217 miljard euro. Topman Matthias Müller zegt optimistisch te zijn over de toekomst van zijn bedrijf, dat het afgelopen jaar Toyota van de troon stootte als grootste automaker ter wereld. “Uit de cijfers blijkt dat wij er goed voor staan, zowel in financieel als in operationeel opzicht”. Voor 2017 rekent Volkswagen op een lichte stijging van het aantal verkochte auto’s, ondanks de “aanhoudend uitdagende marktomstandigheden”. Daarbij verwijst Volkswagen naar de economie, de sterke concurrentie, schommelende wisselkoersen en de verdere nasleep van de dieselcrisis. De omzet groeit naar verwachting met 4 procent. +++

+++ Drie weekenden in maart krijgt het verkeer op de A1 en de A9 te maken met WEGAFSLUITINGEN en dus met hinder en vertraging. Daarvoor waarschuwt Rijkswaterstaat. Op de betrokken wegvakken worden werkzaamheden uitgevoerd. Van vrijdagavond 3 maart tot maandagochtend 6 maart is de A9 richting Amersfoort-Almere dicht tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). Het verkeer kan omrijden via de A2, de A10 en de A1. Het weekend erna gaan er eerst rijstroken dicht op de A1 naar Amsterdam tussen Muiderberg en Diemen. In de nacht van zaterdag op zondag gaat de weg daar helemaal dicht. Ook de A9 gaat dat weekend dicht tussen Diemen en Holendrecht (Gaasperdammerweg). Er zijn omleidingsroutes. Het laatste weekend van maart gaat de A1 naar Amsterdam dicht tussen Diemen en Muiderberg. +++

Comments are closed.