Nieuwstelex

0

+++ FORD verwacht komende jaren meer dan 1.100 banen te schrappen bij zijn motorenfabriek in Bridgend in Wales. De Amerikaanse autobouwer heeft plannen waarin uitgegaan wordt van een grote banenreductie, omdat enkele belangrijke afnamecontracten voor de fabriek waarschijnlijk niet worden verlengd. Ford maakt er onder meer motoren voor branchegenoot Jaguar Land Rover. Die zal dat werk naar verwachting vanaf 2020 zelf gaan doen in een eigen fabriek. Britse vakbonden zien de stap ook als een manier van Ford om zich in te dekken tegen mogelijke negatieve gevolgen van de brexit. De werkgelegenheid bij Ford haalde dit jaar al vaker het nieuws. In januari zag de fabrikant nog af van plannen voor de bouw van een nieuwe fabriek in Mexico, om in plaats daarvan te investeren in uitbreiding van een vestiging in de VS. Dat besluit volgde op felle kritiek van Donald Trump, die wilde voorkomen dat de autobouwer werk zou verplaatsen naar het buitenland. De uitbreiding van de Amerikaanse fabriek van Ford levert daar juist zo’n zevenhonderd nieuwe arbeidsplaatsen op. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) komt in februari uit op een afzetstijging in de Verenigde Staten van ruim 4 procent (in vergelijking met een jaar eerder). De grootste autobouwer van de VS profiteert naar eigen zeggen van de sterke vraag naar pick-ups en SUV modellen en weet daarmee de verwachtingen van analisten te overtreffen. Dat geldt ook voor het Japanse Nissan, dat bijna 4 procent meer auto’s aan de man weet te brengen. Ford, de nummer twee van de Amerikaanse markt, ziet zijn verkopen met 4 procent dalen. Die krimp was minder sterk dan door kenners werd verwacht, eveneens door sterke verkopen in het grotere segment. Volkswagen toont een stevig herstel. De Amerikaanse verkopen van het door een groot dieselschandaal geplaagde Duitse concern gaan met circa 14 procent omhoog. Die relatief grote toename komt vooral doordat er in de vergelijkbare maand vorig jaar juist erg weinig Volkswagens en Audi’s aan de man gebracht werden. Analisten hadden daarom eigenlijk zelfs rekening gehouden met een verkoopstijging van 17 procent. Fiat Chrysler en Toyota zien hun verkopen in de VS afgelopen maand daarentegen sterk afnemen. Ze verkochten respectievelijk 10 en 7 procent minder auto’s dan in februari 2016, waar op minnen van ruim 8 procent en bijna 5 procent was gerekend. +++

+++ Er staat een extreme F versie van de LEXUS LC in de startblokken klaar. Die wordt aangedreven door een gloednieuwe, V8-biturbo. De LC wordt sowieso leverbaar in 2 smaken: als ‘500’ met én zonder ‘h’ achtervoegsel. De versie met een ‘h’ is een hybride en heeft een V6 motor als basisunit; de LC 500 zonder extra letter heeft een atmosferische V8 onder de kap. Nu werkt Lexus dus aan een derde, extremere F variant. Zijn 4,0 liter motor is goed voor 600 pk en 535 Nm. Dat nieuwe blok is het resultaat van 2 samengevoegde, in V vorm geplaatste 2,0 liter 4 cilinderlijn motoren. De LC-F krijgt verder een sneller schakelende 10-traps automaat die de achterwielen aandrijft, een extremer, lichter koetswerk dat meer neerwaartse druk kan genereren en een opgewaardeerd onderstel dat beter overweg kan met bochten en dat betere remprestaties biedt. +++

+++ Leaseplan Nederland heeft in Zwolle vandaag zijn vijfde OCCASION center geopend. Volgens Leaseplan is de landelijke dekking voor de verkoop van zijn voormalige leasewagens hiermee compleet. Kersverse managing director Erik Henstra: “We hadden al landelijke dekking via onze website, maar in de showroom kunnen mensen de auto toch even in het echt bewonderen”. Leaseplan richt zich met de showroom op de hele regio Noord-Nederland. Het pand ligt aan de A28, op bedrijventerrein de Vrolijkheid, en er is plaats voor ongeveer 100 occasions. Naast de showroom is er ook een werkplaats waar alle merken auto’s onderhouden en gerepareerd kunnen worden. Dat Leaseplan Servicecenter heet nu nog Van Renselaar Cars, maar sluit zich deze maand als Leaseplan partner Bosch Car Service bij de leasemaatschappij aan. In alle centra samen worden jaarlijks zo’n 30.000 voormalige leasewagens verkocht. De andere 4 Leaseplan Occasioncenters staan in Veghel, Moordrecht, Breukelen en Hengelo. +++

+++ De onderhandelingen rond het overname van OPEL / Vauxhall door PSA (Peugeot, Citroën, DS) lijken vast te lopen op de elektrische technologie van de Ampera-e. Dit model is feitelijk een herlabelde Chevrolet Bolt en dus een puur Amerikaans product. General Motors, het moederbedrijf van Opel / Vauxhall, wil die technologie niet zomaar beschikbaar stellen. Voor Carlos Tavares, de topman van PSA, is dat jammer want hij is erg sterk geïnteresseerd in de knowhow van de Ampera-e. Peugeot noch Citroën en DS hebben momenteel een alternatief voor de Renault Zoe of de Nissan Leaf in hun gamma, terwijl elektrische auto’s gestaag aan populariteit winnen. Een ander onderhandelingsprobleem is dat General Motors alleen bereid is om licenties voor de bestaande Opel modellen aan PSA te geven indien deze zwart op wit verklaart die auto’s niet te zullen gaan verkopen in Noord-Amerika, China of Rusland. Daar heeft Tavares ook andere ideeën over, want hij wil met Opel juist een comeback maken in de Verenigde Staten en op de Chinese markt. +++

+++ Enkele grote Chinese investeerders hebben biedingen op tafel gelegd voor Q-Park, de Nederlandse uitbater van PARKEERGARAGES en -terreinen die in de etalage staat. De verkoop kan meer dan 2,3 miljard euro opleveren. Onder de belangstellenden die zich in een eerste biedingronde hebben gemeld, zouden grote partijen als Cheung Kong Infrastructure (CKI) en Fosun International zijn. Achter die 2 firma’s zitten twee van de rijkste zakenlieden van China, Li Ka-Shing en Guo Guangchang. Fosun zou inmiddels niet langer in de race zijn. 2 andere Chinese bedrijven, China Oceanwide en Shougang Group, zijn dat nog wel, net als de Zweedse investeringsmaatschappij EQT. Q-Park exploiteert 6.100 parkeergelegenheden in 10 Europese landen. Daarmee werd in 2015 een winst van bijna 91 miljoen euro behaald. Het bedrijf is nu nog grotendeels in handen van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeraars. +++

+++ Een bestuurder die wordt betrapt op rijden onder invloed van alcohol of op een inbreuk met het ­rijbewijs, is in België meer dan 8 op de 10 keer een man. Als er drugs in het spel zijn, gaat het zelfs om 94 procent. De VERKEERSOVERTREDING cijfers zijn opmerkelijk hoog. Bij 83 procent van de overtredingen wegens rijden onder invloed van alcohol zat een man achter het stuur, net als bij 84 procent van de inbreuken met een rijbewijs (zoals achter het stuur kruipen ondanks een rijverbod of rijden zonder rij­bewijs). Bij bestuurders die werden betrapt op rijden onder invloed van drugs, ging het zelfs dus om 94 procent. “Mannen zijn nu eenmaal grotere verkeersovertreders dan vrouwen”, zegt Stef Willems van het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. “Of het nu gaat over het gebruik van verdovende middelen, een GSM , het niet dragen van de gordel of om te snel ­rijden: mannen zijn sneller geneigd zichzelf te overschatten en machogedrag te vertonen”. Cijfers uit 2 recente mobiliteitsbarometers van de Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) liegen er niet om. Waar iets meer dan de helft (53 procent) van de vrouwen nog nooit een snelheidsboete kreeg, geldt dit voor slechts een kwart (27 procent) van de mannen. En van alle bestuurders die na een veroor­deling voor vluchtmisdrijf verplicht op cursus moeten, is amper 1 op de 8 een vrouw. “Vrouwen maken minder kilometers dan mannen, maar ­bovenal zijn ze voorzichtiger in het verkeer”, zegt ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “Zeker jongere mannen willen niet gauw onderdoen voor ­elkaar. Ouderen zijn er dan weer vaker van overtuigd dat ze zelfs met dat glaasje te veel op nog steeds zeer goede bestuurders zijn”. Het is dus een kwestie van preventiecampagnes bij te sturen en daarbij gerichter mannen aan te spreken, zou je dan denken. Maar volgens Stef Willems van het BIVV zal dat weinig opleveren. “De kloof tussen mannelijke en vrouwelijke overtreders is zeer moeilijk te verkleinen. Het is nu eenmaal zo dat meer mannen dan vrouwen de wet overtreden. Kijk naar de ­gevangenissen. Daar zitten ook meer mannelijke dan vrouwelijke gedetineerden”. +++

Comments are closed.