Audi Q8 Sport Concept Live

0

Op de autosalon van Genève presenteert Audi de Q8 Sport Concept: de voorbode van de SQ8 met een hybride aandrijflijn.

Het model is een vervolg op de Q8 Concept, die Audi afgelopen januari op de North American International Auto Show in Detroit onthulde. Het betreft een sportieve SUV op basis van de Q7 waarmee Ingolstadt de strijd aangaat met de BMW X6, de Mercedes GLE Coupé, de Porsche Cayenne en de Range Rover Sport. Het is de verwachting dat de Q8 volgend jaar in productie gaat.

Als concurrentiewapen mag een extra sportieve variant dan niet ontbreken; bovengenoemde rivalen zijn er immers als ‘M’, ‘AMG’, ‘Turbo S’ en ‘SVR’. Daarom stuurt Audi deze Q8 Sport Concept naar de autosalon van Genève, die zoals gezegd de voorbode is van wat de SQ8 zal gaan worden.

De Q8 Sport Concept is een milde hybride die een 450 pk sterke 3.0 TFSI benzinekrachtbron combineert met een elektrische hulpmotor van 20 kW en 170 Nm. Gecombineerd zijn zij goed voor een maximumvermogen van 476 pk en een maximumkoppel van 700 Nm. De elektromotor drukt niet alleen de brandstofconsumptie (waardoor zijn 85-litertank ervoor zorgt dat de Q8 Sport Concept een rij bereik van 1.200 km heeft), maar zorgt ook voor extra boost bij het accelereren. De sprint naar 100 km/u neemt niet meer dan 4,7 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid een elektronisch beperkte 275 km/u bedraagt.

Het V6-blok van de Audi Q8 Sport Concept krijgt naast de hulp van twee turboladers ook een zetje van een elektrische compressor, die ervoor zorgt dat het aandrijflijn sneller reageert. Die toepassing zagen we eerder bij de SQ7 TDI, maar nu gebruikt Ingolstadt de technologie bij een TFSI benzinemotor.

Het sportieve karakter van de Q8 Sport Concept wordt onderstreept door een wat agressiever vormgegeven carrosserie waarvan de wielkasten 12 millimeter breder zijn dan bij de afgelopen januari getoonde Q8 Concept. Ze zijn gevuld met 23-inch wielen. Verder is de Audi voorzien van diverse spoilers, een diffusor, ovale uitlaatpijpen, een sportonderstel met adaptieve luchtvering en koolstofkeramische remmen.

Comments are closed.