Autoverkopen Europa: Toyota rukt op

0

De groei van de Europese automarkt is vorige maand afgezwakt, na de zeer sterke start van 2017 in januari. In februari nam de verkoop van personenwagens in de EU met 2,1 procent toe, nadat in de eerste maand van dit jaar ruim 10 procent meer auto’s op kenteken werden gezet dan in januari 2016.

Met een totaal aantal van bijna 1,1 miljoen verkochte auto’s bereikte de markt wel bijna de omvang van februari 2008, vlak voordat de Europese autobranche werd geraakt door de economische crisis. In de eerste 2 maanden van 2017 werden ruim 6 procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Onder de grote landen boekten alleen autoverkopers in Italië en Spanje vooruitgang ten opzichte van februari vorig jaar. In Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië liepen de verkopen terug. De autoverkopen in Nederland namen vorige maand met 15 procent toe, naar ruim 32.000 voertuigen. Vorig jaar zakten de verkopen nog met 15 procent, vooral door de nieuwe bijtellingregels die begin 2016 ingingen. Autobedrijven en leasemaatschappijen lieten daardoor eind 2015 juist zeer veel nieuwe diesels en stekkerhybride modellen op kenteken zetten om nog te kunnen profiteren van de oude belastingtarieven.

Merk feb-17 jan/feb-17 jan/feb-16 feb-16 =
Volkswagen 10,4% 11,1% 11,6% 11,4% – –
Renault 7,3% 6,7% 6,6% 7,0% + +
Ford 6,4% 6,7% 6,9% 6,7% – –
Opel/Vauxhall 6,3% 6,3% 6,5% 6,5% – –
Peugeot 6,1% 6,1% 6,3% 6,5% – –
Fiat 5,9% 5,6% 5,3% 5,6% + +
Audi 5,2% 5,2% 5,5% 5,3% – –
Mercedes-Benz 5,1% 5,3% 5,1% 5,0% + +
BMW 5,0% 5,0% 5,1% 5,1% – –
Toyota 4,6% 4,7% 4,2% 4,1% + +
Skoda 4,5% 4,4% 4,4% 4,6%
Citroën 4,1% 3,9% 4,0% 4,1%
Nissan 3,7% 3,7% 3,8% 3,7%
Hyundai 3,2% 3,2% 3,3% 3,2%
Kia 3,1% 3,0% 2,8% 2,9% + +
Dacia 3,0% 2,9% 2,8% 2,7% + +
Seat 2,6% 2,5% 2,2% 2,3% + +
Volvo 1,9% 1,9% 1,8% 1,9% +
Suzuki 1,5% 1,5% 1,2% 1,2% + +
Mazda 1,4% 1,5% 1,7% 1,6% – –
Mini 1,1% 1,1% 1,0% 1,1% +
Honda 1,0% 1,0% 1,1% 1,1% – –
Land Rover 0,7% 0,8% 1,0% 0,9% – –
Jeep 0,7% 0,7% 0,7% 0,7% o
Mitsubishi 0,7% 0,7% 0,8% 0,8% – –
Lancia/Chrysler 0,7% 0,6% 0,6% 0,6% +
Smart 0,6% 0,6% 0,7% 0,8% – –
Alfa Romeo 0,6% 0,5% 0,4% 0,5% + +
Porsche 0,4% 0,4% 0,4% 0,4% o
Jaguar 0,4% 0,4% 0,3% 0,3% + +
DS 0,3% 0,3% 0,5% 0,5% – –
Subaru 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% o
Lexus 0,2% 0,3% 0,3% 0,2% o
Maserati/Dodge 0,1% 0,1% 0,0% 0,0% + +
Lada 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% o

De Volkswagen Groep was als vanouds marktleider afgelopen maand in Europa. Toch verloor dit concern relatief veel terrein: het marktaandeel daalde van 23,9 procent naar 23,0 procent. Het verlies is vrijwel geheel toe te schrijven aan het hoofdmerk Volkswagen, dat een volle 1,0 procent zag verdampen. Opvallend is dat Seat, normaliter het zorgenkind van de autobouwer uit Wolfsburg, als enige haar marktaandeel wel wist op te voeren. Dat is te danken aan de Ateca, waarmee het Spaanse merk een stuk steviger op de kaart is komen te staan.

Niet goed gaan de zaken bij PSA (Peugeot, Citroën, DS) en Opel/Vauxhall. Deze autofabrikanten worden in één adem genoemd omdat het idee is dat zij zich gezamenlijk kunnen transformeren tot een ‘Europese kampioen’. Maar voorlopig is het nog een typisch geval van ‘de lamme helpt de blinde’. Vooral Peugeot en DS hebben het zwaar. Bij Citroën lijkt het ergste dankzij de nieuwe C3 achter de rug te zijn. En wie weet treedt over een paar maanden hetzelfde effect wel op bij Peugeot met de 3008. DS zal tot de nieuwe 7 Crossback leverbaar wordt een hopeloos geval blijven. En dat Opel haar marktaandeel ondanks de relatief verse Karl, Mokka X en Astra niet weet te vergroten, geeft aan dat de Europese automarkt zeer competitief is.

Het merk dat momenteel de dans het meest ontspringt, is Toyota. Dat komt door de C-HR die in vergelijking met de tamelijk belegen overige middenklassers van het merk verfrissend anders is. Het marktaandeel schiet dankzij de C-HR omhoog en waarschijnlijk zou Toyota nog sterker kunnen groeien als er geen lange levertijden voor de cross-over zouden zijn. Het betekent ook dat een diesel (tegenwoordig) helemaal geen must is om te kunnen scoren in de Europese automarkt. Overigens doet ook landgenoot Suzuki het goed. Dit merk weet op zijn eigen manier in het cross-over segment te plussen, dankzij de Ignis.

Renault doet om dezelfde redenen goede zaken dankzij de Kadjar. Ook de nieuwe Mégane geeft dit merk de wind in de rug. Fiat weet te plussen met de Tipo. Die auto zal nooit de Nobelprijs winnen, maar levert het merk wel nieuwe klanten op. Mercedes bewijst in februari opnieuw het best draaiende Duitse premiummerk te zijn. Elders in de luxeklasse zien we blije gezichten bij Alfa Romeo (dankzij de Giulia), Jaguar (F-Pace) en Maserati (Levante). Bij consumenten die ‘value for money’ zoeken waren Dacia en Kia afgelopen maand populair; het laatste merk is nog maar 0,1 procent marktaandeel verwijderd van de score van moederbedrijf Hyundai.

Ford zit in de hoek waar de klappen vallen. Autointernationaal.nl is benieuwd of het nog wat gaat worden met de Ka+. Met de Ecosport miste het merk doel, en eigenlijk kan dat ook van de Mondeo en Galaxy gezegd worden. Het repertoire van Audi en BMW was in februari wat minder geweld. Bij het laatste merk zijn de volumemodellen 1- en 3-serie over hun hoogtepunt heen. Bij Audi speelt het feit parten dat dit merk de laatste tijd geen auto’s introduceert waarvan je direct op je fiets springt. Bij Mazda komt de nieuwe CX-5 geen moment te vroeg, hetzelfde geldt voor de Civic bij Honda en het is voor Land Rover te hopen dat de Velar beter aanslaat dan de Discovery Sport. Bij Smart lijken de zoete verkoopjaren voorbij de zijn. De elektrische versies van de Fortwo en Forfour zullen het merk vermoedelijk niet meer op spanning kunnen krijgen.

Comments are closed.