Ford Fiesta ST Live

0

Ford presenteert op de autosalon van Genève de nieuwe Fiesta ST. De modelreeks topper is voorzien van een 200 pk / 290 Nm sterke 1,5 liter driecilinder EcoBoost benzinemotor. Deze motor, die volgens Ford een ongeëvenaarde combinatie van een hoog vermogen en een laag brandstofverbruik levert, zal ook leverbaar worden in de volgende generatie Focus, die begin 2018 debuteert.

Op het gebied van sportieve auto’s heeft Ford in Europa een reputatie hoog te houden. Zo is de Focus ST zowel leverbaar met benzine als dieselmotor. De RS uitvoering behoort tot de hoogst geprezen auto’s überhaupt en de jongste editie van de Mustang heeft (ook) een iconische status bereikt. De verkoop van sportieve Fords steeg in januari met nog eens 14 procent ten opzichte van dezelfde maand van het jaar ervoor, nadat in heel 2016 een stijging van 60 procent werd gerealiseerd. Deze trend werd vanaf 2015 ingezet, toen de verkoop van sportieve Fords met 62 procent steeg.

De derde generatie Fiesta ST is de eerste Ford Performance model ooit dat wordt aangedreven door een driecilinder motor. Ook is dit de eerste editie met selecteerbare rij modi. De nieuwe Fiesta ST kan in 6,7 seconden naar 100 km/u accelereren. De genoemde rij modi kennen allemaal hun specifieke motorkoppel, stuurrespons en stabiliteitsregeling karakteristiek. Er kan worden gekozen uit de standen Normaal, Sport en Circuit. Voor optimaal akoestisch plezier beschikt de Ford tevens over Electronic Sound Enhancement technologie en een actieve uitlaatgeluid regelklep.

De nieuwe Fiesta ST is vanaf begin 2018 leverbaar met diverse typen interieurafwerking en personalisatieopties, en als driedeurs en vijfdeurs carrosserievarianten. Ford kan op dit moment nog geen prijzen noemen, maar dankzij de relatief lage CO2-uitstoot van de nieuwe driecilinder motor belooft het tarief messcherp te worden.

Comments are closed.