Insignia: de laatste échte Opel

0

Op de autosalon van Genève beleeft de Opel Insignia momenteel zijn publieksdebuut. Een model dat voor een dubbel gevoel zorgt: het is de laatste échte Opel. Meer modellen die onder regie van General Motors zijn ontwikkeld, volgen er namelijk niet meer.

De nieuwe Corsa, die voor volgend jaar op de rol stond, is uitgesteld tot 2020. Reden is dat het ontwerp aangepast gaat worden aan PSA techniek. Opvolgers van de Adam en Mokka (X) zijn niet te verwachten. Het plan om op basis van de Insignia met een betaalbaar alternatief voor de Audi Q5 te komen, is geschrapt. Ook het ontwerp voor een reïncarnatie van de GT sportwagen is in de prullenbak beland.

PSA zal zeer voortvarend te werk gaan bij de sanering van het Duitse automerk Opel. Dat zeggen experts uit de Duitse auto-industrie. Willi Diez van IFA (Institut für Automobilwirtschaft) verwacht dat er snel managers vanuit Frankrijk naar Duitsland komen om te helpen bij de herstructurering.

Volgens Diez heeft topman Carlos Tavares van PSA een helder idee hoe Opel in 2020 weer winstgevend moet worden. Tavares heeft Peugeot en Citroën met harde hand naar de zwarte cijfers gedirigeerd. “Dat gaat hij ook bij Opel doen, maar daarbij heeft hij Fransen nodig die alles in gaten houden”. Insiders stellen dat de capaciteit Duitse fabrieken slechts voor 60 procent benut worden. En dat 44,3 procent van de verkopen in eigen land registraties aan dealers zijn. Met dit huidige businessmodel is rendabele exploitatie uitgesloten, dus logisch dat Tavares hard wil ingrijpen bij Opel, dat al 16 jaar in de rode cijfers zit.

De overname van Opel door PSA zorgt voor gemengde gevoelens bij de echte fans van het Duitse merk. “De meesten zijn er wel een beetje beduusd over”, aldus Geja Twellaar van Opel Power Nederland, een club van liefhebbers. “Op de forums op Facebook worden ook pittige discussies gevoerd. Niet iedereen is er even blij mee. Mensen vragen zich af hoe Opel dit heeft kunnen doen en vinden dat het helemaal niet slim is. Maar het belangrijkste is dat het merk Opel wel blijft bestaan. Als Opel verdwijnt, zal dat bij mij en heel veel anderen echt aan het hart gaan”.

Er zijn ook wel wat positieve kanten aan de overname. “Opel loopt qua details wel wat achter en de motoren van PSA zijn ook beter”. Volgens de Astra Tuning Club zijn mensen ook blij dat Opel op deze manier nog door kan gaan. “Het merk Opel had nu ook al helemaal kunnen verdwijnen. De modellen zullen misschien wel wat veranderen. Maar dat is beter dan dat we straks helemaal geen Opel meer hebben”, zegt Arjan Juffer van de club.

Volgens de Opel Kadett Club heeft de overname tot wisselende reacties geleid. “Maar voor veel van onze clubleden maakt het niet zo heel veel uit, want de onderdelen van de Kadett zijn via Opel niet meer te krijgen. In praktijk verandert er voor ons dus niet veel”, aldus Jolanda Versleijen. “Dat zal meer het geval zijn voor mensen die rijden in de nieuwere modellen”.

Overigens is het niet de eerste keer dat Opel naar Frankrijk kijkt voor steun. Eigenlijk is de eerste auto van het merk een in licentie gebouwde Darraque. En na de Eerste Wereldoorlog, toen de Duitse economie op zijn gat leg, wist Opel zichzelf pas weer op de been te krijgen door het Klaverblaadje model van Citroën onbeschaamd te kopiëren.

Naast de nieuwe Insignia, die in 2 gedaantes op de beursstand te bewonderen is (als Grand Sport liftback en als Sports Tourer stationwagon) heeft Opel nóg een wereldprimeur in Genève: de Crossland X. Dit cross-over zou aanvankelijk niet getoond worden, maar het symboliseert de overname door PSA: de Crossland X is namelijk gebaseerd op het onderstel van de Peugeot 2008 en zal op dezelfde productielijn als de Citroën C3 Aircross (de opvolger van de C3 Picasso) gebouwd gaan worden.

Toch gaat alle aandacht op de autosalon van Genève uit naar de nieuwe Insignia. De tweede generatie is een indrukwekkende auto, met mooie lijnen en een slank silhouet. Optisch doet het exterieur maar weinig onder voor dat van de Volvo S90/V90. Het dashboard van de Opel is evenwel een stuk eenvoudiger. Dat zorgt voor rust aan boord, maar er zijn te veel onderdelen uit de Astra te herkennen, ondanks dat de nieuwe Insignia te decoreren valt met specifieke, luxe uitziende houtsoorten.

De ruimte is zowel voorin als achter royaal en het formaat van de kofferbak van met name de Sports Tourer uitvoering, wiens achterklep automatisch te openen is door met je voet onder de bumper te bewegen, is enorme. Opel hoopt dat de nieuwe Insignia net zo succesvol wordt als de eerste generatie doe in 2009 uitgeroepen werd tot Auto van het Jaar. Het succesrecept is in grote lijnen hetzelfde: veel hightech voor een bescheiden prijs. Opel stelt dat het totaalpakket aan rij hulpsystemen uniek is in het D segment. De jongste Astra heeft geleerd dat daar veel vraag naar is, want bij dat model zijn de intelligente koplampen met LED techniek een zeer populaire optie. De Insignia arriveert in juni in de Opel showrooms. De prijzen starten bij 33.695 euro.

Reageren is niet mogelijk.