Nieuwstelex

0

+++ In een jaarlijks onderzoek van Consumer Reports (de Consumentengids van de Verenigde Staten) wordt AUDI bestempeld als het beste automerk. Het is voor het tweede jaar op rij dat de Duitsers dit predikaat krijgen. De Verenigde Staten mag dan wel de katalysator zijn geweest voor de sjoemeldiesel affaire, de gemiddelde Amerikaanse Audi koper ligt daar alles behalve wakker van. Noch de testredactie van Consumer Reports. Het magazine heeft alle automerken gerangschikt op basis van klantentevredenheid, testresultaten, verwachte betrouwbaarheid en veiligheid. Onder de streep werd de hoogste score behaald door Audi. Het is sowieso een Duits feestje, want de andere podiumplaatsen zijn voor Porsche en BMW. Pas daarna volgen Lexus en Subaru. Dat is een verschil met vorig jaar, want toen eindigden deze Japanse merken nog boven Porsche en BMW. Het beste merk van eigen bodem is Tesla dat op de 8ste plaats eindigde. Helemaal onderaan bungelt Fiat met een score van 41 procent (Audi: 81 procent). Zustermerk Jeep deed het amper beter met 45 procent. +++

+++ De storm rond de Takata AIRBAGS wil maar niet gaan liggen. Die Japanse onderdelenfabrikant leverde tientallen miljoenen airbags met een ontplooiingssysteem dat van een te lage kwaliteit was. Erger is dat in bepaalde omstandigheden de airbag zelf levensgevaarlijke verwondingen kan veroorzaken. Toen de affaire aan het licht kwam, leidde dat tot de grootste terugroepactie ooit in de autosector. Geld is de bron van alle ellende. Takata haalde veel klanten binnen omdat het goedkoper airbags kon leveren dan de concurrentie. Dat was voor bepaalde autofabrikanten zó aantrekkelijk dat zij de plofzakken zijn blijven gebruiken toen inmiddels al duidelijk was geworden dat er kwaliteitsproblemen mee waren. Toyota, Ford, Honda en Nissan moeten zich in de Verenigde Staten (waar anders?) voor de rechtbank gaan verantwoorden voor hun beslissing. Ook BMW krijgt een veeg uit de pan. Dat merk zou niet alleen de airbags van Takata uit winstbejag zijn blijven gebruiken, maar ook het bewijs ervoor vernietigd hebben. Dit kan tot grote boetebedragen van de Amerikaanse overheid leiden. En tot claims van miljoenen Amerikaanse autoconsumenten. +++

+++ In BELGIE zijn afgelopen maand 51.942 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is 4,5 procent meer dan in februari 2016. Op jaarbasis staat de Belgische automarkt nu op een plus van 10,2 procent. Renault was afgelopen maand het populairst bij onze zuiderburen. Nieuw in de top3 is Peugeot, dat momenteel goede zaken doet met de nieuwe 3008. Op de derde plek eindigde Opel dat ook beter in vorm is dan vorig jaar en zelfs Volkswagen ingehaald heeft. Overigens wordt in België ook bijgehouden welke auto’s binnen 30 dagen weer worden uitgeschreven; de zogeheten dealerregistraties. Voor de maand januari bestaat de netto top5 dan uit BMW, Volkswagen, Opel, Peugeot en Mercedes. Renault tuimelt naar de zesde plaats … +++

+++ Veiligheidsinstituut EURO NCAP heeft 6 nieuwe auto’s aan een botsproef onderworpen. 3 daarvan hebben de maximale score van 5 sterren behaald: de Audi Q5, de Toyota C-HR en de Land Rover Discovery. De laatste was een randgeval volgens het veiligheidsinstituut want bij de frontale botsing ging de airbag niet voldoende open. Ook de de zijdelingse crash verliep niet zonder problemen, want toen sprong de deurvergrendeling open. Vroeger werd gezegd dat bij Britse auto’s het niet om de vraag gaat óf er iets stuk gaat, maar wat. Laat Land Rover die oude tijden herleven? Afijn, de Discovery scoorde in ieder geval beter dan de gelifte Fiat 500 en de Ford Ka+, die niet verder kwamen dan 3 sterren. Bij beide modellen ontbreekt veiligheidsuitrusting die vandaag de dag eigenlijk standaard zouden moeten zijn, zoals een veiligheidsgordel met prespanner en gordelkracht begrenzer. De nieuwe Citroën C3 beschikt wel over deze voorzieningen, met als gevolg 4 sterren. De Fransoos miste op een haar na 5 sterren omdat de voetgangersveiligheid niet optimaal is. +++

+++ Dat een FERRARI veel mensen tot de verbeelding spreekt, is geen nieuws. Kanten hebben er heel wat centen voor over om in een auto van dit merk te kunnen rijden. Maar, zo lijkt het, na aankoop maken die cliëntèle er vervolgens nauwelijks gebruik van. De tweedehands Ferrari’s houden namelijk een opvallend lage kilometerstand. Volgens Britse onderzoekers zit daar een luchtje aan. Een klokkenluider bij de dealer heeft namelijk laten weten dat er (tegen betaling) regelmatig kilometerstanden worden teruggedraaid. Niet alleen door zijn werkgever, maar op structurele basis want er zou daarbij gebruik gemaakt worden van een module die werkt via een centraal systeem van Ferrari in Italië. Het kan dus niet anders of dat men daar op de hoogte is van de malversaties. Sterker nog: Ferrari heeft de fraude mogelijk zelf in gang gezet. Met de Nationale Auto Pas komt het probleem van teruggedraaide kilometertellers minder vaak voor dan vroeger, maar de sjoemelpraktijken zijn nooit helemaal verdwenen. Zeker bij exotisch materiaal als een exclusieve Ferrari, die verhuist van het ene land naar het andere, vallen de controlemogelijkheden weg. De kwestie is inmiddels onder de aandacht gebracht bij de Italiaanse justitie, maar bekend is dat de overheid aldaar graag de andere kant op kijkt als er geld in het spel is … +++

+++ MINI zal in juni een stekkerhybride uitvoering van de Countryman voorstellen. Deze zogeheten S E ALL4 uitvoering heeft een gemiddeld verbruik van slechts 2,1 liter/100 km en kan 40 kilometer geheel elektrisch rijden, waarbij de topsnelheid dan begrensd is op 125 km/u. Als basisunit voor de stekkerhybride uitvoering fungeert de bekende 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 224 pk en aan koppel is er 385 Nm beschikbaar. De Countryman S E ALL4 kan in 6,8 seconden naar 100 km/u sprinten. Zoals de typeaanduiding al aangeeft, is vierwielaandrijving standaard. De benzinemotor neemt daarbij de voorwielen voor zijn rekening (via een 6-traps automaat) en de elektrische collega de achterwielen. In volledige emissieloze (eDrive) modus is de Mini dus een achterwiel aangedreven auto … De batterijen voor de elektromotor bevinden zich onder de achterbank. Hierdoor is de S E ALL4 uitvoering vrijwel net zo ruim als de conventioneel aangedreven Countryman. De standaardbagageruimte meet 405 liter en kan, met een neergeklapte achterbank, worden uitgebreid tit 1.275 liter. Wanneer de accu’s leeg zijn, duurt het 2 uur en 15 minuten om ze via een 3,6 kW sterke wallbox op de laden. Een regulier stopcontact heeft hier 1 uur langer voor nodig, maar bij de Countryman S E ALL4 ben je in vergelijking met andere stekkerhybride modellen relatief snel klaar. VDL Nedcar in het Limburgse Born zal de productie van de Mini op zich nemen. +++

+++ SKODA presenteert op de autosalon van Genève (9-19 maart) de Fabia 1.0 TSI. Deze 3 cilinder motoruitvoering vervangt de viercilinder 1.2 TSI met 90 of 110 pk. De 1.0 TSI ontwikkelt 95 pk / 120 Nm ofwel 110 pk en 200 Nm. Qua koppel betekent dit een toename van 25 Nm. Een ander voordeel is dat het motorblok 6 procent lichter is. De 95 pk versie van de Fabia 1.0 TSI is maximaal 185 km/u snel en voor de sprint naar 100 km/u heeft hij 10,6 seconden nodig. Daarmee is hij 3 km/u en 0,3 seconde sneller dan de 90 pk sterke 1.2 TSI terwijl het gemiddelde verbruik met 0,3 liter afnam tot 4,3 liter. De CO2-uitstoot daalt met 6 gram/km tot 99 gram. De 110 pk versie sprint volgens de Tsjechen in 9,5 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 196 km/u. Verbruik en uitstoot bedragen 4,4 liter respectievelijk 101 gram. Deze vermogenversie kan worden gecombineerd met een 7-traps DSG automaat. In dat geval stijgt het verbruik tot 4,5 liter/100 km (CO2-uitstoot: 104 gram/km). +++

+++ Het dieselschandaal bij VOLKSWAGEN leidt mogelijk tot de voortijdige dood van 1.200 Europeanen. Met name inwoners uit Duitsland, Polen, Frankrijk en Tsjechië worden getroffen. Dat zeggen onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). In 2015 bleek dat Volkswagen de strenge milieueisen met zijn dieselmotoren ontloopt. De motoren zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat er bij een controle minder schadelijke stoffen worden uitgestoten dan wanneer een auto daadwerkelijk de weg op gaat. De uitstoot van stikstofoxiden veroorzaakt smog en ozon en is daarmee schadelijk voor het milieu en de gezondheid. Toen Volkswagen in 2015 miljoenen auto’s in de Verenigde Staten en Europa terugriep vanwege het schandaal, had de hogere uitstoot volgens MIT al effect gehad op de volksgezondheid. Bij een eerder onderzoek werd geschat dat de hogere uitstoot, veroorzaakt door 482.000 voertuigen in de Verenigde Staten, zo’n zestig personen in de VS een voortijdige dood zou bezorgen. Bij het nieuwe onderzoek werd gekeken naar de gevolgen voor de volksgezondheid rond Duitsland, de thuisbasis van Volkswagen, waar 2,6 miljoen Volkswagens, Audi’s, Skoda’s en Seats werden verkocht. Onderzoekers schatten dat 1.200 mensen in Europa een voortijdige dood sterven als gevolg van overmatige uitstoot tussen 2008 en 2015, waarbij ze mogelijk tot tien jaar van hun leven verliezen. Naar verwachting wordt Duitsland het hardst getroffen met zo’n 500 voortijdige sterfgevallen. Daarnaast worden buurlanden van Duitsland getroffen, waaronder Polen, Frankrijk en Tsjechië. +++

Comments are closed.