Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO heeft geen plannen om spoedig opvolgers voor de Mito of Giulietta te lanceren. Merkchef Reid Bigland vindt grotere modellen voor het wereldtoneel belangrijker. Met name in Azië en Noord-Amerika wordt daar de voorkeur aan gegeven. Nieuwe Alfa Romeo modellen zullen dus groter zijn dan de Giulia en de Stelvio. Daarvoor is het licht evenwel nog niet definitief op groen gezet. Grootste kanshebber is een tweede SUV. +++

+++ BMW verwacht in 2017 opnieuw iets meer auto’s aan de man te kunnen brengen dan een jaar eerder. De groei wordt daarbij wel geremd door de grote politieke en economische onzekerheid in diverse delen van de wereld, zo laat de Duitse maker van premiumauto’s weten. BMW zag zijn verkopen vorig jaar met ruim 5 procent oplopen, naar het recordaantal van 2,4 miljoen auto’s. De omzet steeg daarbij met 2 procent naar 94,1 miljard euro en de nettowinst verbeterde met 8 procent naar 6,9 miljard euro. De brutowinst viel wel met 2 procent terug en kwam daarmee wat lager uit dan analisten hadden voorspeld. De winstgevendheid van BMW zwakte vorig jaar af tot het laagste niveau sinds 2010. BMW werd vorig jaar ingehaald door Mercedes als grootste maker van premiumauto’s ter wereld. Het bedrijf probeert zijn toonaangevende positie in de sector te houden door zich te richten op innovaties. Zo werkt BMW aan een zelfrijdende elektrische auto, die in 2021 op de markt moet worden gebracht. +++

+++ FERRARI gaat zijn territorium wellicht uitbreiden. Dat betekent met er kansen zijn voor een extra model naast de California, de 488, de nieuwe 812 Superfast en de GTC4Lusso. Topman Sergio Marchionne geeft echter aan dat uitbreiding van het gamma alleen zin heeft als ook de productiecapaciteit wordt vergroot, want hij erkent dat veel klanten momenteel gefrustreerd zijn door de lange levertijd. Ferrari bouwt nu zo’n 8.000 auto’s per jaar. Dat kunnen er op termijn 8.500 worden, maar dit jaar zal de output lager uitvallen, zo verzekert de baas van Fiat Chrysler Automobiles. +++

+++ FORD heeft na de onthulling van de Fiesta ST op de autosalon van Genève geen plannen om een RS uitvoering aan het gamma toe te voegen. Een dergelijke aanvulling zou weliswaar niet onlogisch zijn, zo erkent Matthias Tonn, de hoofdingenieur van de Fiesta ST, maar de ontwikkelingskosten zijn te hoog. Ford wil niet dezelfde fout maken als Opel door structureel rode cijfers te schrijven en kiest er dus bewust voor om het zuinig aan te doen. Een opgevoerde variant van de Fiesta ST wordt door Tonn evenwel niet uitgesloten. +++

+++ HEMA Verzekeringen geeft in een actie die loopt tot eind mei elke nieuwe allrisk klant een Ion Dashcam cadeau. Deze camera kan worden gebruikt om bij een ongeluk te achterhalen wie de veroorzaker is. In gevallen van onduidelijkheid over de schuldvraag gaat Hema (en achterliggende verzekeraar Achmea) dashcam beelden gebruiken om de (on)schuld van de verzekerde te bewijzen. Dat kan bijdragen aan een snellere schadeafhandeling. Volgens de Hema heeft inmiddels een kwart van de Nederlanders een camera op het dashboard staan. Het zou zelfs preventief werken omdat bestuurders met een dashcam zich vaak bewuster zijn van hun rijgedrag, wat ongewenste gedragingen en gevaarlijke situaties op de weg kan voorkomen. Maar daar is het Verbond van Verzekeraars het niet mee eens. Een dashcam kan ook afleiden of gevaarlijk rijgedrag uitlokken, bijvoorbeeld dat je in de achtervolging gaat om iets vast te leggen op camera. Wordt vervolgd … +++

+++ HONDA wil zijn (deels)elektrische gamma in de komende jaren fors gaan uitbreiden. Uiterlijk 2025 moeten er 2 emissieloze/arme modellen in de showroom staan. Naast eem stekkerhybride en een volledig elektrisch model heeft Honda ook hoge verwachtingen van brandstofcelauto’s op waterstof. De huidige Clarity Fuel Cell biedt reeds een actieradius van 700 kilometer. Honda heeft met General Motors een samenwerkingsakkoord getekend voor de gezamenlijke ontwikkeling van brandstofceltechnologie, waarbij ze elk 85 miljoen dollar hebben geïnvesteerd. Daar zullen wij dus uiterlijk 2025 de resultaten van zien. +++

+++ De auto’s van PSA (PEUGEOT, Citroën, DS) verbruiken in de praktijk vaak meer dan in de brochure staat. Dat is eigenlijk geen nieuws, in de zin dat dit ‘probleem’ zich bij elke autofabrikant voordoet, maar de Fransen hebben de gegevens nu zelf op internet gezet. Klanten van PSA kunnen dus nu zelf checken hoeveel hun auto eigenlijk hoort te verbruiken. En dat is dus meer dan de folder vermeldt. De Citroën Berlingo bijvoorbeeld verbruikt op de weg bijna 2 liter per 100 kilometer meer, net als de Peugeot 508. Bij de andere modellen van PSA is het verschil minder groot. In de zomer wil de Franse autobouwer ook gaan publiceren hoeveel ze vervuilen. PSA is voor de publicatie in zee gegaan met de Europese organisatie Transport & Environment en de Franse milieukoepel France Nature Environnement. Onder toezicht van test & certificatiebureau Veritas gingen 58 verschillende modellen van de Franse fabrikant de weg op. Ze werden uitgerust met een draagbaar meetsysteem dat de uitstoot van de auto’s opnam, en reden zowel in steden als op het platteland als op snelwegen, soms ook met passagiers en met de airconditioning aan. De milieuclubs roepen andere autofabrikanten nu op om hetzelfde te doen. +++

+++ De omstreden taxidienst UBER mag na een geschil met de verkeersautoriteiten nu dan toch zijn zelfrijdende auto testen in Californië. Het gaat om 2 exemplaren. In een eerste fase zullen die rondrijden zonder passagiers, maar in de toekomst kan daar verandering in komen, aldus een woordvoerster. Uber had in december een zelfrijdende auto in San Francisco de straat op gestuurd, zonder daarvoor een speciale toestemming gevraagd te hebben. De chef van Ubers programma voor de autonoom rijdende auto, Anthony Levandowski, zei toen dat in de auto steeds een medewerker aan het stuur zit, die het functioneren van de auto in het oog houdt en indien nodig kan ingrijpen. Dat bleek niet te kloppen. De Californische verkeersautoriteiten kwamen tussenbeide en lieten de kentekens van de 16 Uber voertuigen annuleren. Meer dan 20 ondernemingen (waaronder Google, Mercedes en Baidu) hebben toestemmingen verkregen voor tests op de openbare weg met hun autonoom rijdende prototypen. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft momenteel geen interesse in het overnemen van Fiat Chrysler. Volgens topman Mathias Müller heeft het concern op dit moment andere zaken aan zijn hoofd. Müller reageert hiermee op een flirt van Fiat Chrysler topman Marchionne, die in het kader van de autosalon van Genève vertelde verdere schaalvergroting noodzakelijk te vinden. Hij hintte daarbij op een overname van Fiat Chrysler door General Motors of Volkswagen. Marchionne meldde eerder al deze collega’s een mogelijke fusiepartner te zien, evenals in Ford en Toyota. Hij zegt onder meer de overcapaciteit in de auto-industrie te willen tegengaan, maar de werkelijke reden is dat Fiat Chrysler te weinig slagkracht heeft om zelfstandig op de lange termijn te kunnen overleven. Bij Volkswagen is de oproep van Marchionne evenwel aan dovemans oren gericht. Volgens Müller is ‘zijn’ bedrijf momenteel niet klaar om andere fabrikanten over te nemen. Sinds de acquisitie van Opel door PSA wordt er ook bij andere fabrikanten gespeculeerd op een nieuwe consolidatieronde. +++

+++ Håkan Samuelsson, de CEO van VOLVO , is van mening dat de dagen van de dieselmotor geteld zijn. Dat komt door strengere NOx eisen. Hij stelt dat het technisch weliswaar mogelijk is om een dieselmotor te maken die niet meer uitstoot dan een benzine exemplaar, maar dat is bijzonder duur. In de periode 2020 speelt de oliegestookte krachtbron evenwel nog een cruciale rol bij het halen van de door Europa opgelegde doelstelling om de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma te verlangen naar 95 gram/km. Maar als die norm daarna verder wordt aangescherpt, dan zal de dieselmotor niks meer voor autofabrikanten kunnen betekenen. Volgens Samuelsson is de toekomst elektrisch. Volvo zal daarom in 2019 haar eerste volledig elektrische auto voorstellen. In 2021 volgt een model dat tevens volledig autonoom kan rijden. En in 2025 zal elke typereeks van Volvo een elektrische variant kennen. Anders dan Volkswagen heeft Volvo evenwel niet de intentie om een specifieke bodemplaat voor emissieloze auto’s te gaan ontwikkelen. Dat is volgens Samuelsson niet nodig omdat de 2 nieuwe platformen waarop het Zweedse merk al zijn modellen gaat baseren reeds vanaf het begin ontworpen zijn voor elektrische toepassingen. Hij verwacht met name veel van de in 2021 te introduceren Volvo die ‘zonder toezicht’ kan rijden. Hij zegt daarover: “als je daar één keer mee gereden hebt, wil je nooit meer een traditionele auto”. Tenminste, als je de centen hebt, want Samuelsson geeft toe dat de technologie aanvankelijk duur zal zijn: “Men zal er extra voor moeten betalen, maar je krijgt er (vrije) tijd voor terug dus voor bepaalde autoconsumenten is die investering de moeite waard”. Ter indicatie: Volkswagen schat dat de zelfstandige technologie de prijs van een auto snel zal doen verdubbelen … +++

Comments are closed.