Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft de komst van de Q4 bevestigd. Het wordt een sportieve, compacte SUV die als productievertaling van de in 2014 getoonde conceptstudie TT Offroad kan worden beschouwd. Dit betekent een circa 4,50 meter lange, stijlvolle en coupéachtige carrosserie op basis van de techniek van de volgende generatie Q3. De in 2019 te onthullen Q4 wordt ook leverbaar in stekkerhybride uitvoering en als extra snelle RS. In juli zal het doek van de nieuwe generatie A8 met zelfrijdende functies worden gehaald. Daarna volgen de tweede generatie A7, de nieuwe A6, de Q6 (die ook leverbaar wordt in elektrische e-Tron uitvoering), de Q8 en een tweede aflevering van de A1. Voor 2020 heeft Audi nog 2 andere elektrische modellen aangekondigd. +++

+++ BMW lanceert de komende 2 jaar 40 nieuwe modellen of vernieuwde versies van bestaand repertoire. Het gaat volgens topman Harald Krüger van het Duitse autoconcern om onder meer de nieuwe X7 en een reeks stekkerhybride uitvoeringen. Met dit modellenoffensief hoopt BMW terrein terug te winnen op concurrent Mercedes, die vorig jaar de titel van ’s werelds grootste premiummerk afsnoepte van de onderneming uit München. Krüger meldde verder dat voor dit jaar op een verdere stijging van de verkoop, omzet en winst wordt gerekend. Hij wees daarnaast op de succesvolle introductie van de nieuwe 5-serie vorige maand. De CEO laat weten dat 2016 het meest winstgevende jaar voor BMW ooit was: er werd bijna 7 miljard euro netto winst geboekt op een omzet van 94 miljard euro. Dat betekent dat er voldoende geld in kas is om flink veel nieuwe modellen te blijven ontwikkelen. Dat is dus ook wel nodig om de concurrenten Mercedes en Audi het hoofd te kunnen bieden. Daarbij zullen (deels)elektrische modellen niet ontbreken. Zo komt er een volledig emissieloze uitvoering van de volgende generatie X3 en krijgt dochter Mini een stekkerhybride uitvoering van de Countryman. Het SUV gamma van BMW zal worden uitgebreid met de X2 en de eerder genoemde X7. Met dit laatste model wil Krüger de Mercedes-Benz GLS en de Range Rover gaan beconcurreren. In 2017 verwacht BMW een lichte verkoopgroei. De markt voor premiumauto’s zal nog tot tenminste 2020 significant blijven groeien, zo is de verwachting van de topman. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft een reeks nieuwe namen voor toekomstige modellen vast laten leggen. Daarmee is niet perse gezegd dat daar een productievertaling aan wordt gegeven, maar voor Jan met de korte achternaam vindt de registratie natuurlijk niet plaats. Bij Land Rover gaat het om de namen Westminster, Freestyle, Landy, Range Rover Classic, Sawtooth, Stormer en Landmark. Jaguar heeft P-Type, T-Type, C-XE, iXE, XEdi, XEi, XCF, XCJ en XJS vast laten leggen. De naam iXE betreft een elektrische variant van de huidige XE. Die krijgt deels dezelfde techniek als de I-Pace die eind volgend jaar op de markt komt. De P-Type en T-Type betreffen nieuwe sportieve modellen en de naam XJS is natuurlijk geen onbekende. Het Canadese Magna, dat voor Mercedes reeds de G-klasse bouwt en voor BMW de 5-serie Touring, mag voor Jaguar de elektrische SUV I-Pace gaan bouwen. Daarvoor gaat het bedrijf een nieuwe fabriek neerzetten in Slovenië. De investering is 1,24 miljard euro groot. De nieuwe fabriek is nodig omdat de huidige faciliteit in Oostenrijk aan de limiet van haar capaciteit zit. +++

+++ LEXUS gaat haar SUV gamma uitbreiden met de UX. Dit model, waarvan vorig jaar al een conceptversie werd getoond, moet gaan concurreren met de BMW X1 en de toekomstige Volvo XC40. Momenteel is de NX de kleinste SUV van Lexus, maar dat model kost altijd nog 49 mille. Met name voor veel Europeanen is dat te veel geld. De UX zal worden gebaseerd op het TNGA platform van de Toyota modellen C-HR en Prius. Hybride aandrijving wordt (natuurlijk) standaard. De UX gaat het prijsgat tussen de C-HR en de NX opvullen. Met een beetje geluk komt het instaptarief in Nederland nipt onder de 40 mille grens te liggen. Binnen het Lexus gamma neemt de UX de plaats in van de CT 200h. Daarvoor is geen opvolger gepland. +++

+++ MINI gaat mogelijk auto’s leveren aan de politie. In het noorden van het land wordt al proef gereden met de nieuwe Countryman. De politie geeft wel vaker de voorkeur aan dienstwagens van eigen bodem. Zo werd vroeger de achtervolging op criminelen ingezet met de Volvo 340. Daarna volgde een periode dat vooral het gamma van Volkswagen in trek was (al stond dat niet los van omkoping door de Nederlandse importeur), maar nu Born de Countryman van de band rolt, is Mini in beeld. De politie gaat vanaf volgend jaar 2.300 nieuwe surveillancewagens aanschaffen en dat hoeft dus niet perse een Volkswagen Touran te zijn. +++

+++ De Franse concurrentie & consumentenautoriteit DGCCRF heeft OPEL vrijgesproken van het sjoemelen met emissietesten. De dienst nam eerder Renault op de korrel. De directie van de DGCCRF verdenkt deze autobouwer er van al tientallen jaren te sjoemelen met de uitstootcijfers. Over Opel zegt de dienst: “Onderzoek heeft geen bewijs van fraude opgeleverd. Opel heeft op geen enkele manier geprobeerd te frauderen met de emissiegegevens van haar auto’s”. Het dossier rond Opel wordt daarom gesloten. In Duitsland wordt het merk door de milieuclub DUH wel beschuldigd van sjoemelen. Ook de Belgische zender VRT is die mening toegedaan. De consumentenwaakhond DGCCRF doet al langer onderzoek naar fabrikanten. Zo verdenkt het naast Renault ook Fiat Chrysler Automobiles, PSA en Volkswagen van fraude. De dossiers over deze autofabrikanten zijn, in tegenstelling tot die van Opel, wel doorgestuurd naar de Franse justitie. Die moet beslissen of er verder actie ondernomen zal worden. Vooral Renault moet zich zorgen maken. +++

+++ PEUGEOT wil weer meedoen aan de 24-uurs race van Le Mans. Na het vertrek van Audi leek het een tikje saai te worden in deze competitieklasse, maar er is nu hoop. Peugeot overweegt terug te keren in de bekendste langeafstandsrace ter wereld, maar het merk stelt wel voorwaarden. De Fransen verlieten in 2011 de LMP1-klasse nadat ze het Audi een paar jaar flink lastig hadden gemaakt en in 2009 zelfs wonnen in Le Mans met hun 908 HDi FAP. Nu lijkt Peugeot geïnteresseerd in een terugkeer, al is er nog één obstakel: de kosten mogen de 200 miljoen euro niet gaan overschrijden. Die eis vergt een reglementswijziging van de organisatie van het World Endurance Championship (WEC). Momenteel mogen fabrikanten in de LMP1-klasse nog zoveel geld over de balk smijten als ze zelf willen en dat doen ze dan ook massaal. Een budgetlimiet zal ongetwijfeld op veel weerstand stuiten en tegenstanders zullen claimen dat het de ontwikkeling afremt. Echter, de organisatie heeft de afgelopen jaren 2 fabrieksteams (Peugeot en Audi) zien verdwijnen door de hoge kosten en zal daarom nu wellicht eieren voor zijn geld kiezen. Het WEC wil dolgraag meer deelnemers in de LMP1-klasse, maar zonder budgetlimiet is dat voor de meeste fabrikanten veel te duur. Momenteel zijn alleen nog Toyota en Porsche over en dat brengt de topklasse in een lastig pakket. Het vertrek van Audi heeft tenslotte laten zien dat een fabrikant elk moment kan besluiten op te stappen en met één team heb je geen wedstrijd. De kans is dus groot dat het WEC wel iets overheeft voor een extra deelnemer. Peugeot heeft zijn eisen duidelijk kenbaar gemaakt, dus het is nu aan de raceorganisatie om te luisteren. +++

+++ Ferdinand PIECH, de grootaandeelhouder en voormalig bestuursvoorzitter van Volkswagen, wil zijn aandelen in dit autoconcern verkopen. Zijn belang heeft een waarde van 1 miljard euro. De 79-jarige Piëch bezit 14,7 procent van de aandelen van Porsche, dat 52 procent van het stemrecht binnen het Volkswagen concern bezit. Hij is de kleinzoon van de oprichter van Porsche. Volgens Duitse bronnen zou Piëch al in onderhandeling zijn met andere familieleden (inclusief de rechtstreekse nazaten van Ferdinand Porsche), die “grote interesse” in de overname van het aandelenpakket hebben. Of dat werkelijk zo is, is de vraag maar de families willen op deze manier verhinderen dat iemand van buiten stemrecht binnen het bedrijf verkrijgt, bijvoorbeeld een Chinees met een dikke portemonnee. Het is onduidelijk of de aandelenverkoop met het dieselschandaal van Volkswagen te maken heeft. In februari weigerde Piëch te getuigen in een onderzoek naar de mogelijke rol van de Duitse overheid in de affaire. Hij kwam eerder onder vuur te liggen nadat hij in de pers had verklaard dat leden van de Raad van Toezicht van Volkswagen al geruime tijd op de hoogte waren van het dieselschandaal bij het concern. +++

+++ PORSCHE breekt record na record. Afgelopen jaar verkocht de sportautofabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen maar liefst 238.000 auto’s. Met een recordwinst van bijna 4 miljard dollar komt dat neer op 17.250 dollar rendement per auto. Porsche doet het daarmee zeer goed. Opnieuw werd er 14 procent beter gepresteerd dan een jaar eerder, zo blijkt uit de jaarcijfers. Ter vergelijking: Daimler, dat vele malen groter is dan Porsche, verdient niet meer dan 5.000 dollar per auto. Hetzelfde geldt voor BMW. Maar er is altijd baas boven baas. Want als er één merk is dat weet hoe je recordwinsten per auto kunt maken, dan is het Ferrari wel. De Italianen produceren afgerond slechts 8.000 auto’s per jaar maar weten daarmee wel 90.000 dollar per stuk te verdienen. Daarbij moet evenwel een kanttekening worden geplaatst. Want Ferrari realiseert ruim 30 procent van zijn winst via nevenactiviteiten zoals kleding, het leveren van motoren aan Maserati en licenties voor pretparken. +++

+++ SKODA wil op de Chinese markt in totaal 4 SUV modellen gaan aanbieden. Naast de reeds onthulde Kodiaq gaat het daarbij om de Kodiaq Coupé, de nieuwe Yeti (wat, afgaande op de spionagebeelden, een Volkswagen Tiguan met een Skoda neus wordt) en een vernieuwde variant van de huidige Yeti. Dat model is in China ook verkrijgbaar in verlengde 7-persoons uitvoering. Dat biedt een groter verkooppotentieel dan het SUV model dat Skoda voor de Europese markt in petto heeft: een B segment auto op basis van de volgende generatie Fabia. Wij krijgen overigens niet de Kodiaq Coupé. Volgens Skoda is daarvoor onvoldoende productiecapaciteit. +++

+++ TESLA stopt op 16 april met de verkoop van de 60 en 60D uitvoeringen van de Model . Deze instapversies werden een jaar geleden geïntroduceerd om ‘de adoptie van elektrische voertuigen te versnellen”, maar de Europese consument laat het duo links liggen: men heeft liever (minimaal) de 75 of 75D uitvoering van de Model S. Wie overigens wél een 60 of 60D variant heeft besteld, maar achteraf toch liever meer pit had gewild, kan zijn Model S eenvoudig laten upgraden. Het instapduo heeft namelijk gewoon een 75 kWh batterij die softwarematig is geknepen. Door simpelweg een update uit te voeren, wordt de vermogensbeperking opgeheven. +++

+++ De Duitse justitie heeft bij het onderzoek naar het gesjoemel met software voor dieselauto’s van het VOLKSWAGEN concern ook het kantoor van topman Matthias Müller onderzocht. Eerder werd al gemeld dat men tevens Audi baas Rupert Stadler in het vizier heeft. De Duitse justitie deed onlangs meerdere invallen op de kantoren van Audi in Ingolstadt en Neckarsulm. Daarbij zouden onder meer de persoonlijke notitieblokjes en smartphones van Stadler onder de loep zijn genomen. Ook zou onderzoek bij medewerkers thuis zijn gedaan. De invallen vonden zoals gezegd plaats in verband met het dieselschandaal bij moederconcern Volkswagen. Dit bedrijf raakte in september 2015 in opspraak toen bleek dat het jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselwagens, waaronder veel Audi’s. De kwestie heeft al geleid tot vele miljarden aan boetes. +++

+++ Rijlescursisten moeten leren te ontsnappen uit een zinkende auto. De Vereniging Rijschool Belang wil daarom dat rijscholen standaard een cursus ‘auto te WATER‘ toevoegen aan hun lessen, zo laat voorzitter Peter van Neck weten. Volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilighied (SWOV) gebeuren jaarlijks ongeveer 750 ongelukken met auto’s die in het water terechtkomen. Daarbij vallen zo’n 60 doden, waarvan de helft door verdrinking. Enkele honderden mensen raken gewond. De Vereniging Rijschool Belang, waarbij ongeveer 600 rijscholen zijn aangesloten, wil een samenwerkingsverband aangaan met de Stichting Auto te Water. Een cursus duurt gemiddeld 2 uur inclusief theorie, een meer uitgebreide cursus 3 uur. +++

Reageren is niet mogelijk.