Nieuwstelex

0

+++ Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Dat geldt ook voor het SUV aanbod van ALFA ROMEO. Voor Amerikaanse begrippen is de Stelvio namelijk nogal ‘petit’. Je telt daar pas echt mee als je een SUV met 3 rijen stoelen oftewel 7 zitplaatsen in je gamma hebt. Waarschijnlijk zal het bij groen licht voor een dergelijk model overigens uitdraaien op een 5+2-persoons ontwerp, à la de BMW X5 en de Range Rover Sport. Maar komt de Alfa Romeo daarmee niet in het vaarwater van de Maserati Levante terecht? Niet pers. De laatste SUV heeft een instaptarief van 104.224 euro terwijl de Stelvio 60.905 euro kost. Rond de 80 à 85 mille zit er dus nog een leuk prijsgat voor moederbedrijf Fiat Chrysler, dat Alfa Romeo prima kan opvullen. +++

+++ BENTLEY heeft nu ook in Maastricht een servicevestiging. Daar kunnen klanten van het merk terecht voor alle werkplaatswerkzaamheden, van onderhoud en reparatie tot schadeherstel. De benoeming van Bentley Maastricht tot officiële Servicevestiging komt op een moment dat het merk een sterke groei doormaakt. Het gamma omvat naast de bekende luxe limousines en coupés nu ook een SUV: de Bentayga. Hierdoor bereikt het merk een bredere klantenkring. Om die klanten in de zuidelijke regio van het land beter te kunnen bedienen, is er nu de Servicevestiging in Maastricht. Pon Luxury Cars, de officiële Nederlandse importeur van Bentley, heeft ook een Servicevestiging in Leusden. Bentley Maastricht bevindt zich vlak bij Maastricht Airport. Het pand wordt momenteel ingrijpend verbouwd om aan de kwaliteitseisen van het merk te kunnen voldoen. +++

+++ CADILLAC wil over 5 jaar (weer) een serieuze aanval openen op de Europese markt. Tot die tijd liggen de prioriteiten bij andere marktregio’s, namelijk de V.S. en China. Cadillac wil meer werk gaan maken van compacte modellen, waaronder een voorwiel aangedreven hatchback en een daarvan af te leiden cross-over. Met dit duo wil het luxemerk van General Motors met name de Mercedes A klasse resp. GLA gaan beconcurreren. Cadillac werkt aan een middelgrote SUV, de XT3. Die krijgt in basisuitvoering achterwielaandrijving. Aan de bovenkant zal het gamma worden uitgebreid met een luxueuze SUV en een nieuwe topsedan. Het eerste model zal als moderner alternatief voor de eigen Escalade worden gepositioneerd, terwijl Cadillac zich met de sedan op o.a. de Bentley Flying Spur wil richten. +++

+++ Bob Lutz, de voormalige technisch directeur van General Motors, adviseert zijn oude werkgever om van CORVETTE een apart merk te maken. Dit betekent dat er onder deze noemer dan ook een SUV gelanceerd kan worden. Op zich is de suggestie van Lutz niet nieuw, want in Europa werd Corvette enige tijd als zelfstandig merk verkocht. Hij heeft zelfs al een naam bedacht: XC7. Vanzelfsprekend zorgt een V8 motor voor de aandrijving. Om het gewicht ‘sportief laag’ te houden wordt een aluminium structuur geadviseerd. Klinkt logisch, maar dat is niet hetzelfde als realistisch. General Motors beschikt namelijk niet over een geschikt platform, tenzij Cadillac de bodemplaat van de CT6 beschikbaar stelt. Maar dat merk zit vermoedelijk niet te wachten op een interne concurrent. +++

+++ LEXUS zal op 19 april op de autoshow van Sjanghai de vernieuwde NX voorstellen. Naast een beperkt aantal cosmetische correcties kunnen we rekenen op een hoogwaardigere afwerking van het interieur en nieuwe functies, die het leven van de bestuurder aangenamer moeten maken. Hierbij moet primair gedacht worden aan extra rij hulpsystemen. In Nederland blijft de 300h, met 197 pk sterke hybride aandrijflijn in combinatie met voor/vierwiel aandrijving, de enige leverbare uitvoering. Elders is de NX ook leverbaar als 200t. +++

+++ PORSCHE gaat de nieuwe 911 GT3 met handbak pas vanaf september verkopen. De versie met PDK automaat wordt reeds vanaf juni geproduceerd en geleverd. De prijzen van de Porsche 911 GT3 beginnen bij 228.300 euro. +++

+++ SUZUKI wil dit jaar in Nederland nog 1.600 exemplaren van de nieuwe Swift verkopen. Het model arriveert eind april bij de dealers in de showroom: ter vergelijking: vorig jaar ging de Swift 1.023 keer over de toonbank in Nederland en in 2015 kwam de afzet uit op 1.777 exemplaren. Suzuki legt de verkooplat voor de nieuwe editie dus niet extreem hoog. +++

+++ TOYOTA roept wereldwijd minstens 2,9 miljoen auto’s terug naar de dealer wegens de gevaarlijke Takata airbags. Het gaat hier om een nieuwe terugroepactie van auto’s die verkocht zijn in Japan, China, Europa, Australië en het Midden-Oosten. In Nederland gaat het om 6.724 auto’s. De Takata airbagontstekers bevatten een chemische samenstelling die in extreme hitte kan leiden tot explosie van de ontsteker. Dit defect heeft wereldwijd al tot minstens 16 doden geleid, met name in de Verenigde Staten. Vrijwel alle auto’s zijn in 2015 en 2016 al teruggeroepen naar de dealer. Dit jaar vindt een tweede terugroepactie plaats van met name de oudere auto’s. In Nederland gaat het om 6.724 Toyota’s van de modellen Auris, Yaris en Corolla uit de jaren 2002, 2003 en 2009. De Takata airbags zitten niet enkel in Toyota’s, maar in auto’s van vrijwel alle autofabrikanten. In totaal zijn er meer dan 100 miljoen airbags van dit merk verkocht die op last van de autoriteiten vervangen moeten worden. Voor grootafnemers als Toyota leidt dit al langere tijd tot problemen, aangezien er in korte tijd enorme hoeveelheden vervangende onderdelen noodzakelijk zijn. Eerder werden al ruim 36.000 Nederlandse Toyota’s teruggeroepen naar de dealer. +++

+++ VOLKSWAGEN mag diesels die in de Verenigde Staten geproduceerd zijn voor de verkoopstop in september 2015 als gevolg van het dieselschandaal, alsnog verkopen na een software update. Het bedrijf heeft hiervoor toestemming van het Amerikaanse milieuagentschap EPA gekregen. Het gaat om maximaal 67.000 auto’s van modeljaar 2015. Voordat tot verkoop mag worden overgegaan, krijgen de betreffende auto’s een software update. Amerikaanse Volkswagen dealers hebben op dit moment zo’n 12.000 auto’s op voorraad waarop de maatregel van toepassing is. De goedkeuring voor verkoop gaat op termijn ook gelden voor de duizenden auto’s die Volkswagen sinds 2016 op last van de Amerikaanse overheid heeft teruggekocht van klanten. Wat daarvoor precies moet gebeuren, is op dit moment nog onduidelijk. Naast dit goede nieuws, is er voor Volkswagen ook een tegenslag. De schikking die het bedrijf heeft getroffen met 10 Amerikaanse staten gaat liefst 157 miljoen dollar kosten. Onder meer New York, Connecticut, Pennsylvania en Washington klaagden Volkswagen vorig jaar aan voor het overtreden van de milieuwetgeving. De Duitsers hebben in de nasleep van de sjoemeldiesel affaire nu ongeveer 25 miljard dollar gereserveerd voor mogelijke boetes in de Verenigde Staten. +++

Comments are closed.