Opel definitief naar PSA

0

Het Franse autoconcern PSA (Peugeot, Citroën, DS) heeft een overeenkomst met haar Amerikaanse branchegenoot General Motors voor de overname van diens dochters Opel en Vauxhall. De transactieprijs bedraagt 2,2 miljard euro. Opel en Vauxhall blijven onder de vlag van PSA zelfstandig opereren. Vorige week werd duidelijk dat de onderhandelingen in een vergevorderd stadium waren.

Beide partijen maken nu bekend dat PSA alle Europese activiteiten van General Motors overneemt, feitelijk dus het Duitse Opel en diens Britse zustermerk Vauxhall. De Franse autobouwer denkt bij de verlieslijdende Duitse/Britse branchegenoot vanaf 2026 per jaar 1,7 miljard euro aan efficiencybesparingen te kunnen realiseren (waarvan een groot deel al in 2020 geëffectueerd moet zijn).

Opel is sinds 1929 eigendom van General Motors. Vauxhall werd al in 1925 overgenomen. Over de verkoop werd weken onderhandeld. Hiermee is, op Volkswagen na, de allergrootste autofabrikant van Europa ontstaan die kleinere spelers als Renault Nissan (voorheen de nummer 2), Fiat Chrysler en Ford duidelijk in het defensief kan duwen.

PSA kan de aankoop doen omdat zijzelf in goede doen verkeert. De Franse autobouwer realiseerde over 2016 onder de streep een bijna 80 procent hogere winst dan een jaar eerder, namelijk bijna 2,2 miljard euro. Met een even hoog bedrag voor de overname van Opel en Vauxhall (aan beide merken hing een prijskaartje van 1,3 miljard euro, terwijl de Europese financiële tak van General Motors gewaardeerd werd op 900 miljoen euro) kan evenwel niet bepaald van een koopje worden gesproken, maar de Fransen krijgen er een gerenommeerd merk bij, met in het geval van Opel een Duits kwaliteitsimago. En Vauxhall is na Ford het populairste automerk van Groot-Brittannië.

De overname leidde eerder tot grote zorgen in Duitsland en Groot-Brittannië over mogelijk banenverlies bij Opel en Vauxhall. PSA topman Carlos Tavares heeft garanties gegeven voor behoud van werkgelegenheid en fabrieken om die zorgen weg te nemen. General Motors wil af van Opel en Vauxhall omdat de Europese divisie al 17 jaar op rij verlies lijdt: vorig jaar ging het om 257 miljoen dollar.

PSA denkt evenwel geen kat in de zak te kopen. Het Franse concern maakt nu 3 miljoen auto’s per jaar. Dat is op mondiale schaal relatief weinig. Volkswagen en Toyota zitten rond de 10 miljoen; Renault samen met Nissan, Mitsubishi en AvtoVaz daar niet ver onder. Schaalvoordelen zijn nodig om de ontwikkelingskosten te drukken. Elke 7 jaar een nieuw model lanceren is anders niet te dragen.

Het kan dus niet anders dan dat PSA hard gaat bezuinigen bij Opel en Vauxhall om de geplande schaalvoordelen te kunnen realiseren. Dat de vakbonden in Duitsland en Groot-Brittannië zich zorgen maken over de werkgelegenheid na de overname, is dus niet onterecht. De garantie van de topman van PSA dat de fabrieken van Opel en Vauxhall openblijven, geldt hooguit voor een paar jaar, namelijk totdat de huidige modelreeks van het Duits/Britse merkenduo aan vervanging toe is.

Daarna gaat alsnog het mes er in. De nieuwe combinatie PSA-Opel beschikt in Frankrijk en Duitsland op slechts 150 kilometer afstand van elkaar over 2 fabrieken. Door die bij elkaar te voegen, kunnen de beoogde schaalvoordelen worden gerealiseerd. De grootste uitdaging zit hem evenwel in de cultuurverschillen. PSA moet niet met een volle mond Frans naar binnen lopen in het Duitse Rüsselsheim, dat gaat niet werken. Maar het kan werken: Renault ging 15 jaar geleden een alliantie aan met Nissan en dat is de meest succesvolle fusie van de afgelopen jaren geweest.

PSA is vooral geïnteresseerd in Opel vanwege de technologie op het gebied van elektrisch rijden. Ook moet de inkoop van onderdelen door de overname een stuk goedkoper worden. Opel heeft binnen General Motors geprofiteerd van de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. De nieuwe Ampera-E is DE betaalbare elektrische auto waar Tesla het al jaren over heeft. Er zullen evenwel clausules over opgenomen moeten worden, want dit model wordt in de Verenigde Staten verkocht als de Chevrolet Bolt.

De Europese tak van General Motors Financial komt voor de helft in handen van PSA en de andere helft wordt van de Franse bank BNP Parisbas. De twee bedrijven richten daarvoor een zogenoemde joint venture op. Naar verwachting wordt de transactie voor het einde van dit jaar afgerond.

De overname kan overigens ook goed uitpakken voor Opel zelf. Het is de bedoeling dat de operationele marge stijgt van 2 procent in 2020 tot 6 procent in 2026. Dat kan omdat Opel nu nog onrealistisch hoge patentgebruik vergoedingen moet afdragen aan het Amerikaanse hoofdkantoor. Feitelijk bestaat het chronische verlies van het Duitse automerk alleen op papier. PSA weet dat met geheel andere rekenmethoden, het plaatje er een stuk positiever uitziet.

Comments are closed.