SsangYong heeft de nieuwe Rexton klaar

0

Langzaam maar zeker wordt het design van SsangYong steeds beter (lees: lichter) verteerbaar. Vanaf de Korando brak er een nieuw stylingtijdperk aan bij de Koreaanse SUV specialist. Ook de Tivoli ligt niet bepaald zwaar op de maag. En nu geeft SsangYong ook haar Rexton een veel plezieriger ogend koetswerk. De SUV beleeft zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van Seoel.

Dat SsangYong een minder extreme ontwerpkoers vaart, is te danken aan het Indiase Mahindra. Dit in Mumbai gebaseerde bedrijf nam in 2010 het noodlijdende Zuid Koreaanse automerk over en vroeg of het in stilistisch opzicht voortaan een onsje minder bizar mocht zijn. Sindsdien weet SsangYong met meer aansprekende modellen weer voorzichtig op te opkrabbelen.

De nieuwe generatie Rexton is de productievertaling van de LIV-2 conceptstudie. De SUV gaat concurreren met zijn landgenoten Hyundai Santa Fe en Kia Sorento. Zijn voorganger heeft het 16 jaar volgehouden. Optioneel wordt de Rexton (4,85 x 1,92 x 1,80 x 2,87 meter) geleverd met een derde rij stoelen, waardoor er plaats is voor 7 personen. Desgewenst kunnen het dashboard en de deurpanelen worden afgewerkt met lederen bekleding met stiksels in ruitvorm.

Ook voor wat betreft het interieur is de nieuwe Rexton heel goed te pruimen. Op het verspreidde beeldmateriaal zien we een keurig dashboard met een modern multimediasysteem dat voorzien is van een 9,2-inch groot touch screen en dat geschikt is voor Apple CarPlay en Android Auto. In het instrumentarium is een 7,3-inch metend exemplaar geplaatst. Het materiaalgebruik is logischerwijs behoorlijk verbeterd ten opzichte van dat van de oude Rexton.

De nieuwe Rexton wordt leverbaar in 2 motoruitvoeringen. Het gaat om een 181 pk / 420 Nm sterke 2,2 liter grote diesel en een 2.0 turbobenzine van 225 pk. Een handgeschakelde 6-bak is bij beide motorvarianten standaard. Tegen meerprijs is op de dieselversie een 7-traps automaat van Mercedes leverbaar. Voor benzine fans annex schakelhaters is er een soortgelijke transmissie met 6 versnellingen. Daarnaast kan er gekozen worden uit achter dan wel vierwielaandrijving.

Volgens SsangYong is de stijfheid flink toegenomen door een nieuwe structuur van ultra sterke staalsoorten. Helaas is het gewicht van de nieuwe Rexton met 100 kilo toegenomen. SsangYong gaat de nieuwe Rexton leveren met zogeheten veiligheidssystemen van de tweede generatie. De Koreanen bedoelen hiermee Autonomous Emergency Braking System (AEBS), Lane Change Assist (LCA), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Blind Spot Detection (BSD) en Front Vehicle Start Alarm. Deze zaken voegen uiteraard ook wat kilo’s toe aan het totaalgewicht. Tegen de jaarwisseling moet de nieuwe Rexton, waarvan de eerste exemplaren in juni van de band rollen, in de showrooms arriveren.

Reageren is niet mogelijk.